Gemeente Tilburg

Datum
18 november 2006

Rijk investeert in Spoorzone Tilburg

Ministerie V&W geeft 28,5 miljoen euro voor opheffen barrièrewerking van het spoor

De gemeente Tilburg heeft van het ministerie van V&W een subsidie gekregen van in totaal 28,5 miljoen euro. Dit bedrag is bedoeld voor de herontwikkeling van het Spoorzonegebied en de aanleg van een fietstunnel bij de Academielaan. Hiermee draagt het Rijk bij aan het creëren van nieuwe verbindingen tussen Noord en Zuid, waardoor een van de drempels bij het ontwikkelen van de Spoorzone tot een hoogwaardig stedelijk gebied wordt opgeheven.

Wethouder Els Aarts (Spoorzone, Verkeer en Vervoer) is verheugd met de steun: "Hiermee wordt letterlijk een fysieke barrière weggenomen om de Spoorzone te kunnen ontwikkelen. Onze vele bezoeken aan Den Haag beginnen hun vruchten af te werpen. Integrale gebiedsontwikkeling zoals de ontwikkeling van stationsgebieden wordt in de toekomst alleen maar belangrijker en de bijdrage uit Den Haag onderschrijft dit."

Met de herontwikkeling van de Spoorzone heeft Tilburg twee hoofddoelen voor ogen. De ontwikkeling van een volwaardig openbaar vervoersknooppunt voor stad en regio en de ontwikkeling van een hoogwaardig centrumgebied met een rijke mix aan woningtypen, kantoren, culturele-, leisure- en onderwijsvoorzieningen. Het op de locatie aanwezige industriële erfgoed is een van de dragers van het project.

Overhandiging cheque
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat overhandigde op zaterdag 19 november de cheque van 25 miljoen euro aan Burgemeester Vreeman van Tilburg. Tijdens de bijeenkomst in het Paleis-Raadhuis van Tilburg was ook Minister President Jan-Peter Balkenende aanwezig.

Het geld komt uit de pot 'spoorse doorsnijdingen'. Het ministerie van V&W riep deze subsidieregeling eind 2005 in het leven om de barrièrewerking van het spoor in steden op te heffen. Tilburg diende dit jaar twee aanvragen in: een voor het kerngebied Spoorzone (25 miljoen euro) en een voor de fiets/voetgangerstunnel Academielaan (1,44 miljoen euro). Het ministerie besloot uiteindelijk de gevraagde 25 miljoen euro voor de Spoorzone toe te kennen.

Financiering
Onderdelen van de aanvraag betreffen de Stationspassage, een fiets/voetgangerspassage ter hoogte van de Willem II straat/Pieter Vreedeplein, de capaciteitsverruiming van het Spoorviaduct Ringbaan Oost en de onrendabele investering voor de verplaatsing van de werkplaats van NedTrain.

De totale ontwikkelingskosten voor het project in de Spoorzone bedragen 117 miljoen euro. Hiervan betaalt de gemeente zelf 35 miljoen euro uit de grondexploitatie van het project.

De gemeente staat garant voor het dekkingsplan. Tilburg heeft de provincie een bijdrage gevraagd uit de reserve Brabant 2050. Daarnaast rekent Tilburg op infrastructuursubsidies in het kader OV netwerk BrabantStad. Met ProRail is de gemeente in onderhandeling over hun bijdrage in de kosten van de nieuwe Stationspassage. Door VROM is al een bijdrage toegekend van 13,8 miljoen uit het budget Ruimtelijke Kwaliteit. De totale investeringen in vastgoed bedragen ca. 1,1 miljard euro. Hiervan is in de afgelopen 10 jaar al ca. 300 miljoen euro geïnvesteerd in verschillende projecten, zoals het hoofdkantoor van Interpolis, Haestrechtkwartier, Hollandterrein en Westpoint.

Voor de pers:
Brugt Groenevelt, Afdeling Communicatie, telefoon 013 542 8333 / 06-12916887


---- --