AutoRai

Alfa Romeo introduceert Q2-systeem op Alfa 147 JTDm en Alfa GT JTDm

(11/17/2006)
Alfa Romeo presenteert het zelfblokkerend differentieel (Q2) dat de voordelen van voorwielaandrijving vergroot, met name als het gaat om actieve veiligheid, rijplezier en voertuigbeheersing. Het innovatieve systeem biedt een aantal voordelen dat normaalgesproken voorbehouden is aan vierwielaandrijving, maar met een aanmerkelijk lager gewicht en een lagere meerprijs.

Het systeem is voorlopig exclusief leverbaar in combinatie met de 150 pk JTDm dieselmotor in de Alfa GT en Alfa 147, maar zal later ook leverbaar zijn op andere modellen uit het leveringsprogramma van Alfa Romeo. De ontwikkeling van het systeem brengt moderne dieseltechnologie opnieuw een stap vooruit sinds de introductie van de Alfa 156 JTD in 1997 (de eerste auto met common-rail technologie). Dieselmotoren leveren tegenwoordig aanmerkelijk meer koppel, ook in compacte autoâs. Alfa Romeo heeft het geavanceerde Q2-systeem ontwikkeld om onder alle omstandigheden maximale voertuigbeheersing en tractie te waarborgen.

Alfa 147 Q2
Behalve door de toevoeging van een nieuwe transmissie wordt de Alfa 147 Q2 gekenmerkt door een aantal stilistische details waaronder satijnlakafwerking van luchtinlaat, grille en
buitenspiegelbehuizingen, speciale 17-inch lichtmetalen velgen, een achterspoiler, verchroomd uitlaateindstuk, een verlaagd onderstel en het Q2-logo op de achterzijde. Ook het interieur ademt sportiviteit, met wijzerplaten met rode schaalverdeling en witte verlichting voor het instrumentenpaneel, lederen bekleding met rode stikselnaden op stuurwiel, versnellingspookknop en handremgreep, antracietgrijze afwerking van stuurwiel en middenconsole, speciale Q2-instaplijsten en aluminium pedalen. De uitrusting van de Alfa 147 Q2 bestaat onder meer uit radiobediening op het stuurwiel, cruise control, VDC en zes airbags.

Alfa GT Q2
De Alfa GT Q2 is voorzien van speciale 18-inch lichtmetalen velgen, dubbele verchroomde uitlaateindstukken, satijnlakafwerking van luchtinlaat, grille en buitenspiegelbehuizingen, een verlaagd onderstel en het Q2-logo op de achterzijde.De styling van het interieur accentueert het sportieve karakter van dit model: wijzerplaten met rode schaalverdeling en witte verlichting voor het instrumentenpaneel, stoelbekleding van zwarte stof met rode stikselnaden en het Alfa Romeo-logo, zwart lederen bekleding met rode stikselnaden op stuurwiel, versnellingspookknop en handremgreep, speciale Q2-instaplijsten, antracietgrijze afwerking van het dashboard en aluminium pedalen en tenslotte radiobediening op het stuurwiel.

Twee zeer geliefde modelseries
De introductie van de Q2-uitvoeringen van de Alfa 147 en Alfa GT betekent een uitbreiding van twee modelseries die zeer geliefd zijn bij zowel het grote publiek als de vakpers, modellen die moeiteloos hun doelen realiseren en verwachtingen ruimschoots overtreffen. In drie jaar tijd heeft de Alfa GT in Europa meer dan 55.000 eigenaren gevonden, wat onderschrijft dat het model een belangrijke positie heeft verworven in een felbevochten marktsegment.

Het succes van de Alfa 147 is zelfs nog groter; sinds 2000 hebben meer dan 500.000 exemplaren een weg gevonden naar Europese automobilisten. En we kunnen niet voorbijgaan aan de grote waardering van de vakpers, die de auto tot heden heeft beloond met 32 prijzen, die onderschrijven dat het model sportiviteit, elegantie, comfort, veiligheid en verfijnde technologie op verfrissende wijze heeft laten samensmelten. Onder de prijzen zijn prestigieuze titels zoals âAuto van het Jaar 2001â, âHet Gouden Stuurwielâ (Italië), âDesigntrofee 2002â (Frankrijk), en âImportauto van het Jaar 2002â (Brazilië); ook lezers lieten zich niet onbetuigd met eretitels als âAuto Europaâ in 2001 en âLe auto che preferiscoâ (Italië) in 2001, 2003, 2004 en 2005.

