Gemeente Hilversum

Vragen van de SP inzake wachtlijsten bij basisscholen

15 november 2006
Hilversum, 12 september 2006

Geacht College,
Met enige verbazing lazen wij afgelopen week een artikel in de Gooi en Eembode over de wachtlijsten bij basisscholen in Hilversum. Ook uw wethouder onderwijs komt daarin enkele malen aan het woord. Dit verhaal roept bij ons enige vragen op. Zo kunnen wij de volgende drie uitspraken maar zeer moeizaam met elkaar in overeenstemming brengen: "De scholen in Hilversum-Zuid zitten vol. De wachtlijsten zijn lang en als je met kinderen hierheen verhuist, dan kom je er niet meer tussen. Dat is een bekend probleem." - Frank Higler, Fabritius School

"De gemeente gaat alleen over onderwijshuisvesting. Aanvragen voor uitbreiding van scholen zijn altijd welkom. Maar wij hebben geen invloed op het wachtlijstenbeleid van een school en vervullen geen controlerende rol." - Jan Spoelder, gemeente Hilversum.

"Kinderen kunnen misschien niet in de eigen buurt naar school, maar wel iets verderop. Mijn handen jeuken om de heipalen voor nieuwe lokalen in Zuid in de grond te slaan, maar de gemeente wil niet omdat er bijvoorbeeld in Oost lokalen leegstaan." - Joep Spanjaard, bureau openbaar onderwijs.

Om u de mogelijkheid te bieden helderheid te scheppen in dit dossier, stellen wij hierbij enkele vragen conform artikel 41 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad.

1. Heeft u een overzicht van de lengte van de wachtlijsten bij de verschillende Hilversumse basisscholen? Zo ja, kunt u dat de commissie Welzijn doen toekomen?

2. Kunt een overzicht geven van het aantal leerplichtige kinderen dat op dit moment niet ingeschreven staat bij een basisschool?
3. Kunt u inzicht geven in het aantal klachten en de aard daarvan omtrent wachtlijsten van basisscholen?

4. Bent u van mening dat er in Hilversum te weinig basisschoolplaatsen zijn? Zo ja, wat doet u daar aan, zo nee, waar baseert u dat op?

5. Bent u, mede in het licht van de verkeersveiligheid, van mening dat iedere wijk afzonderlijk over voldoende basisschoolplaatsen zou moeten beschikken, opdat ieder kind in zijn of haar buurt naar school kan?

6. Zijn er in het afgelopen jaar aanvragen voor uitbreiding van scholen ontvangen?

7. Verwacht u uitbreiding van scholen in Hilversum, en zo ja , in welke wijken?

8. Kunt u aangeven wie waarvoor verantwoordelijk is wat betreft wachtlijsten van basisscholen? Met andere woorden: wat zijn precies de rol en de verantwoordelijkheid van gemeente, scholen, regionaal bureau leerplicht, ouders en eventuele overige actoren?

Wij zien uw antwoord graag spoedig tegemoet. Hoogachtend, De fractie van de SP,
Namens deze,
Joep Meddens
Raadslid

Antwoorden van burgemeester en wethouders

Omdat de beantwoording van de laatste vraag essentieel is voor onze reactie op de overige vragen beantwoorden wij vraag 8 als eerste.

Vraag 8.
De gemeente heeft geen formele verantwoordelijkheid voor het toelatingsbeleid van leerlingen tot scholen. Schoolbesturen zijn daarin autonoom. De gemeente is wel verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting. Vanuit deze verantwoordelijkheid is het de taak van de gemeente te zorgen dat er voor iedere leerling een plek is. Via het vaststellen van het onderwijs huisvestingprogramma voeren wij daar ook beleid op. De officiële prognoses van leerlingenaantallen, gebaseerd op (verwachte) aantallen geboortes in wijken, zijn daarbij overigens leidend en niet de wachtlijsten. In de wachtlijsten kan sprake zijn van veel dubbeltellingen omdat, zo is de ervaring, ouders hun kinderen in eerste instantie op meer dan één school inschrijven.

Wellicht ten overvloede wijzen wij er op dat het openbaar onderwijs op afstand is gezet en dat de gemeente, in tegenstelling tot voorheen, voor het openbaar onderwijs (10 basisscholen) geen schoolbestuurlijke verantwoordelijkheid meer heeft.

Er zijn in Hilversum over de gehele gemeente genomen voldoende basisschoolplaatsen. Dat betekent echter niet dat voor alle kinderen altijd dicht bij huis een plaats is. Uitbreiding van schoolgebouwen zou een oplossing kunnen zijn, doch hiervoor gelden wettelijke normen, onder andere dat uitbreiding van een school alleen mogelijk is indien binnen een straal van hemelsbreed 2000 meter geen geschikt (te maken) gebouw aanwezig.

Wij achten het zeer gewenst met de schoolbesturen tot afspraken te komen over een spreidingsbeleid, een toelatingsbeleid alsmede over het oplossen van mogelijke wachtlijsten. Maar dat kan alleen gerealiseerd worden indien de schoolbesturen hieraan vrijwillig hun medewerking verlenen. De wethouder onderwijs is dan ook voornemens om in het overleg met schoolbesturen het onderwerp weer aan de orde te stellen en te bespreken wat de mogelijkheden zijn om gezamenlijk (schoolbesturen en gemeente) een beleid te ontwikkelen dat tegemoet komt aan de problemen die nu ervaren worden.

