Twee finishes voor Chevrolet in Macau
(11/20/2006)
Ondanks een zeer concurrerend optreden van Chevrolet tijdens de twee
afsluitende races voor het WTCC-kampioenschap in Macau, werden de
coureurs zowel tijdens de kwalificatie als de races van vandaag het
slachtoffer van externe factoren. Alle drie waren ze betrokken bij
raceongevallen.
Desondanks, en ondanks hun startposities achter in het veld,
demonstreerden de drie coureurs hoe snel de Nubiraâs in Macau kunnen
zijn. Huff (9^e in de eerste race) en Menu (10^e in Race 2) zorgden
toch voor twee goede finishposities. De laatste twee races van het
seizoen werden opnieuw getekend door talloze raceongevallen, een
bekend gegeven in de straten van de Chinese gokstad.
Menu en Larini slaagden er tijdens Race 1 in ongedeerd uit de grote
mêlee in de Lisboa bocht tevoorschijn te komen, veroorzaakt door
Giovanardi en Magnussen (bijna een herhaling van vorig jaar) en
veroverden zelfs een aantal plekken, waardoor ze in het begin van de
race als achtste en tiende reden. Ondanks dat hij zijn bumper verloor
na een tik door Thompson in ronde 2, was Menu beslist snel. Hij
noteerde tot tweemaal toe de snelste raceronde. Twee ronden voor het
einde raakte hij helaas de vangrail in het Guia-gedeelte. âDat was
echt jammer,â verklaarde de Zwitserse coureur. âIk reed op dat moment
alleen, de auto was OK en de achtste plek en pole position voor race
twee waren verzekerd. Het enige probleem waar ik mee te kampen had,
was de versnellingsbak, bij het terugschakelen van vier naar drie. Op
een gegeven ogenblik kreeg ik tijdens het remmen de versnelling niet
ingeschakeld en kon ik een botsing niet voorkomen.â
Een ronde eerder was Lariniâs race eveneens in de vangrail geëindigd.
âIk probeerde al een aantal ronden lang Thompson in te halen,â legde
de Italiaan uit. âIk was veel sneller, maar hij waaierde over het
circuit om dat te voorkomen. Uiteindelijk slaagde ik er in hem te
passeren op het rechte stuk, maar hij raakte me tot tweemaal toe op
het rempunt, waardoor ik tegen de vangrail gleed. Het lukte me de auto
te houden, maar er was ergens iets beschadigd en twee bochten later
verloor ik een achterwiel.â De auto kon niet worden gerepareerd voor
Race 2.
Rob Huff beleefde een slechte start omdat hij bekneld raakte in de
opstopping in de eerste bocht. Toen hij zichzelf bevrijd had en de
race kon hervatten, reed hij een briljante en relatief rustige race,
waarin hij Couto, Gené en Thompson wist te passeren en als negende
finishte. âDe auto was goed, ik kon gemakkelijk wegrijden en mijn
racesnelheid was OK. Het was erg jammer dat ik door dat incident aan
het begin van de race twintig seconden heb verloren. Ik stond echt
bumper aan bumper tussen twee andere autoâs en kon alleen maar
afwachten. Anders had ik met gemak als achtste kunnen finishen en dat
had alles veranderd voor Race 2.â
Helaas was de tweede race al snel voorbij voor de Engelsman. Hij ging
uitstekend van start, raakte niet betrokken bij het grote ongeval,
opnieuw in de Lisboa bocht, maar werd een onschuldig slachtoffer van
de crash van Tarquini in de Solidào esses: âTarquini vloog er net
vóór me af en crashte eerst rechts tegen de vangrail en vervolgens
aan de linkerkant. Er was geen ruimte om de brokstukken en olie te
vermijden. Ik stond bovenop mijn remmen, maar de wielen blokkeerden en
op de olie verloor ik de controle, waardoor ik ook in de muur
eindigde.â
Menu, die vanuit de pits startte, lag na de safety car 14e en slaagde
er in wat posities te winnen met een auto die duidelijk niet helemaal
âspoordeâ na de crash in Race 1. Toch finishte hij de race nog als
tiende.
Eric Nève, Chevrolet Europe Motorsport Manager: âAllereerst wil ik
BMW en Andy Priaulx graag feliciteren met hun derde opeenvolgende
succes in de beide kampioenschappen. Het is een indrukwekkend
resultaat, gezien het concurrentieniveau dat het WTCC heeft
gerealiseerd. Voor ons is het een frustrerend weekend geweest, als
afsluiting van een zeer goed verlopen seizoen. Twee overwinningen en
vijf podiumfinishes vormen het bewijs dat we als team enorm zijn
gegroeid. Met name in het tweede deel van het seizoen, toen de
concurrentie met meer succes-gewicht reed, hebben we aangetoond dat we
nu overal tot de top behoren en een potentiële winnaar zijn voor
iedere race. Ik wil iedereen binnen het team daarvoor bedanken.
Tijdens de winter zullen we hard aan de ontwikkeling van de Nubira
blijven werken om volgend seizoen nog concurrerender kunnen zijn en
invulling aan het merk Chevrolet kunnen blijven geven.â
AutoRai