De Alfa 147 en Alfa GT hebben hun belofte ingelost en belangrijke doelen verwezenlijkt. Dat is vooral te danken aan de uitstekende basiselementen die beide modellen delen: het beste van Italiaans design, geavanceerde technologie en een groot aanbod van motor/transmissiecombinaties die constant zijn geactualiseerd en uitgebreid, zodat de interesse van het publiek onverminderd groot blijft. Dit wordt nog eens onderstreept met de introductie van de Q2-versies.

De werking van het Alfa Romeo Q2-systeem
De basis van het Q2-systeem is een mechanisch limited slip-differentieel van het type âTorsenâ (Torque Sensitive). Het differentieel verdeelt het koppel continu en dynamisch tussen de twee voorwielen, afhankelijk van de rijomstandigheden en het soort wegdek. In combinatie met de voorwielophanging met dubbele draagarmen zorgt het systeem voor verdere verfijning van de onderstelafstemming van de auto.

Uitgangspunt voor Alfa Romeo is de uitstekende reputatie van zijn voorwielaangedreven autoâs, een configuratie die door de meeste autofabrikanten wordt toegepast. Naast de constructietechnische voordelen van voorwielaandrijving (gewicht, ruimtebesparing, et cetera) kunnen bestuurders in extreme omstandigheden intuïtiever reageren op het resulterende onderstuur. Dit geeft het gevoel dat een voorwielaangedreven auto betere respons biedt dan een achterwielaangedreven auto.

Om deze voordelen nog nadrukkelijker te accentueren, heeft Alfa Romeo het Q2-systeem ontwikkeld dat alle pluspunten van voorwielaandrijving koppelt aan een aanmerkelijk verbeterde wegligging, tractie en stabiliteit bij gas loslaten, terwijl tegelijkertijd het onderstuur tijdens accelereren, het ingrijpen van elektronische controlesystemen en trillingen in het stuurwiel worden beperkt. De voordelen van het Q2-systeem worden uitgelegd aan de hand van twee praktijkvoorbeelden.

Praktijksituatie 1: in bochten
Tijdens het insturen van een bocht kan gripverlies optreden, doordat het wegdek nat is of door een te hoge ingangssnelheid. Meestal verliest het binnenste wiel het eerst zijn grip. Door de zijdelingse belasting vermindert de druk op de wielophanging en wordt de kracht op het binnenste wiel verkleind. Een conventioneel differentieel verdeelt in deze situatie altijd dezelfde hoeveelheid aandrijfkracht naar ieder wiel, wat in deze situatie onvoldoende is om goede tractie te verkrijgen.

Een auto kan in deze situatie op twee manieren reageren, afhankelijk van de aanwezige veiligheidssystemen. Op een auto zonder ASR (Anti Slip Regulation) en VDC (Vehicle Dynamic Control) resulteert de bovenstaande situatie in een doorslippend binnenste wiel, verlies van beheersing over de auto (sterk onderstuur) en verlies van aandrijfkracht tijdens het uitsturen van de bocht. Als de auto is voorzien van ASR en VDC, zullen de assisterende systemen ingrijpen en het motorvermogen beperken door de gasklep te bedienen en ondertussen het remsysteem activeren, zodat het onmogelijk wordt zelf door middel van het gaspedaal invloed op de situatie uit te oefenen. Dit resulteert bovendien in een terugval van het vermogen. In beide situaties heeft de bestuurder na de bocht het gevoel alsof hij âstilstaatâ.

Wat gebeurt er als het Q2-systeem ingrijpt?
Wanneer het binnenste wiel grip dreigt te verliezen, wordt het koppel deels naar het buitenste wiel teruggevoerd, waardoor het onderstuur vermindert, de stabiliteit toeneemt en de bochtsnelheid wordt verhoogd. Dankzij de verbeterde mechanische efficiëntie van de Q2-transmissie ligt de grens waarop de assisterende systemen ingrijpen hoger, wat verbeterde tractie oplevert terwijl de auto de bocht wordt uitgestuurd. Dit resulteert in meer rijplezier en het behoud van totale beheersing over de auto.

Praktijksituatie 2: wegdek met slechte grip
Op wegdekken met slechte grip kunnen de twee aangedreven wielen een verschillende mate van tractie hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor een situatie waarbij een auto zich op sneeuw of ijs bevindt. Onder deze omstandigheden kan wegrijden of scherp insturen tot wielspin leiden, wat zorgt voor een sterke reactie in het stuurwiel en minder grip tijdens het wegrijden, waardoor het noodzakelijk kan zijn om continu te sturen om de gewenste koers te blijven volgen.

Wat gebeurt er als het Q2-systeem ingrijpt?
De negatieve gevolgen worden verminderd door de gelijkmatige overdracht van het koppel naar het wiel dat de meeste grip heeft. Dit vereenvoudigt wegrijden op hellingen en maakt het rijden op glad wegdek veiliger en comfortabeler.