Universiteit van Tilburg 17 november 2006
Prijzen voor beste proefschrift, beste thesis en onderwijsinnovatie
Bij 79-jarig bestaan Universiteit van Tilburg
Donderdag 16 november reikte de Universiteit van Tilburg drie prijzen
van EUR 5000 en drie van EUR 1000 uit ter gelegenheid van het
79-jarige bestaan van de instelling. De theoloog Pierre Van Hecke
schreef volgens de jury de beste dissertatie en student Wijsbegeerte
Sander Voerman kreeg de eerste prijs voor zijn masterthesis. De eerste
prijs voor beste onderwijsinnovatie is toegekend aan de econoom Hans
Gremmen die een rollenspel invoerde waarin de praktijk wordt
gesimuleerd waarin studenten later werkzaam zullen zijn.
Jaarlijks stelt de Universiteit van Tilburg een eerste en een tweede
prijs beschikbaar gesteld voor bijzondere proefschriften,
masterthesissen en voor onderwijsinnovaties. Aan de toekenning van de
eerste prijs is een bedrag verbonden van EUR 5000, aan de toekenning
van de tweede prijs is een bedrag verbonden van EUR 1000.
Pierre Van Hecke schreef de winnende dissertatie Job 12-14. A
Functional-Grammatical and Cognitive-Semantic Approach. De
beoordelaars spreken van een proefschrift van bijzondere kwaliteit,
helder en aantrekkelijk geschreven en vernieuwend in het vakgebied.
Van Hecke is intussen hoogleraar aan de Katholieke Universiteit van
Leuven. De tweede prijs in deze categorie gaat naar Rianne Letschert
(Rechten) voor haar dissertatie The Impact of Minority Rights
Mechanisms. In haar proefschrift heeft Letschert op overtuigende wijze
getracht in het complexe veld van 'nationale minderheden' te komen tot
generaliseerbare inzichten. Zij is thans onderzoeker en general
manager bij het nieuwe onderzoeksinstituut INTERVICT, waar de
bestudering van slachtofferschap centraal staat.
De masterthesis van Sander Voerman werd door de begeleiders beoordeeld
met een 10. Door de beoordelaars is opgemerkt dat de scriptie leest
als een bijna voltooid wijsgerig proefschrift. Voerman is cum laude
afgestudeerd en door verschillende universiteiten benaderd voor een
promotietraject. De tweede prijs is voor André Romahn (Economie en
Bedrijfswetenschappen) voor zijn thesis The United States' External
Balance Sustainability and Policy Implications. Hij ontving een 9,5
voor zijn thesis en is onlangs gestart als PhD-student economie aan de
Stockholm School of Economics.
De eerste prijs voor beste onderwijsinnovatie is toegekend aan Hans
Gremmen voor het invoeren van een simulatie in de vorm van een
rollenspel in de cursus International Trade and Exchange Rates. Het
betreft een andere simulatie dan doorgaans gebruikelijk is bij
economie, omdat uitgegaan wordt van een praktijk waarin de studenten
in de toekomst ook daadwerkelijk werkzaam zullen zijn. De
extrapoleerbaarheid naar andere faculteiten is groot.
De tweede prijs in deze categorie gaat naar Maurice Schouten en David
Janssens (Wijsbegeerte) voor de ontwikkeling en invoering van twee
centrale cursussen in de masteropleiding Wijsbegeerte. Daarmee is
tevens een bruikbaar concept ontwikkeld voor samenwerking tussen de
verschillende leerstoelgroepen en docenten. De cursus levert ook een
systeem op van meervoudige evaluatie van de studenten en een
didactisch concept dat vruchtbare integratie van theoretische kennis
en directe betrokkenheid op actuele maatschappelijke discussie en
beleidsvorming toelaat.
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter drs.
Pieter Siebers ( 013 466 2004 / 06 265 32 372, P.H.C.Siebers@uvt.nl).
UvT Persbericht
Universiteit van Tilburg