Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 16 november 2006
Politieke partijen roepen massaal bedrijven op tot transparantie over duurzaamheid
â-º Super de Boer, Hema en De Nieuwe Band vullen dankzij pressie van politici, alsnog de fairfood fairness vragenlijst in.
â-º Kees Vendrik (GroenLinks) en Krista van Velzen (SP) scoren de meeste punten in het transparantie klassement voor politici.
â-º Lidl, Coca-Cola, United Biscuits (Verkade), Aldi, Droste en Jumbo Supermarkten weigeren de consument op de hoogte te stellen van hun productieproces.
Fairfood actie groot succes; van de 17 door fairfood benaderde lijsttrekkers en prominente Tweede-Kamerleden ging afgelopen weken driekwart over tot toegewijde actie. De politici staan volledig achter de fairfood fairness vragenlijst en roepen bedrijven op tot transparantie over duurzaamheid. Ze bellen de bedrijven op, ondertekenen oproepen, spreken videoboodschappen in en willen de bedrijven persoonlijk bezoeken. Naar aanleiding van deze acties zegden onder andere Super de Boer, Hema en De Nieuwe Band toe de vragenlijst alsnog in te vullen. De gefilmde acties zijn vanaf 16 november te zien op www.fairfood.org.
De politiek stelt in principe dat de consument zelf informatie over duurzaamheid moet opvragen bij bedrijven en dat extra regelgeving niet nodig is. Openheid van bedrijven is hierbij van groot belang. Namens de consument stuurde fairfood afgelopen juni vragenlijsten naar 165 bedrijven die bij elkaar 1200 merkproducten vertegenwoordigen. Met deze resultaten wil fairfood inzage geven in de eerlijkheid van merkproducten. Er wordt onder andere gekeken naar kinderarbeid, milieuvervuiling en corruptie. Ruim de helft van de vragenlijsten is niet geretourneerd. Daarom heeft fairfood de hulp van politici ingeroepen. Door bedrijven op te roepen om de vragenlijst van fairfood alsnog in te vullen, helpen de politici niet alleen de consument een meer overwogen keuze te maken, maar krijgen zij ook voor elke uitgevoerde actie punten toegewezen. Kees Vendrik (GroenLinks) en Krista van Velzen (SP) hebben zich het beste ingezet voor fairfood en behaalden hierdoor de meeste punten. Zij belden diverse bedrijven met het verzoek om meer openheid. Daarnaast hebben zij videoboodschappen gemaakt. Kees Vendrik en Krista van Velzen wilden zelfs persoonlijk op bezoek gaan bij bedrijven om hen tot meer openheid te bewegen; Lidl, Coca-Cola, Droste, Aldi en Jumbo Supermarkten weigerden hen echter te ontvangen. Helaas hebben enkele politici niet meegewerkt; ze staan met 0 punten onderaan in het klassement.
Filmpjes van deze campagne zijn te zien op www.fairfood.org. Op deze website is ook te zien welke producten door fairfood als fair en unfair zijn beoordeeld op het gebied van duurzaamheid voor mens, milieu en economie.
Eindklassement van de door fairfood benaderde politici:
1. Krista van Velzen (SP), Kees Vendrik (GroenLinks)
3. Boris van der Ham (D66)
4. Tineke Huizinga (ChristenUnie), Bert Koenders (PvdA)
6. Kathleen Ferrier (CDA), Femke Halsema (GroenLinks), Paul de Krom (VVD), Wouter Bos (PvdA), Jan Marijnissen (SP), Alexander Pechthold (D66), Andre Rouvoet (ChristenUnie), Bas van der Vlies (SGP)
Geen ondersteuning:
14. Jan Peter Balkenende (CDA), Mark Rutte (VVD), Olaf Stuger (Lijst vijf Fortuijn), Geert Wilders (Partij voor de Vrijheid)
---
Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobby organisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en te drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.
Fairfood vergelijkt de eerlijkheid van merkproducten binnen een productgroep. Dit gebeurt door middel van een vragenlijst, de fairfood fairness questionnaire. De 28 vragen, allen gebaseerd op internationale normen, hebben betrekking op duurzaamheid of op de verhoging daarvan. Zoals de hoeveelheid loon die de werknemers ontvangen, het recht op een vakbond, kinderarbeid, milieuvervuiling, corruptie en belastingontduiking.
Ingezonden persbericht