Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : IZ. 2006/2258
datum : 14-11-2006
onderwerp : Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 20 en 21 november 2006
bijlagen :

Geachte Voorzitter,

Op 20 en 21 november a.s. vindt in Brussel de volgende vergadering plaats van de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij.

Het is mogelijk dat er nog onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of juist worden uitgesteld tot een volgende vergadering.

De Raad start met de visserijpunten van de agenda. Hier streeft de Raad naar een politiek akkoord over de vangstmogelijkheden voor diepzeesoorten in 2007 en 2008. Ook streeft de Raad naar een politiek akkoord over nieuwe beheersmaatregelen voor duurzame exploitatie van visvoorraden in de Middellandse Zee. Met het oog op het bereiken van een politiek akkoord zal het Voorzitterschap naar verwachting een compromis voorleggen inzake het elektronisch logboek en de teledetectie. Verder zal de Raad van gedachten wisselen over de mededeling van de Commissie over de introductie van het Maximum Sustainable Yield principe, en over de vereenvoudiging van de regelgeving op het terrein van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid. Dit laatste thema zal ook aan bod komen tijdens de door het Voorzitterschap georganiseerde werklunch. Onder diversen zal de Commissie de Raad informeren over de jaarlijkse consultaties met Noorwegen voor 2007.

Wat betreft de landbouwonderwerpen staat de hervorming van de marktordening bananen op de agenda. Ook zal gesproken worden over wijzigingen in de steunmaatregel voor energiegewassen en overige wijzigingen in de raadsverordeningen voor directe inkomenssteun en het plattelandsontwikkelingsfonds. Onder diversen zal gesproken worden over een rapport van de Commissie over de implementatie van Verordening 1829/2003 over genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders, en zal de Commissie informatie geven over de ontwikkelingen op het gebied van aviaire influenza en over de eerste resultaten van de opkoopregeling voor suiker.

Als gecombineerd landbouw- en visserijpunt zal gesproken worden over de mededeling van de Commissie over het tegengaan van het verlies van biodiversiteit.

Toegestane vangstmogelijkheden diepzeesoorten in 2007 en 2008 (Politieke overeenkomst)

Het Voorzitterschap streeft naar besluitvorming in de Raad van november. Hiermee wordt de Raad van december ontlast. Sinds 2002 worden per twee jaar afspraken gemaakt over de vangsthoeveelheden voor diepzeebestanden. Door de specifieke kenmerken, zoals de trage voortplanting, zijn betrokken bestanden erg kwetsbaar voor visserijactiviteiten. Het Commissievoorstel is zeer ingrijpend, maar voor Nederland aanvaardbaar. De voorgestelde gebiedssluitingen zijn acceptabel voor zover deze alleen betrekking hebben op diepzeevisserij.

Voorstel technische maatregelen Middellandse Zee (Politieke overeenkomst)

Het Voorzitterschap streeft naar een politiek akkoord over nieuwe beheersmaatregelen in de Raad. De Commissie beoogt met het voorstel dit beheer aan te scherpen. Dit onder meer door voorschriften inzake het gebruik van bepaalde vistuigen, minimummaaswijdten alsmede beperkingen op de visserij in beschermde en kustgebieden.

Ten algemene kan ik de doelstellingen van het Commissievoorstel en Voorzittercompromis onderschrijven. Een beter beheer van de visserij in de Middellandse Zee draagt bij aan de verbetering van de duurzaamheid van de visserij in het algemeen.

Voorstel voor de introductie van een elektronisch logboek en een systeem voor teledetectie
(Politieke overeenkomst)

Met het oog op het bereiken van een politiek akkoord zal het Voorzitterschap naar verwachting een compromis voorleggen inzake het elektronisch logboek en de teledetectie. Daarin zal de Raad zich uitspreken over het tijdstip van introductie en de categorieën vaartuigen die onder de verplichting zullen vallen. Het compromis maakt een gefaseerde invoering afhankelijk van de vaartuiglengte mogelijk.

