Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlandse Gamedagen 2006 in Utrecht


· Utrecht negen dagen podium voor creatieve ontwikkeling


· Snelgroeiende industrie nu al goed voor een miljard


· Toepassingen ook in zorg, onderwijs, industrie en kunst

Utrecht, 13 maart 2006 - Van 18 t/m 26 november staat Utrecht volledig in het teken van gaming. Dan vindt in het centrum van de stad voor de tweede maal het evenement 'De Nederlandse Gamedagen' plaats. Gaming is een snel groeiende industrietak waarin ons land een belangrijke rol in speelt. De Nederlandse gamingindustrie is op dit moment al goed voor bijna een miljard euro omzet als je de verkoop van games meetelt. Bovendien zijn de universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht wereldwijd toonaangevend in dit vakgebied.

Programmadirecteur Seth van der Meer: "De Gamedagen zijn hét Europese podium op het gebied van gaming voor bedrijven, professionals, wetenschappers en voor het grote publiek. De Gamedagen onderstrepen de leidende rol die Nederland in dit vakgebied speelt. Die leidende rol is ondermeer belangrijk omdat het mensen met een creatief beroep zoals vormgevers, musici en scriptschrijvers, een heel mooi toekomstperspectief biedt".

Impact van gaming

Bij gaming wordt vaak gedacht aan computergames voor jongeren. Het heeft echter een veel grotere maatschappelijke, economische en culturele impact. In toenemende mate gamen andere leeftijdsgroepen ook. Bovendien omvat gaming serieuze toepassingen (het zogenaamde 'serious gaming') zoals het opleiden en het trainen van mensen in de zorg, in het onderwijs, bij hulpdiensten en in de industrie. Geavanceerde simulatietechnologieën worden toegepast voor het optimaliseren van bijvoorbeeld verkeersstromen en om de maatschappij zo goed mogelijk voor te bereiden op rampen en andere crisissituaties. De Gamedagen richten zich zowel op de serieuze als op de entertainment kant.

De Gamedagen worden breed ondersteund door de Nederlandse gamingindustrie. Adviseur van de Gamedagen en Zylom Directeur Erik Goossens: "Zylom is een leidende Europese ontwikkelaar van computergames en voor ons bedrijf zijn de gamedagen hét podium waarop we de impact van gaming willen laten zien. Een geweldig voorbeeld is dat al veel ouderen hun geheugen trainen door middel van het spelen van onze games. Het opmerkelijke is alleen dat binnen die doelgroep eigenlijk niemand het van elkaar weet".

"Een ander goed voorbeeld is de snelle opkomst van de vernieuwende 'Game Art' stroming": zegt Rogier Smit, Executive Vice President van Playlogic, een internationaal snel groeiende Nederlandse uitgever van games. Smit: "Gaming is tegenwoordig bij uitstek de manier waarop het grote publiek zich laat inspireren door moderne kunstenaars".

Onderzoekscentrum

Mark Overmars, Hoogleraar gaming, zegt: "Nederland is heel sterk in het serious gamen". In samenwerking met ondermeer TNO is Overmars bezig met het opzetten van een onderzoekscentrum voor het gebruik van games voor trainingen en oefeningen bij ondermeer rampenbestrijding, crisisbeheersing en verkeersproblematiek. "Deze bedrijfstak is in Nederland met maar liefst 375 miljoen euro omzet goed voor bijna de helft van de totale omzet van de gamingindustrie."

Programma in 2006

Deze verschillende facetten komen tot uitdrukking in de activiteiten die tijdens de Nederlandse Gamedagen plaatsvinden. Het congres 'European Thoughtleadership on Gaming and Simulation' brengt internationale toonaangevende professionals op het gebied van gaming bij elkaar. De expositie 'The Art of Gaming' laat het grote publiek kennismaken met de 'Game Art'. Het 'Game Development Concourse' biedt jonge creatieve talenten de kans concreet in de gamingindustrie aan de slag te gaan.

In de adviesraad van de Nederlandse Gamedagen zitten Mark Overmars (Hoogleraar Informatica Universiteit Utrecht), Erik Goossens (Zylom), Rogier Smit (Playlogic), Jimmy van der Have (Gamer.nl/Sanoma), Pieter Slingerland (Coded Illusions), Tom Paffen (Residex Ventures) en Liesbeth van Batenburg (Gemeente Utrecht).

//Einde bericht

Meer informatie

Stichting de Nederlandse Gamedagen

www.nlgd.nl

Seth van der Meer - Projectdirecteur

seth@nlgd.nl

0633223360

Contact:

Steijger.communications BV

T: 036 5235330

E: cees@steijger.com