Nieuwsbrief P+ People Planet Profit


"Quote van de week"

"The building of the future will not just sit on a lot. It will be productive. From solar panels that produce power to tree-filled terraces that recycle water, the building will work, quite literally, from the inside out. How distant is this prospect? Hard to say. All the technologies mentioned are 'state of the shelf'" Architect Bill McDonough over zijn Tower of Tomorrow in Fortune Magazine


P+: Markt landbouwgif ligt plat

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=890
Duurzaamheidstop Fryslân: bij burger beginnen
Uiteenlopende, schijnbaar tegenstrijdige geluiden op de eerste duurzaamheidstop in de Friese hoofdstad: een overheid die de energienormen veel strenger maakt tegenover sociale duurzaamheid van onderop. Planet versus People. Het eerste verkondigd door Bouwe de Boer, energiecoördinator van Leeuwarden. Het andere naar voren gebracht door Foeke de Jong van Skewiel-Trynwâlden, een samenwerkingsverband van zeven dorpen en enkele gehuchten rondom Bartlehiem. Maar bijna iedereen was het er gister in stadsschouwburg 'De Harmonie' wel over eens dat duurzaamheid pas bij en na bewustwording van de burger begint.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=890
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=889
Na CSR Chicks beginnen mannen CSR Blokes
Wat vrouwen doen, moeten mannen ook kunnen. Nadat de 'CSR Chicks' een eerste bijeenkomst met hun aanhang hielden, opperden enkele mannen ook een los, luchtig netwerk voor 'Blokes' te beginnen. Bijna veertig stoere heren komen vanmiddag daarom samen in het Dovenontmoetingscentrum aan de Amsterdamse stadhouderskade. Gespreksonderwerp: duurzaam consumeren. "Maar vooral pratische kennis en ervaring over MVO onder jonge professionals uitwisselen", zegt initiatiefnemer Wim Koole.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=889
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=888
Ruimteparasol voor planeet aarde van 2.500 miljard dollar
Van een onzer eigen Nobelprijswinnaars Paul Crutzen is het idee om de zon te temperen door met kanonnen zwavel in de atmosfeer te schieten. Dit filter zou de zonnestralen een beetje terugkaatsen, de ruimte in. Dit ter bestrijding van de opwarming van de aarde. Maar een parasol boven de aarde ophangen kan natuurlijk ook. Kost wel 2.500 miljard dollar. Maar bespaart ongeveer 7.000 miljard dollar aan kosten, die we gaan krijgen door turbulente orkanen, verdroging en smelten van de watermassa's op Groenland en Antartica. Roger Angel van de Universiteit van Arizona mag er van de NASA research naar doen. Hij wil 20.000 miljard ruimteschoteltjes van een gram per stuk aan elkaar koppelen en ergens op een miljoen kilometer afstand tussen ons hoofd en de zon in hangen. Volgens Angel kan zijn scherm over 25 jaar al voldoende bescherming bieden om de ergste klimaatrampen te voorkomen.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=888
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=887
Merrill Lynch: markt landbouwgif groeit al tien jaar niet
Volgens beleggingsdeskundige Merrill Lynch is de markt in landbouwgif al tien jaar "flat". Er is geen groei meer. Zelfs de komst van genetisch gemanipuleerde gewassen heeft niet voor een verhoging van de winst van de hele chemische landbouwsector gezorgd, met bedrijven als Synergenta, Bayer, Monsanto, Dupont, BASF en Dow. Wel voor kannibalisatie, waardoor bedrijven die zowel zaden als bestrijdingsmiddelen produceren er iets beter voor zijn komen te staan. Merrill Lynch besteedt echter in de rapportage geen aandacht aan een nog kleine, maar opmerkelijke groeier in deze branche. Plant Health Care plc maakt geen herbiciden om onkruid te doden, geen pesticiden om insecten te bestrijden en geen fungiciden om schimmels te weren. Directeur Albert Fischer stelt: "Wij maken coatings voor zaden waardoor natuurlijke schimmels in de bodem worden gestimuleerd. Zij gaan de wortel van de plant voeden met mineralen, in ruil voor wat sappen. Wij groeien al wel vijf jaar, met een sprong van 20 procent in 2004-2005."
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=887
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=885
Triumph maakt duurzame beha annex boodschappentas
In de categorie: het kan altijd nog gekker. Triumph in Japan heeft een beha ontworpen, die ook dienst kan doen als boodschappentas. Het materiaal is van Ecopet gemaakt, een kunststof van geryclede plastic flessen. De patentaanvraag op deze 'Brasserie of the Angel' loopt al. Er is zelfs al een instructie beschikbaar hoe er van de beha een stevige fel rode boodschappentas kan worden gemaakt. De Japanners maken echter niet duidelijk of de eigenaresse van de beha na het doen van de boodschappen het zonder versteviging moet doen, dan wel of zij na het uitklappen van de bh als hoogzwangere Japanse weer op huis aan gaat. Als dat het geval zou zijn, zal ze toch eerst een kleedhokje moeten vinden. Ook is nog niet bekend in welke cupmaat de boodschappentassen straks beschikbaar zullen zijn. Wel dat de duurzame versteviging in vijf kleuren leverbaar zal zijn. Als Triumph in deze opzet slaagt, heeft het zeker nut. Japanners verbruiken per jaar 30 miljard boodschappentassen.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=885
---