Ik ben voorstander van een zo spoedig mogelijke invoering van het elektronisch logboek. Dit draagt bij aan een verbetering van de visserijcontroles en een verlaging van de administratieve lastendruk. Het voorstel om nu een systeem van teledetectie te introduceren is te vroeg en wijs ik, evenals een groot aantal andere lidstaten, af. Het in voorbereiding zijnde compromis inzake het elektronisch logboek heeft mijn steun.

Mededeling van de Commissie aan Raad en Parlement inzake de introductie van het MSY (maximale duurzame opbrengst) principe (gedachtewisseling)

De Raad zal van gedachten wisselen over de Mededeling van de Commissie inzake de Maximum Sustainable Yield. In deze Mededeling geeft de Commissie een uitwerking van de wijze waarop het principe van Maximum Sustainable Yield (MSY - in het Nederlands: maximale duurzame opbrengst) moet worden geïmplementeerd in Europese visserijregelgeving. In 2002 is tijdens de VN-top voor duurzame ontwikkeling in Johannesburg afgesproken dat in 2015 het MSY-principe leidend zou moeten zijn in visserijbeleid. Visbestanden op dit duurzame MSY-niveau zijn zodanig groot dat daarvan jaarlijks met veel minder inspanning het surplus geoogst kan worden. De socio-economische voordelen op lange termijn van het MSY-principe moeten echter worden afgewogen tegen de kosten die op korte termijn zullen moeten worden gemaakt om de MSY-doelstelling te bereiken. De meeste voor Nederland belangrijke vissoorten bevinden zich niet op het MSY-niveau. Beheerplannen, die zich baseren op de in deze Mededeling voorgestelde aanpak, leiden tot grote aanpassingen in de visserijmogelijkheden en structuur van de visserijsectoren niet alleen in Nederland maar ook in de andere lidstaten. Naar mijn oordeel is in de toekomstige beheerplannen, zoals bijvoorbeeld voor tong en schol in de Noordzee, een stapsgewijze aanpak noodzakelijk. Het visserijbeheer zal zich in eerste instantie moeten richten op het op korte termijn bereiken van veilige biologische grenzen; daarna kan de Raad pas besluiten over de verdere groei naar MSY-niveaus. Op deze manier passen de MSY-doelstellingen in ons streven naar een duurzame visserij.

Actieplan inzake vereenvoudiging regelgeving en verbetering van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid
(voortgangsrapportage)

De Raad zal van gedachten wisselen over de voortgang inzake de vereenvoudiging van de regelgeving op het terrein van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid. Aan de vereenvoudiging van visserijwetgeving wordt al enige tijd gewerkt, mede naar aanleiding van initiatieven van het Nederlandse voorzitterschap in 2004. In april 2005 zijn onder het Luxemburgs Voorzitterschap Raadsconclusies aangenomen, waarin de Commissie werd aangespoord haast te maken het actieplan. Deze hebben geresulteerd in een actieplan van de Europese Commissie voor de jaren 2006 tot en met 2008, dat tot stand is gekomen na consultatie van de lidstaten en belanghebbenden. In grote lijnen zijn daarin de onderwerpen die Nederland heeft aangedragen als belangrijkste punten voor vereenvoudiging opgenomen. De initiatieven van de Europese Commissie op dit vlak krijgen mijn volle steun. Ik zal de geboekte vooruitgang kritisch beoordelen in het licht van de gestelde doelen en acties.

Biodiversiteit (visserij/ landbouw)
(gedachtewisseling)

