25.000ste digitale aanvraag burgerzaken Amsterdam
AMSTERDAM, 20061116 -- In nog geen jaar tijd zijn er via www.amsterdam.nl al 25.000 digitale aanvragen gedaan voor burgerzakenproducten. Nieuwe producten zijn volop in ontwikkeling. Af en toe hebben we nog te maken met een belemmering in wetgeving die digitalisering onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld omdat men persoonlijk een handtekening moet zetten. In 2007 wordt huwelijksaangifte aan de lijst toegevoegd en kan men voor het aanvragen van bijvoorbeeld een reisdocument en rijbewijs digitaal een afspraak maken.
Campagne
Begin 2006 werd samen met andere diensten een campagne gestart met als motto Regel het snel via Amsterdam.nl. Dit met het gewenste resultaat: een verdriedubbeling van het aantal aanvragen.
Vanaf juni van dit jaar moet men voor het aanvragen van negen burgerzakenproducten, inloggen met DigiD, zodat de overheid de identiteit van de aanvrager kan vaststellen. Hierdoor nam het aantal aanvragen wat af.
Achtergrond
In december 2005 nam burgemeester Job Cohen officieel de eerste tien digitale burgerzakenformulieren in het loket op Amsterdam.nl in gebruik.
Vanaf dat moment wordt op deze website en op de stadsdeelsites één uniforme omschrijving voor alle burgerzakenproducten aangeboden en kan men tien burgerzakenproducten digitaal aanvragen en betalen. Daarnaast zijn met alle stadsdelen afspraken gemaakt over één afhandelingstermijn en één leges. Dit was het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de Dienst Persoonsgegevens en de stadsdelen en de wil om te innoveren.
Top 5 Burgerzakenproducten Product Aantal aanvragen Verhuizing binnen Amsterdam 7748 Intergemeentelijke verhuizing 6436 Uittreksel GBA 5926 Uittreksel burgerlijke stand 3697 Vertrek naar het buitenland 668
Gemeente Amsterdam Dienst Persoonsgegevens