Zie: http://www.bidnetwork.nl


Zie: http://www.mvonederland.nl


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be


Zie: http://www.dhv.nl/gricongres
23 november 2006
Seminar Duurzaamheidsverslaggeving. Presentatie van de nieuwe richtlijnen (G3) van het Global Reporting Initiative (GRI), ook vanuit het gezichtspunt van een belegger. De visie van Numico. De vernieuwende methodes voor assurance van Shell. Experts in plaats van accountants? Deze bijeenkomst wordt door DHV, VBDO en SNS Asset Management voor de 8ste keer georganiseerd.
Zie: http://www.dhv.nl/gricongres
Aanmelding en programma

Zie: http://www.bidnetwork.org/artefact-39615-en.html
23 november 2006
The economic impact of Heineken in Sierra Leone. This BiD-seminar presents the results of an economic impact assessment model which was applied to Heineken's brewery in Sierra Leone. The outcomes of the model give insight into direct versus indirect employment. The model is generic and can be applied to other operating companies in the region.
Zie: http://www.bidnetwork.org/artefact-39615-en.html
Aanmelding en programma

Zie: http://www.dho.nl
30 november 2006
Uitreiking Nashuatec MVO-Scriptieprijs. Op het DHO Symposium 2006 'In mondiaal perspectief'. Op dit symposium van Duurzaam Hoger Onderwijs staat centraal hoe docenten inhoud kunnen geven aan een duurzame samenleving.
Zie: http://www.dho.nl
Aanmelding en programma


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/events.htm
Volledige agenda op de website van P+


Zie: http://www.fill-the-gap.nl.

Fill the Gap!-4
Investeren in de informatiesamenleving
30 november 2006, 13.00 uur
Paard van Troje, Den Haag
Hivos, OneWorld en IICD
Een serie netwerkbijeenkomsten over een informatiesamenleving waarin iedereen, rijk en arm, kan profiteren van de voordelen van informatie en communicatie technologieën (ICTs). Dit jaar gaat Fill the Gap! over de beweegredenen van ICT-bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Zie: http://www.fill-the-gap.nl.
Aanmelding en programma

Zie: http://www.vodafone.nl/Over_Vodafone/Verantwoord_ondernemen/World_of_Difference/

De Vodafone Netherlands Foundation geeft ook dit jaar weer individuele personen de kans om hun persoonlijke passie voor een goed doel werkelijkheid te laten worden. Vijf prijswinnaars hebben de World of Difference Prijs 2006 gewonnen. Ze ontvangen een modaal jaarsalaris en een onkostenvergoeding. Een voor een vliegen ze uit, de wereld in. Iets voor jou? Maak jij volgend jaar jouw droom waar?
Zie: http://www.vodafone.nl/Over_Vodafone/Verantwoord_ondernemen/World_of_Difference/
Prijswinnaars 2006 World of Difference

Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html

Dit jaar een kerstgeschenk met een verantwoorde gedachte? Wij van Green Motion vinden dat het schenken van een kerstpakket een prachtige aanleiding kan zijn. Maak als bedrijf een intern én extern statement. Laat zien dat fundamentele waarden er voor uw bedrijf toe doen.
Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html
Kerstpakketten