Gerelateerd
Inhoud
DCMR verleent definitieve vergunning Gate Terminal
20.11.2006
Op 16 november 2006 heeft de DCMR Milieudienst Rijnmond de definitieve
milieuvergunning voor vestiging van een LNG (Liquefied Natural Gas)-
terminal verleend aan Gate Terminal. Het is de bedoeling dat de
LNG-Terminal medio 2010 op de Maasvlakte gevestigd wordt.
Op 13 september 2006 gaf de DCMR al een definitieve milieuvergunning
af aan Liongas voor het vestigen van een LNG-terminal. Op 19 september
2006 werd de ontwerpbeschikking voor Gate Terminal vastgesteld. Tussen
28 september en 8 november 2006 was inspraak mogelijk op deze
ontwerpbeschikking. Er zijn geen reacties op de ontwerpbeschikking
binnengekomen.
Inspraak voor omwonenden
Om de inspraak zo goed mogelijk te laten verlopen startte
initiatiefnemer Gate Terminal samen met het Havenbedrijf Rotterdam een
communicatietraject richting de bevolking in Rijnmond. Ook de DCMR was
hierbij betrokken. In totaal organiseerde Gate Terminal twee
bijeenkomsten in Hoek van Holland en één bijeenkomst in Oostvoorne om
het initiatief toe te lichten. Het Havenbedrijf gaf een toelichting op
de nautische veiligheidsaspecten. Bewoners uit de omgeving kregen hier
uitgebreid de gelegenheid om vragen te stellen.
Bestuurlijke klankbordgroep
Milieugedeputeerde Van Heijningen (Provincie Zuid-Holland) is
bestuurlijk verantwoordelijk voor de vergunningverlening en heeft zich
ingespannen om de omgeving zo goed mogelijk te betrekken bij de komst
van nieuwe bedrijven die vloeibaar aardgas opslaan. Daarom werd een
bestuurlijk klankbordgroep opgericht onder zijn voorzitterschap. Aan
deze klankbordgroep namen de DCMR, het Havenbedrijf Rotterdam,
betrokken ministeries, (deel-)gemeenten, VROM-inspectie en de
brandweer deel. De bestuurlijk klankbordgroep boog zich over de
vergunning, waarbij met name vragen over veiligheid naar boven kwamen.
Deze vragen zijn bestudeerd door experts van DCMR, Havenbedrijf, RIVM
en betrokken ministeries en zijn afdoende beantwoord.
Veiligheidseisen
De DCMR heeft in de milieuvergunning vastgesteld aan welke
veiligheideisen het ontwerp en de bedrijfsvoering van de terminal
moeten voldoen. Ook zijn dusdanig strikte maatregelen voorgeschreven
dat het risico op een ongeval voldoet aan de wettelijke normen die
gelden in Nederland. Het risico op een ongeval is hierdoor
vergelijkbaar is met andere bedrijven in de Rijnmond. De tanks worden
voorzien van volledige dubbele omhulling, waarbij de buitenste
omhulling geheel is uitgevoerd in gewapend beton. Het Havenbedrijf
heeft op grond van uitvoerige studies de regels voor het
scheepvaartverkeer vastgelegd, zodat de kans op ongevallen minimaal
is. Hierbij is ook een doorkijk naar 2035 gemaakt, wanneer de Tweede
Maasvlakte volgens de planning volledig in gebruik zal zijn.
Meta
Milieudienst Rijnmond