Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 17 november 2006

Prijzen voor beste proefschrift, beste thesis en onderwijsinnovatie

Bij 79-jarig bestaan Universiteit van Tilburg

Donderdag 16 november reikte de Universiteit van Tilburg drie prijzen van EUR 5000 en drie van EUR 1000 uit ter gelegenheid van het 79-jarige bestaan van de instelling. De theoloog Pierre Van Hecke schreef volgens de jury de beste dissertatie en student Wijsbegeerte Sander Voerman kreeg de eerste prijs voor zijn masterthesis. De eerste prijs voor beste onderwijsinnovatie is toegekend aan de econoom Hans Gremmen die een rollenspel invoerde waarin de praktijk wordt gesimuleerd waarin studenten later werkzaam zullen zijn.

Jaarlijks stelt de Universiteit van Tilburg een eerste en een tweede prijs beschikbaar gesteld voor bijzondere proefschriften, masterthesissen en voor onderwijsinnovaties. Aan de toekenning van de eerste prijs is een bedrag verbonden van EUR 5000, aan de toekenning van de tweede prijs is een bedrag verbonden van EUR 1000.

Pierre Van Hecke schreef de winnende dissertatie Job 12-14. A Functional-Grammatical and Cognitive-Semantic Approach. De beoordelaars spreken van een proefschrift van bijzondere kwaliteit, helder en aantrekkelijk geschreven en vernieuwend in het vakgebied. Van Hecke is intussen hoogleraar aan de Katholieke Universiteit van Leuven. De tweede prijs in deze categorie gaat naar Rianne Letschert (Rechten) voor haar dissertatie The Impact of Minority Rights Mechanisms. In haar proefschrift heeft Letschert op overtuigende wijze getracht in het complexe veld van 'nationale minderheden' te komen tot generaliseerbare inzichten. Zij is thans onderzoeker en general manager bij het nieuwe onderzoeksinstituut INTERVICT, waar de bestudering van slachtofferschap centraal staat.

De masterthesis van Sander Voerman werd door de begeleiders beoordeeld met een 10. Door de beoordelaars is opgemerkt dat de scriptie leest als een bijna voltooid wijsgerig proefschrift. Voerman is cum laude afgestudeerd en door verschillende universiteiten benaderd voor een promotietraject. De tweede prijs is voor André Romahn (Economie en Bedrijfswetenschappen) voor zijn thesis The United States' External Balance Sustainability and Policy Implications. Hij ontving een 9,5 voor zijn thesis en is onlangs gestart als PhD-student economie aan de Stockholm School of Economics.

De eerste prijs voor beste onderwijsinnovatie is toegekend aan Hans Gremmen voor het invoeren van een simulatie in de vorm van een rollenspel in de cursus International Trade and Exchange Rates. Het betreft een andere simulatie dan doorgaans gebruikelijk is bij economie, omdat uitgegaan wordt van een praktijk waarin de studenten in de toekomst ook daadwerkelijk werkzaam zullen zijn. De extrapoleerbaarheid naar andere faculteiten is groot. De tweede prijs in deze categorie gaat naar Maurice Schouten en David Janssens (Wijsbegeerte) voor de ontwikkeling en invoering van twee centrale cursussen in de masteropleiding Wijsbegeerte. Daarmee is tevens een bruikbaar concept ontwikkeld voor samenwerking tussen de verschillende leerstoelgroepen en docenten. De cursus levert ook een systeem op van meervoudige evaluatie van de studenten en een didactisch concept dat vruchtbare integratie van theoretische kennis en directe betrokkenheid op actuele maatschappelijke discussie en beleidsvorming toelaat.

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter drs. Pieter Siebers ( 013 466 2004 / 06 265 32 372, P.H.C.Siebers@uvt.nl).

UvT Persbericht