CentiQ bestrijdt financieel analfabetisme
CentiQ: dat is de naam van het nieuwe platform voor bewust omgaan met
geld, dat officieel van start is gegaan. Het platform, dat op
initiatief van het ministerie van Financiën is opgericht, heeft tot
doel het financiële inzicht van de consument te vergroten, zodat hij
met meer zelfvertrouwen financiële beslissingen kan nemen. Het Verbond
neemt deel in de stuurgroep van CentiQ.
Bernard ter Haar (directeur Financiële Markten bij het ministerie van
Financiën) benadrukte op 10 november tijdens de zogenaamde
startbijeenkomst dat CentiQ hard nodig is. Omdat de samenleving zich
steeds meer richting participatiemaatschappij ontwikkelt, moet de
consument op steeds meer terreinen zijn eigen verantwoordelijkheden
nemen, maar op financieel gebied is dat voor veel mensen niet zo
vanzelfsprekend. Veel consumenten hebben te maken met een
kennisachterstand, wat nog eens wordt versterkt door het feit dat ze
veel financiële keuzes (zoals het sluiten van een hypotheek) slechts
één of een paar keer in hun leven hoeven nemen.
Financiële incontinentie
Volgens Fieke van der Lecq (manager Monitor Financiële Sector bij de
NMa) is er dan ook serieus sprake van financieel analfabetisme in
Nederland, hoewel we misschien beter kunnen spreken van financiële
incontinentie. Het probleem zit volgens haar namelijk niet alleen in
een gebrek aan kennis en inzicht, maar voor een groot deel ook in het
verliezen van de grip op geld.
Shaun Mundy van de Financial Services Authority, die in
Groot-Brittannië een soortgelijk platform coördineert, beaamde dat.
Mensen kunnen niet vooruit plannen en dat wreekt zich op allerlei
manieren. Zo denken ze bijvoorbeeld niet aan hun pensioen, maar hebben
ze vaak ook geen geld gereserveerd voor onvoorziene uitgaven. Dat veel
mensen in de schulden komen, is dan ook niet zo gek.
Krachten bundelen
CentiQ moet daar vanaf nu verandering in gaan brengen. Tijdens de
bijeenkomst werd benadrukt dat Financiën die taak niet alleen op zich
kan en wil nemen: bundeling van de krachten is noodzakelijk. In de
stuurgroep van CentiQ zijn daarom naast Financiën nog tien andere
organisaties vertegenwoordigd, waaronder het Verbond (in de persoon
van algemeen directeur Richard Weurding), dat zijn expertise graag
aanbiedt om het platform tot een succes te maken.
De komende tijd moet het platform vorm gaan krijgen. Zo worden
projectgroepen opgesteld die zich op specifieke deelterreinen gaan
richten. Ook wil CentiQ een onderzoek starten onder consumenten en
volgend jaar een website lanceren.
Verzekerd!, november 2006
Verbond van Verzekeraars