AutoRai

Twee finishes voor Chevrolet in Macau

(11/20/2006)
Ondanks een zeer concurrerend optreden van Chevrolet tijdens de twee afsluitende races voor het WTCC-kampioenschap in Macau, werden de coureurs zowel tijdens de kwalificatie als de races van vandaag het slachtoffer van externe factoren. Alle drie waren ze betrokken bij raceongevallen.
Desondanks, en ondanks hun startposities achter in het veld, demonstreerden de drie coureurs hoe snel de Nubiraâs in Macau kunnen zijn. Huff (9^e in de eerste race) en Menu (10^e in Race 2) zorgden toch voor twee goede finishposities. De laatste twee races van het seizoen werden opnieuw getekend door talloze raceongevallen, een bekend gegeven in de straten van de Chinese gokstad.

Menu en Larini slaagden er tijdens Race 1 in ongedeerd uit de grote mêlee in de Lisboa bocht tevoorschijn te komen, veroorzaakt door Giovanardi en Magnussen (bijna een herhaling van vorig jaar) en veroverden zelfs een aantal plekken, waardoor ze in het begin van de race als achtste en tiende reden. Ondanks dat hij zijn bumper verloor na een tik door Thompson in ronde 2, was Menu beslist snel. Hij noteerde tot tweemaal toe de snelste raceronde. Twee ronden voor het einde raakte hij helaas de vangrail in het Guia-gedeelte. âDat was echt jammer,â verklaarde de Zwitserse coureur. âIk reed op dat moment alleen, de auto was OK en de achtste plek en pole position voor race twee waren verzekerd. Het enige probleem waar ik mee te kampen had, was de versnellingsbak, bij het terugschakelen van vier naar drie. Op een gegeven ogenblik kreeg ik tijdens het remmen de versnelling niet ingeschakeld en kon ik een botsing niet voorkomen.â

Een ronde eerder was Lariniâs race eveneens in de vangrail geëindigd. âIk probeerde al een aantal ronden lang Thompson in te halen,â legde de Italiaan uit. âIk was veel sneller, maar hij waaierde over het circuit om dat te voorkomen. Uiteindelijk slaagde ik er in hem te passeren op het rechte stuk, maar hij raakte me tot tweemaal toe op het rempunt, waardoor ik tegen de vangrail gleed. Het lukte me de auto te houden, maar er was ergens iets beschadigd en twee bochten later verloor ik een achterwiel.â De auto kon niet worden gerepareerd voor Race 2.

Rob Huff beleefde een slechte start omdat hij bekneld raakte in de opstopping in de eerste bocht. Toen hij zichzelf bevrijd had en de race kon hervatten, reed hij een briljante en relatief rustige race, waarin hij Couto, Gené en Thompson wist te passeren en als negende finishte. âDe auto was goed, ik kon gemakkelijk wegrijden en mijn racesnelheid was OK. Het was erg jammer dat ik door dat incident aan het begin van de race twintig seconden heb verloren. Ik stond echt bumper aan bumper tussen twee andere autoâs en kon alleen maar afwachten. Anders had ik met gemak als achtste kunnen finishen en dat had alles veranderd voor Race 2.â

Helaas was de tweede race al snel voorbij voor de Engelsman. Hij ging uitstekend van start, raakte niet betrokken bij het grote ongeval, opnieuw in de Lisboa bocht, maar werd een onschuldig slachtoffer van de crash van Tarquini in de Solidào esses: âTarquini vloog er net vóór me af en crashte eerst rechts tegen de vangrail en vervolgens aan de linkerkant. Er was geen ruimte om de brokstukken en olie te vermijden. Ik stond bovenop mijn remmen, maar de wielen blokkeerden en op de olie verloor ik de controle, waardoor ik ook in de muur eindigde.â

Menu, die vanuit de pits startte, lag na de safety car 14e en slaagde er in wat posities te winnen met een auto die duidelijk niet helemaal âspoordeâ na de crash in Race 1. Toch finishte hij de race nog als tiende.

Eric Nève, Chevrolet Europe Motorsport Manager: âAllereerst wil ik BMW en Andy Priaulx graag feliciteren met hun derde opeenvolgende succes in de beide kampioenschappen. Het is een indrukwekkend resultaat, gezien het concurrentieniveau dat het WTCC heeft gerealiseerd. Voor ons is het een frustrerend weekend geweest, als afsluiting van een zeer goed verlopen seizoen. Twee overwinningen en vijf podiumfinishes vormen het bewijs dat we als team enorm zijn gegroeid. Met name in het tweede deel van het seizoen, toen de concurrentie met meer succes-gewicht reed, hebben we aangetoond dat we nu overal tot de top behoren en een potentiële winnaar zijn voor iedere race. Ik wil iedereen binnen het team daarvoor bedanken. Tijdens de winter zullen we hard aan de ontwikkeling van de Nubira blijven werken om volgend seizoen nog concurrerender kunnen zijn en invulling aan het merk Chevrolet kunnen blijven geven.â