Ingezonden persbericht

Persbericht SEAT Team Holland Tom Coronel WTCC Macau

Aan de auto(sport)redactie Persbericht

SEAT Team Holland coureur Tom Coronel maakt indruk tijdens FIA WTCC Finale

Macau - Finaleraces verdienen het om spannend te zijn. Voorafgaand aan de laatste twee races van het FIA WTCC, oftewel het Wereldkampioenschap voor Toerwagens, in Macau lag de strijd nog volledig open. Althans daar waar het ging om de rijders- en de merkentitel. SEAT Team Holland, preparateur GR-Asia en coureur Tom Coronel stelden immers de Independents Trophy voor privéteams al tijdens de voorlaatste races in Valencia veilig. Vele scenario's over het verloop van de beide slotraces passeerden de revue, maar na twee redelijk tumultueuze races gingen de beide titels niet naar SEAT Sport. Het was de Brit Andy Priaulx die zich wederom titelhouder bij de rijders mag noemen en het merk waar hij voor uitkomt pakte ook de merkenzege. SEAT Team Holland coureur Tom Coronel deed van zich spreken door telkens betere prestaties. Na de snelste tijd in de 'Warm-up', begon hij als zesde aan de eerste race en eindigde als zevende. De volgende race bracht hem zelfs een derde plaats, waardoor hij ook voor de algemene kampioenschappen belangrijke punten scoorde. Nu begint voor de Nederlandse coureur een periode van geduldig wachten op de besluiten die gaan komen. Het is volgens Coronel zeker dat hij in 2007 weer WTCC rijdt, maar de vraag is nog even of dat in een fabrieksauto van SEAT Sport, of net als dit jaar, een Leon van GR-Asia zal worden.

Op basis van zijn eerdere ervaringen wist Tom Coronel dat het zeker niet gemakkelijk zou worden op dit veel eisende stratencircuit dwars door het gokimperium Macau bij China. "In de eerste meters van de vrije training ging de auto als een kangaroe over het wegdek. Dus hebben we de schokdempers, veren en de rollbar aangepast om de wegligging verder te verbeteren. Vervolgens hebben we ook nog een motor gewisseld. Daarmee voelde alles een stuk beter aan en konden we met de kwalificatie beginnen. Eigenlijk werd dat een echte tombola. Gelukkig was ik als één van de eersten op de baan en kon een redelijk goede ronde afleggen. Anderen, die later de pits uit reden kenden problemen, nadat een deelnemer hard van de baan ging en deze blokkeerde. Na de hervatting zat ik er weer goed bij en achteraf bleek dat de juiste beslissing. Even later begon het te regenen en konden de tijden niet meer verbeterd worden. Ik stond op een zesde plaats en was daar beslist tevreden mee. Tijdens de 'warm-up' realiseerde ik de snelste tijd, waarmee nog eens duidelijk werd dat de combinatie auto-rijder goed voor elkaar was. Na de start van de eerste race zat ik wat opgesloten en moest een vrije lijn zoeken. Dat werd nog lastiger toen ik voor de bocht niet 1 maar 2 versnellingen terugschakelde en bijna tot stilstand kwam. Achteraf was dat maar beter ook, want voor mij schoven al de nodige auto's op elkaar. Door mijn lage snelheid kon ik precies een gaatje langs de gestrande auto's vinden en mijn race vervolgen. In de ronden daarna was ik beslist snel en reed tijden als die van de Top 3. Toch won ik er geen plaatsen mee en eindigde als zevende. Op zich prima, want daarmee start je in de volgende race vanaf de eerste rij. Vanuit die positie kon ik ik in een rechte lijn naar voren rijden, maar zag in mijn rechterooghoek Jörg Müller (BMW-red.) langszij komen. Qua snelheid kon ik hem aanvankelijk bijhouden, maar in zijn slipstream kwam ook Farfus (Alfa - red.) mee en die raakte mij in de volgende rechterbocht. Na de klap met de vangrail stonden de wielen onder mijn Leon scheef en ik verloor enige plaatsen. Maar bij de volgende bocht remde de auto nog steeds goed en in mijn spiegel zag ik dat het achter mij redelijk mis ging. Ondanks de schade kon ik gelukkig doorgaan en aansluiten bij de kopgroep die even later werd opgevangen door de Safety Car. Er stonden namelijk nogal wat auto's met schade op de baan. Ik reed als vierde achter twee fabrieks SEAT's en leider Jörg Müller. Na het terugvallen van Peter Terting (SEAT) schoof ik nog een plaats op en lag op een keurige derde plaats. Meer zat er niet in, omdat ik toch wat snelheid miste. Mijn teammanager verklaarde na afloop dat alle twee de voorwielen ieder een eigen kant op stonden en dat het een wonder was dat ik nog zo goed mee kon komen. Al met al dus een succesvol weekend", aldus Tom Coronel.

