Vernieuwde Astra: aangescherpt design en geoptimaliseerd motorengamma
(11/17/2006)
Met frisse designaccenten en nieuwe, compactere, krachtigere en
zuinigere motoren zal de vernieuwde Opel Astra vanaf februari 2007 in
de showrooms staan. Met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren
sinds zijn debuut in maart 2004, speelt de derde generatie Astra een
leidersrol in de Europese verkoopstatistieken. De vernieuwde Astra
beleeft zijn wereldpremière op de autosalon van Bologna (7 tot 17
december 2006) en kan vanaf eind november besteld worden.
In de toekomst kan de consument kiezen tussen maar liefst tien
verschillende motoren, van 90 tot 240 pk. Het Astra motorengamma wordt
uitgebreid met twee nieuwe, uiterst zuinige 1,6-liter benzinemotoren
en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels die nu al in staat zijn om
aan de toekomstige emissienormen te voldoen.
De nieuwe, extra lichte 1.6 ECOTEC (85 kW/115 pk) met variabele
kleptiming vervangt de 1.6 TWINPORT motor (77 kW/105 pk). Met de 115
pk sterke motor en de optionele Easytronic versnellingsbak heeft de
Astra genoeg aan slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer. De
continu variabele sturing van beide nokkenassen ligt aan de basis van
de sterkere prestaties. Dankzij het âCam-Phaseâ systeem kan de
kleptiming gevarieerd worden naar gelang de snelheid en de belasting
van de zestienklepper om zo de prestaties te verhogen of het verbruik
te reduceren. De nieuwe 1,6-liter turbomotor (132 kW/180 pk) die de
2-liter turbomotor van 125 kW/170 pk vervangt, wordt standaard aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld en kan prat gaan op een
nog lager verbruik. In vergelijking met zijn voorganger werd het
gemiddelde verbruik met meer dan dertien procent gereduceerd tot 7,7
liter per 100 kilometer.
De nieuwe 1.7 CDTi dieselmotoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk
worden beiden met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd en
beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per
cilinder, een zogenaamde swirl control-functie en een onderhoudsvrij
Diesel Partikel Filter. Beide motoren zijn verkrijgbaar vanaf de lente
van 2007 en vervangen de 1.9 CDTi motor van 74 kW/100 pk en 88 kW/120
pk. Met een 20 respectievelijk 40 Nm hoger koppel combineren de 1.7
CDTi motoren een aanzienlijk hoger vermogen met een lagere uitstoot.
Aangezien de Astra sinds zijn debuut in 2004 heel wat succes oogstte
met zijn moderne designtaal, concentreerden de designers zich voor de
vernieuwde editie op de detailafwerking, met opvallende
designelementen aan de voor- en achterzijde. De vijfdeurs en de
Stationwagon kregen een bredere chroomstrip met geïntegreerd
Opel-logo. Dat opvallende sierelement trekt het thema van de spits
toelopende V-vormige motorkap door naar de grille waarvan de spijlen
voortaan verchroomd zijn. De naden van de motorkap werden optisch
verkleind. De vloeiende contouren van de mistlampuitsparingen
integreren de bumper in het dynamische V-vormige gezicht. Andere
opvallende nieuwe eigenschappen van de Astra zijn de achterlichten in
3D-design en de koplampbehuizingen met chroomlook als alternatief voor
de getinte versie die alleen op de Astra Sport en de toekomstige
versies met xenon- en bochtverlichting verkrijgbaar is. De Astra GTC
pakt uit met een honingraatradiatorrooster dat de sportieve driedeurs
coupélook van de wagen nog sterker benadrukt
In het interieur worden de bedieningstoetsen van de airconditioning en
de radio omrand met chroom en krijgen het dashboard en de deuren een
nieuwe sierafwerking. De Cosmo-versie wordt verfraaid met luxe ogende
pianolak op de middenconsole en de sierpanelen. De vernieuwde editie
van de Astra biedt ook tal van technologische hoogstandjes die nog
niet zo vanzelfsprekend zijn in dit segment. Zo is de Astra GTC als
enige productieauto verkrijgbaar met een panoramische voorruit.
Die loopt over de hoofden van de voorpassagiers door tot aan de
B-stijl en creëert zo een heel nieuw gevoel van ruimte en zicht. Het
optionele IDSPlus chassis met elektronische dempersturing (Continuous
Damping Control, CDC) zorgt voor een exclusieve combinatie van
rijcomfort en veiligheid. In dit geïntegreerde chassiscontrolesysteem
dat normaal is voorbehouden aan luxe autoâs en exclusieve sportwagens,
wisselen de sturingseenheden en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC
voortdurend gegevens uit om de fijnafstelling van het chassis in alle
rijomstandigheden ogenblikkelijk te optimaliseren.
De bi-xenon AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) met dynamische
bochtverlichting maakten met de Astra hun debuut in het segment van de
compacte klasse. Ook met de betere stabiliteitsregeling voor
aanhangwagens onderscheidt de nieuwe modelgeneratie zich van andere
merken. Het hightec systeem controleert de intensiteit van
gierbewegingen in de combinatie auto/aanhangwagen. Dergelijke
bewegingen worden door elektronische controlesystemen gestabiliseerd
via een interventie op de linker- of rechterrem aan de voorzijde.
AutoRai