In mei van dit jaar heeft de Commissie een mededeling uitgebracht over het tegengaan van het verlies van biodiversiteit tot 2010 en daarna. In deze mededeling en het bijbehorende actieplan geeft de Commissie een overzicht van specifieke doelen en acties op het niveau van de instellingen van de Gemeenschap en van de lidstaten waarmee de komende jaren een betere bijdrage gericht op de stopzetting van het verlies aan biodiversiteit in 2010 geleverd kan worden. Aan dit doel hebben de Europese regeringsleiders zich in 2001 tijdens de Gothenburg-top gecommitteerd. Naast het stellen van nadere prioriteiten is het doel tevens de voortgang bij het bereiken van de 2010-doelstelling beter te monitoren en zwakke punten in het huidige beleid te identificeren. De mededeling kent twee bijlagen: een effectrapportage en een actieplan. Zowel landbouw als visserij komen aan bod. Bij landbouw gaat het dan onder meer om een versterking van de biodiversiteitsdoelen in landbouwgebieden met hoge natuurwaarden door bijvoorbeeld een beter gebruik van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en plattelandsinstrumenten. In het visserijgedeelte van de mededeling gaat het onder meer over aanpak van de illegale visserij en de biodiversiteitsvereisten in het Gemeenschappelijk Visserijbeleid.

De Raad zal spreken over de vraag of de doelen en acties zoals vermeld in de mededeling in de goede richting gaan en effectief geïmplementeerd kunnen worden om de bescherming van biodiversiteit en duurzaamheid in sector te waarborgen. Ik ben van mening dat de vermelde doelen en acties met betrekking tot het Europese landbouw- en visserijbeleid bij een effectieve implementatie inderdaad kunnen helpen de biodiversiteit te behouden en de landbouw en visserij te verduurzamen. Nederland is in het algemeen van mening dat de mededeling een goed initiatief is om de realisering van de 2010-doelstelling gerichter aan te pakken. Vooral het actieplan is interessant omdat het de uitdagingen concretiseert naar prioritaire acties voor de komende jaren, en daarbij zowel rollen van de Commissie als van de lidstaten benoemt. Het is daarbij volgens mij van belang dat op zowel nationaal als regionaal niveau gericht wordt.

Hervorming marktordening bananen
(beleidsdebat)

De Raad zal voor de eerste maal spreken over een voorstel van de Commissie voor de hervorming van de Marktordening Bananen. In februari 2005 heeft de Commissie op verzoek van de Raad een rapport gepubliceerd over de werking van de gemeenschappelijke marktordening voor bananen. Op basis van dit rapport heeft de Raad in het najaar van 2005 de Commissie verzocht om in 2006 te komen met een hervormingsvoorstel voor de marktordening, en in het bijzonder het geldende steunregime voor EU-bananenproducenten.

De Commissie geeft in haar voorstel aan het van groot belang te achten dat het bananenregime in overeenstemming wordt gebracht met de door de raad vastgestelde prioriteiten ten aanzien van duurzame ontwikkeling, de Lissabonstrategie en de doelstellingen van de reeds hervormde delen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid.

De Commissie heeft drie mogelijke opties voor de hervorming onderzocht, en op basis van een impactanalyse geconcludeerd dat de zogenaamde POSEI-optie (POSEI - Programme d'Options Spécifiques à l'Èloignement et l'Insularité) het meest geschikt zou zijn om de gestelde doelen te realiseren. Daarbij wordt de huidige steunregeling, die de telers compenseert voor prijsdalingen, afgeschaft. Tegelijkertijd wordt de steun voor 'continentale' bananenproducenten in Portugal, Griekenland en Cyprus ontkoppeld en worden de beschikbare kredieten voor de bananenproducenten in de ultraperifere gebieden overgedragen naar de POSEI-regeling. Op basis van de POSEI-regeling krijgen de betrokken lidstaten een algemeen bedrag toegewezen dat gebruikt kan worden ten behoeve van de ondersteuning van de landbouwproductie in de perifere gebieden.

Ik kan mij vinden in de keuze voor de voorgestelde hervormingsoptie. Echter, ik heb bezwaren tegen het bijbehorende begrotingsvoorstel. Niet alleen wordt door de keus voor een niet representatieve referentieperiode een hoog plafond voor de steun bepaald, maar ook wordt een hoge zekerheidsmarge (van 8,5%) voorgesteld. Dit komt naar mijn mening niet overeen met de principes die bij eerdere hervormingen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) leidend zijn geweest. Ik zal mij tijdens de Raad dan ook sterk maken voor het vasthouden aan budgetneutraliteit.

