Verbond van Verzekeraars

CentiQ bestrijdt financieel analfabetisme

CentiQ: dat is de naam van het nieuwe platform voor bewust omgaan met geld, dat officieel van start is gegaan. Het platform, dat op initiatief van het ministerie van Financiën is opgericht, heeft tot doel het financiële inzicht van de consument te vergroten, zodat hij met meer zelfvertrouwen financiële beslissingen kan nemen. Het Verbond neemt deel in de stuurgroep van CentiQ.

Bernard ter Haar (directeur Financiële Markten bij het ministerie van Financiën) benadrukte op 10 november tijdens de zogenaamde startbijeenkomst dat CentiQ hard nodig is. Omdat de samenleving zich steeds meer richting participatiemaatschappij ontwikkelt, moet de consument op steeds meer terreinen zijn eigen verantwoordelijkheden nemen, maar op financieel gebied is dat voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Veel consumenten hebben te maken met een kennisachterstand, wat nog eens wordt versterkt door het feit dat ze veel financiële keuzes (zoals het sluiten van een hypotheek) slechts één of een paar keer in hun leven hoeven nemen.

Financiële incontinentie
Volgens Fieke van der Lecq (manager Monitor Financiële Sector bij de NMa) is er dan ook serieus sprake van financieel analfabetisme in Nederland, hoewel we misschien beter kunnen spreken van financiële incontinentie. Het probleem zit volgens haar namelijk niet alleen in een gebrek aan kennis en inzicht, maar voor een groot deel ook in het verliezen van de grip op geld.
Shaun Mundy van de Financial Services Authority, die in Groot-Brittannië een soortgelijk platform coördineert, beaamde dat. Mensen kunnen niet vooruit plannen en dat wreekt zich op allerlei manieren. Zo denken ze bijvoorbeeld niet aan hun pensioen, maar hebben ze vaak ook geen geld gereserveerd voor onvoorziene uitgaven. Dat veel mensen in de schulden komen, is dan ook niet zo gek.

Krachten bundelen
CentiQ moet daar vanaf nu verandering in gaan brengen. Tijdens de bijeenkomst werd benadrukt dat Financiën die taak niet alleen op zich kan en wil nemen: bundeling van de krachten is noodzakelijk. In de stuurgroep van CentiQ zijn daarom naast Financiën nog tien andere organisaties vertegenwoordigd, waaronder het Verbond (in de persoon van algemeen directeur Richard Weurding), dat zijn expertise graag aanbiedt om het platform tot een succes te maken. De komende tijd moet het platform vorm gaan krijgen. Zo worden projectgroepen opgesteld die zich op specifieke deelterreinen gaan richten. Ook wil CentiQ een onderzoek starten onder consumenten en volgend jaar een website lanceren.

Verzekerd!, november 2006