Race naar de finish in New York tijdens de Ferrari Panamerican 20.000
(11/20/2006)
Vrijdagochtend werd een tocht van Brazilië naar New York over een
afstand van 20.000 mijl op succesvolle wijze afgesloten, toen twee
Ferrariâs 599 de finishlijn bij de New York Stock Exchange passeerden.
De Panamerican 20.000 betekende de meest recente en meest overtuigende
test van Ferrariâs nieuwste model, de 599 GTB Fiorano. Tijdens een
reis over 15 vaak slopende etappes reed een team van 48 journalisten
die elkaar afwisselden van Belo Horizonte in Brazilië tot aan de
Argentijnse pampaâs; door het Andes-gebergte en over bergpassen op
ruim vier kilometer boven zeeniveau; dwars door de tropische
regen-wouden in Midden Amerika en door Mexico en de Verenigde Staten,
met een laatste stop in Canada alvorens de eindbestemming in New York
te bereiken.
Het is niet de eerste keer dat Ferrari een dergelijke reis initieerde.
In 1997 stuurde de onderneming een F355 op pad voor een reis rond de
wereld. Vorig jaar volbrachten twee 612 Scagliettiâs bovendien een
tocht door China, de eerste keer dat een autofabrikant een dergelijke
prestatie neerzette.
Autosportliefhebbers zijn gewend Ferrari op Formule 1 circuits tegen
te komen en hebben waardering voor de speciale racetalenten van het
merk. Maar deze lange tests op de openbare weg zijn in twee speciale
opzichten bijzonder belangrijk.
Allereerst tonen ze aan dat hedendaagse Ferrariâs voor elk type
ondergrond geschikt zijn. Ter illustratie: de afgelopen tien jaar is
het gemiddelde jaarkilometrage van Ferrari-bezitters verdubbeld. Ten
tweede brengen deze tests de Ferrariâs dichter bij een grote groep
liefhebbers, buiten de reguliere racefans. Ferrariâs zijn tot in de
verste uithoeken van de aardbol in één oogopslag herkenbaar, van de
geplaveide wegen tot aan de oevers van Lake Titicaca. Deze
ontdekkingsreis bevestigt opnieuw de iconische status van Ferrari als
de belichaming van een droom.
Vandaag was op Wall Street de gevel van de Stock Exchange getooid met
het handelsmerk van Ferrari: het steigerende paard. Speciaal voor de
ceremonie was een tribune neergezet en Maurizio Parlato, President en
CEO van Ferrari North America, was aanwezig voor een speech om de
autoâs te verwelkomen. De finishlijn vertegenwoordigde bovendien ook
een grote symbolische waarde. Gedurende ruim 50 jaar is de VS de
belangrijkste markt voor Ferrari en veel klanten maken deel uit van de
Amerikaanse zakelijke instanties.
In zijn speech benadrukte de heer Parlato dat de autoâs hun
buiten-gewone betrouwbaarheid hebben onderstreept door de tocht over
de ruige wegen van het Andes-gebergte te voltooien met slechts
minimale beschadigingen aan de banden en velgen. De enige behoefte van
de autoâs bestond uit het regelmatig verversen van de olie, afkomstig
van Shell, dat gedurende de tocht ter plekke assistentie bood.
De 599 GTB Fiorano is een tweezits berlinetta met een V12 krachtbron,
de krachtigste motor ooit geproduceerd in de Ferrari-fabriek in
Maranello. Dit nieuwe model is voorzien van de meest moderne
technologieën die Ferrari ooit in een tweezitter met midden-voor
motor heeft verwerkt. Daarmee is de 599 nu al de nieuwe maatstaf op
het gebied van sportiviteit, rijplezier en design.
De twee 599 GTB Fioranoâs bereikten het einde van hun tocht in New
York met slechts enkele kleine aanpassingen die hen in staat stelden
het hoofd te bieden aan zelfs de ruigste wegen. Ter bescherming van de
bodemplaat werd in plaats van standaard kunststof een 4 mm dikke
aluminium plaat gebruikt en de set-up van de schokdempers werd iets
verhoogd om de ruwe ondergrond te kunnen bedwingen. In alle andere
opzichten waren de autoâs gelijk aan de reguliere productieautoâs, met
een 620 pk sterke, van de Enzo afgeleide 5.999cc V12 motor met een
maximum koppel van 62 kgm bij 5.600 tpm. De 599 GTB Fiorano sprint in
een verpletterende 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en
bereikt een topsnelheid boven de 320 km/u. Beide autoâs waren
uitgerust met een zestraps F1 transaxle versnellingsbak.
Ferrari maakt van deze gelegenheid gebruik om de sponsoren te bedanken
die dit avontuur mogelijk hebben gemaakt. Speciaal Shell, een
langdurige partner van Ferrari, ook in de Formule 1, dat tijdens de
tocht assistentie bood en voor een reeks high-performance brandstoffen
en smeermiddelen zorgde. Maar ook Alcoa, een strategische partner voor
de productie van de aluminium chassisâ die standaard worden toegepast
in de voltallige hedendaagse modelreeks van Ferrari; de FIAT groep,
die voor het transport zorg droeg met behulp van het Iveco
transportsysteem en de volgautoâs van FIAT en Alfa Romeo, een merk dat
in de Verenigde Staten grote belangstelling trok; en Case IH â de
wereldwijde marktleider op het gebied van agrarische toepassingen â en
tot slot Pirelli, voor de banden, Puma voor de outfit van het
Panamerican team, Saima Avandero voor de logistiek, en BuonItalia.
Ferrari in Noord en Zuid Amerika
Noord Amerika is de belangrijkste markt voor Ferrari â met een
verkoopaandeel van 30% - en ongeveer 1.550 verkochte autoâs per jaar.
De belangrijkste Amerikaanse markt is Californië (27%), gevolgd door
het Noordoosten (16%), Florida (11%), Texas (7%) en Chicago (6%). In
1995 werd het aantal Ferrari-vestigingen in Noord Amerika uitgebreid
tot 36 (32 in de Verenigde Staten en 4 in Canada), toen twee nieuwe
showrooms werden geopend in zowel Silicon Valley als Las Vegas.
Bestaande dealers investeerden eveneens aanzienlijk om hun
faciliteiten uit te breiden en hun services te verbeteren. In 2004
opende Ferrari Noord Amerika een showroom op 410 Park Avenue in New
York, om haar uitzonderlijke producten op één van Amerikaâs
belangrijkste locaties onder de aandacht te brengen.
Om de aanwezigheid van Ferrari in Centraal en Zuid Amerika verder uit
te benadrukken en bestendigen, werd Ferrari Noord Amerika vanaf
januari 2006 tevens verantwoordelijk voor de landen in dit gebied. De
belangrijkste markten zijn Argentinië, Brazilië, Chili, Mexico en
Venezuela, met in totaal twaalf verkooppunten. Het aantal
dealer-vestigingen zal verder worden uitgebreid en zal leiden tot een
verdere toename van de klanttevredenheid.
AutoRai