Gemeente Zoetermeer

Hoe regel je zaken met de gemeente het snelst? Publiekszaken joggend door Stadshart

De afdeling Publiekszaken van de gemeente Zoetermeer verspreidt op ludieke wijze een foldertje met de nieuwe openingstijden van de afdeling. De folder maakt duidelijk hoe inwoners van Zoetermeer hun zaken met de gemeente het snelst kunnen regelen. Een promotieteam
-bestaande uit vier joggers- verspreiden aanstaande zaterdag 18 november tussen 10.00 en 17.00 uur met snelheid de folder in het stadscentrum en wijkcentra.

Ruimere openingstijden

Publiekszaken tilt de dienstverlening naar een nog hoger niveau doordat er sinds 1 november ruimere openingstijden gelden. De afdeling is elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur open en op vrijdag - doorlopend
- van 8.30 tot 19.30 uur. Op deze manier verwacht de gemeente meer tegemoet te komen aan de wensen van ondernemers en burgers. Bovendien weten bezoekers door de invoering van uniforme openingstijden beter waar zij aan toe zijn. Behalve de verruiming van openingstijden vindt er nog een grote verandering plaats. In de middag tot 17.00 uur kunnen bezoekers alleen terecht bij Publiekszaken op afspraak, terwijl zij 's ochtends en op koopavond op basis van vrije inloop worden geholpen. Voor het afhalen van reisdocumenten, verhuur accommodaties, parkeerontheffingen en spoedaanvragen is de gehele dag vrije inloop mogelijk.

Klantvriendelijkheid
Uit de resultaten van de Omnibusenquête blijkt dat de inwoners van Zoetermeer erg tevreden zijn over de gemeentelijke dienstverlening op het stadhuis. Een kleine 57% moeten wachten op het stadhuis voordat zij geholpen worden, maar 70% daarvan vindt dat niet vervelend. Door de aanwezigheid van een kinderhoek, magazines en koffieapparaat, komen de meeste mensen dus hun wachttijd goed door. Wanneer inwoners worden geholpen is 70% (zeer) tevreden over de deskundigheid van de behandelend ambtenaar. Bovendien is ruim 76% (zeer) tevreden over de behulpzaamheid en vriendelijkheid van de behandelend ambtenaar.