Bijstelling verordening directe inkomenssteun en verordening plattelandsfonds
(beleidsdebat)

Tijdens de Raad zal verder gesproken worden over een voorstel voor uitbreiding van de geldende steunmaatregel voor energiegewassen naar de nieuwe lidstaten. Dit voorstel is gebaseerd op een rapport waarin de implementatie van deze maatregel gedurende ruim een jaar is onderzocht. Naast uitbreiding naar de nieuwe lidstaten wordt ook voorgesteld het gegarandeerde maximum areaal uit te breiden met 500.000 ha tot 2 mln. ha. Ook wordt voorgesteld in de nieuwe lidstaten staatssteun te kunnen verstrekken voor aanplantmateriaal en zijn enkele administratieve vereenvoudigingen voorgesteld.

In dit kader zal ook de voorgestelde aanpassing van de Raadsverordeningen voor directe inkomenssteun en het plattelandsontwikkelingsfonds worden besproken. Het gaat hier naast bovengenoemde punten om een aantal lopende formaliteiten voor de suikersector en voor olijfboomgaarden, een versoepeling voor toeslagrechten uit de Nationale Reserve, en verlenging van het zogenaamde Single Area Payment Scheme (SAPS) in de nieuwe lidstaten met twee jaar tot ultimo 2010. Wel zal de Cross Compliance-verplichting in principe per 1 januari 2009 ook in de nieuwe lidstaten moeten worden ingevoerd.

Hoewel ik, mede gezien de aard van de hervormingen van het GLB, in beginsel geen voorstander ben van uitbreiding van een productiegerelateerde steunmaatregel als de energiesteun, kan ik mij vinden in de keuze deze bestaande mogelijkheid ook voor de nieuwe lidstaten beschikbaar te stellen. Tegelijkertijd ben ik voorstander van verdere vereenvoudiging van deze regelgeving. Ik kan mij vinden in de verlenging van het SAPS met twee jaar, maar onderschrijf ook het standpunt van de Commissie dat de Cross Compliance-verplichting wel per 1 januari 2009 in de nieuwe lidstaten zal moeten worden ingevoerd.

Ook ben ik voorstander van een versoepeling voor toeslagrechten uit de Nationale Reserve, die het bijvoorbeeld mogelijk maakt deze toeslagrechten niet te verspelen bij splitsing of fusie van een bedrijf.

Diversen

a) EU/Noorwegen: jaarlijkse consultaties voor 2007 (Informatie van de Commissie)
De Commissie zal de Raad informeren over de stand van zaken en ontwikkelingen met betrekking tot de onderhandelingen met Noorwegen.

b) genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders (Presentatie van de Commissie)
De Commissie zal een presentatie geven over een door haar opgesteld het rapport over de implementatie van Verordening 1829/2003 over genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders. Deze Verordening regelt de procedure voor toelating op de EU-markt van deze producten en is in april 2004 in werking getreden. In deze verordening is tevens vastgelegd dat de Commissie de Raad en het Europees Parlement een evaluatierapport zal doen toekomen over de uitvoering van de Verordening. Tijdens de Raad van november wordt het rapport daarom gepresenteerd. Bij het opstellen van het rapport heeft de Commissie gebruik gemaakt van bijdragen van lidstaten (waaronder Nederland) en betrokken stakeholders over ervaringen met de implementatie van de verordening.

c) Aviaire influenza
(Update van de Commissie)
Commissaris Kyprianou zal de Raad informeren over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de vogelgriep.

d) stand van zaken herstructurering suikersector (Informatie van de Commissie)
De Commissie zal de Raad informeren over de resultaten van de eerste ronde van de herstructurering van de suikersector sinds de herstructureringsverordening van kracht is. Het gaat dan onder meer om de rapportage over de mate waarin door suikerindustrieën gebruik is gemaakt van de opkoopregeling voor (delen van) suikerquota. Daarnaast zal de Commissie de Raad informeren over de verwachtingen voor de jaren na 2006-2007.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman