Milieudienst Rijnmond

Gerelateerd

Inhoud

DCMR verleent definitieve vergunning Gate Terminal

20.11.2006

Op 16 november 2006 heeft de DCMR Milieudienst Rijnmond de definitieve milieuvergunning voor vestiging van een LNG (Liquefied Natural Gas)- terminal verleend aan Gate Terminal. Het is de bedoeling dat de LNG-Terminal medio 2010 op de Maasvlakte gevestigd wordt.

Op 13 september 2006 gaf de DCMR al een definitieve milieuvergunning af aan Liongas voor het vestigen van een LNG-terminal. Op 19 september 2006 werd de ontwerpbeschikking voor Gate Terminal vastgesteld. Tussen 28 september en 8 november 2006 was inspraak mogelijk op deze ontwerpbeschikking. Er zijn geen reacties op de ontwerpbeschikking binnengekomen.

Inspraak voor omwonenden

Om de inspraak zo goed mogelijk te laten verlopen startte initiatiefnemer Gate Terminal samen met het Havenbedrijf Rotterdam een communicatietraject richting de bevolking in Rijnmond. Ook de DCMR was hierbij betrokken. In totaal organiseerde Gate Terminal twee bijeenkomsten in Hoek van Holland en één bijeenkomst in Oostvoorne om het initiatief toe te lichten. Het Havenbedrijf gaf een toelichting op de nautische veiligheidsaspecten. Bewoners uit de omgeving kregen hier uitgebreid de gelegenheid om vragen te stellen.

Bestuurlijke klankbordgroep

Milieugedeputeerde Van Heijningen (Provincie Zuid-Holland) is bestuurlijk verantwoordelijk voor de vergunningverlening en heeft zich ingespannen om de omgeving zo goed mogelijk te betrekken bij de komst van nieuwe bedrijven die vloeibaar aardgas opslaan. Daarom werd een bestuurlijk klankbordgroep opgericht onder zijn voorzitterschap. Aan deze klankbordgroep namen de DCMR, het Havenbedrijf Rotterdam, betrokken ministeries, (deel-)gemeenten, VROM-inspectie en de brandweer deel. De bestuurlijk klankbordgroep boog zich over de vergunning, waarbij met name vragen over veiligheid naar boven kwamen. Deze vragen zijn bestudeerd door experts van DCMR, Havenbedrijf, RIVM en betrokken ministeries en zijn afdoende beantwoord.

Veiligheidseisen

De DCMR heeft in de milieuvergunning vastgesteld aan welke veiligheideisen het ontwerp en de bedrijfsvoering van de terminal moeten voldoen. Ook zijn dusdanig strikte maatregelen voorgeschreven dat het risico op een ongeval voldoet aan de wettelijke normen die gelden in Nederland. Het risico op een ongeval is hierdoor vergelijkbaar is met andere bedrijven in de Rijnmond. De tanks worden voorzien van volledige dubbele omhulling, waarbij de buitenste omhulling geheel is uitgevoerd in gewapend beton. Het Havenbedrijf heeft op grond van uitvoerige studies de regels voor het scheepvaartverkeer vastgelegd, zodat de kans op ongevallen minimaal is. Hierbij is ook een doorkijk naar 2035 gemaakt, wanneer de Tweede Maasvlakte volgens de planning volledig in gebruik zal zijn.

Meta