Xeno Grimmelt, directeur van SEAT-importeur Pon Car: "De strijd binnen het FIA WTCC, oftewel het Wereldkampioenschap voor Toerwagens 2006 kende een uitermate spannend verloop. Naast het fabrieksteam van SEAT Sport, verschenen er gedurende het seizoen steeds meer teams en competitieve auto's aan de start. Per race wisselden de kanshebbers en daarmee bleef de strijd tot het laatste raceweekend volledig open. Temeer daar er tijdens de races op het fameuze stratencircuit van Macau dubbele punten voor de teams en de rijders vielen te behalen. Het spreekt voor zich dat onze ogen gericht waren op de blauw-gele SEATs Leon van het fabrieksteam en de prestaties van onze kersverse wereldkampioen Tom Coronel. Tijdens de trainingen zaten we er goed bij met Yvan Muller, Tom en Gabriële Tarquini en dat maakte de race alleen maar attractiever. Aan de andere kant weet je dat dit een smal stratencircuit is, waar je -in vergelijking met normale circuits- eigenlijk geen uitloop hebt en een tik met een stoeprand of vangrail fataal voor een wiel of ophanging kan zijn. En dan is er die hele smalle Lisboa-bocht, die ook nu in beide races als scherprechter fungeerde. We hebben als merk gestreden voor wat we waard waren, maar hebben de titel net niet gehaald. Hulde voor Tom Coronel die in beide races goed presteerde. SEAT Sport, maar zeker ook SEAT Team Holland kijkt zeker terug op een mooi en spannend FIA WTCC kampioenschap 2006 en alle ogen zijn inmiddels gericht op 2007."

Ten aanzien van de autosportplannen voor het seizoen 2007 heeft SEAT-importeur Pon Car de intentie om zowel op het nationale als internationale platform de huidige activiteiten te continueren. Zo is recentelijk besloten om nog een jaar door te gaan met de SEAT Cupra Cup; een unieke, nationale raceklasse die present is bij alle A-evenementen. Daarnaast wordt momenteel druk onderhandeld met SEAT Sport om te bekijken in hoeverre er voor regerend WTCC privateer-wereldkampioen Tom Coronel komend seizoen een plaats in één van de fabrieksbolides gereserveerd kan worden. Xeno Grimmelt daarover: "Na het behalen van de wereldtitel door Tom in Valencia hebben wij uitgebreid gesproken met de Spaanse teamleiding. Natuurlijk heeft Tom zich de afgelopen jaren uitstekend bewezen en dus hebben we flink wat goede kaarten op zak. Toch zullen we nog even geduld moeten hebben, aangezien de beslissing om hem in het fabrieksteam op te nemen van diverse factoren afhankelijk is."

De deelname van GR-Asia SEAT Team Holland wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: SEAT Importeur Pon Car, McGregor, Splitfire, MAN Truck en Bus, Noble Group, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, Wielengids.nl , Auto Motor Sport, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag 1e race: 1. Andy Priaulx 9 ronden 23.44.490; 2. Duncan Huisman (beiden BMW 320) op 1.020; 3. Yvan Muller (Seat Leon) op 1.385; 4. Farbizio Giovanardi (Honda Accord) op 2.661; 5. Augusto Farfus (Alfa Romeo) op 9.596; 6. Jorg Muller (BMW) op 9.595 en 7. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 11.089.

Uitslag 2e race:1. Jörg Müller ( BMW 320) 9 ronden in 36.01.074; 2. Yvan Muller (SEAT Leon) op 2.102; 3. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 2.697; 4. James Thompson (Seat Leon) op 4.473; 5. Andy Priaulx (BMW 320) op 5.273 en 6. Fabrizio Giovanardi (Honda Accord) op 6.124.

Stand in het rijderskampioenschap na 20 races:

1. Andy Priaulx 73 punten; 2. Jörg Müller 72; 3. Augusto Farfus 64; 4.Yvan Muller 62; 5. Gabriele Tarquini 57; 6. Dirk Muller 54 en 17. Tom Coronel 20.

Stand in het merkenkampioenschap na 20 races:

1.BMW 254 punten; 2. SEAT 235; 3. Alfa Romeo 154 en 4. Chevrolet 128.

Yokohama Independents Trophy 2006:

1. Tom Coronel en Wereldkampioen.