Het lijkt ons goed ter informatie de procedure voor aanmelding van leerlingen hier te vermelden.
Het schoolbestuur beslist of een leerling op de school wordt toegelaten. Indien een school vol is verwijst het schoolbestuur naar een andere school van hetzelfde bestuur. Heeft het bestuur geen andere school beschikbaar, dan dienen de ouders zelf een school te kiezen dat onder een ander bestuur valt. Indien een school een kind niet toelaat moet het bestuur de ouders schriftelijk laten weten waarom het kind niet toegelaten wordt. Indien ouders het niet eens zijn met deze beslissing kunnen zij bij dat schoolbestuur een bezwaarschrift indienen. Als het kind opnieuw geweigerd wordt kunnen de ouders naar de rechter gaan.

Uit deze procedure blijkt dat het gemeentebestuur in formele zin niet verantwoordelijk is. Maar omdat het bieden van goed en gewenst onderwijs op een redelijke afstand belangrijk is, o.a. voor een goed leefklimaat in Hilversum, voelen wij ons uiteraard wel zeer betrokken bij dit probleem.

Het tweede deel van uw vraag beantwoorden wij beknopt als volgt:

Wie Rol en verantwoordelijkheid
Gemeente Geen formele rol en verantwoordelijkheid voor toelating en wachtlijsten. Wel verantwoordelijkheid voor het zorgdragen dat leerlingen die aangemeld zijn voor het openbaar onderwijs geplaatst worden op een school binnen de wettelijke norm van 2000 meter. Tevens verantwoordelijk voor huisvesting van scholen, waardoor er wel een relatie is met het gemeentelijk beleid.
Scholen Verantwoordelijk voor toelating, wachtlijsten, doorverwijzing en eventueel vergroten capaciteit (docenten/huisvesting), al dan niet in overleg met de gemeente.
Regionaal Bureau Leerlingzaken Heeft geen formele taak op het terrein van de wachtlijsten, doch het RBL zou kunnen bemiddelen indien de niet-plaatsing zou leiden tot schoolverzuim.
Ouders Moeten voldoen aan wettelijke leerplicht van hun kinderen. Eventuele overige actoren Rechter (zie toelichting hierboven).

Vraag 1.
Wij beschikken niet over een overzicht van wachtlijsten. De schoolbesturen zijn niet bereid de gegevens beschikbaar te stellen. De wachtlijsten kunnen ook één of meer dubbeltellingen bevatten omdat leerlingen op meer dan één school worden ingeschreven. Hier heeft de gemeente helaas geen zicht op.

Vraag 2.
Bij het Regionaal Bureau Leerlingzaken, die de gemeentelijke taak op het terrein van leerplicht uitvoert, zijn geen gevallen bekend van schoolverzuim als gevolg van het feit dat leerlingen niet worden toegelaten door schoolbesturen.

Vraag 3.
Slechts incidenteel wordt de gemeente benaderd door ouders. De gemeente registreert deze klachten niet. De incidentele klachten, die bij de gemeente bekend zijn, kunnen als volgt gerubriceerd worden:

a. er is in de eigen buurt op redelijke afstand geen plaats op een school beschikbaar;
b. er is geen plaats op een school van de gewenste denominatie; c. er is geen plaats op de school met een gewenst onderwijskundig concept.

De wachtlijsten ontstaan per school, zodra een kind niet direct kan worden geplaatst en de ouders desondanks aangeven dat zij het kind op die school willen plaatsen.

Vraag 4.
Er zijn in Hilversum over de gehele gemeente genomen voldoende basisschoolplaatsen. Wij baseren ons hierbij op het gegeven dat er geen gevallen bekend zijn van schoolverzuim als gevolg van wachtlijsten alsmede op het feit dat ook schoollokalen leeg staan. Verder is onderwijshuisvesting de afgelopen jaren een voortdurend onderwerp van gesprek met de scholen geweest; dat is het overigens nu nog steeds. Mede daarom hebben wij een goed beeld van de situatie op de individuele scholen.

Vraag 5.
Wij zijn met u van mening dat in principe ieder kind in de eigen wijk of buurt naar school zou moeten kunnen gaan. Onder wijk of buurt wordt verstaan een door fysieke barrières (spoorweg, drukke verkeersweg etc.) begrensd gebied. Indien schoolbesturen meewerken aan het inzichtelijk maken van de wachtlijsten (waarbij bijvoorbeeld een centraal registratiesysteem wordt opgezet, zodat dubbeltellingen uitgesloten worden) kan worden nagegaan of er beperkingen zijn voor plaatsing op een school in de wijk of buurt. Zowel voor schoolbesturen als voor de gemeente biedt dit kansen. Daarom willen wij met dit onderwerp actief omgaan en het gaan bespreken met de schoolbesturen. Wij attenderen de gemeenteraad er wel op dat het voeren van een beleid, waarbij kinderen in de eigen buurt naar school kunnen gaan, meer budget zal vergen voor de onderwijshuisvesting.

Vraag 6.
Ja. Alle scholen die behoefte hebben aan uitbreiding zijn meegenomen in de inventarisatie die begin 2006 is uitgevoerd. De aanvragen zijn als zodanig ook meegenomen in het meerjaren huisvestingsprogramma, zoals dat gekoppeld is aan het met de schoolbesturen gesloten convenant dat geldt tot en met het jaar 2012. De volgende aanvragen zijn in behandeling:


* Goudenregenschool (uitbreiding);

* Montessorischool Zuid (uitbreiding);

* Islamitische basisschool;

* Basisschool Anna's Hoeve (gemeente zelf is aanvrager).

Deze aanvragen worden gebaseerd op het feitelijk aantal leerlingen van de scholen, alsmede een prognose voor de toekomst. Aanvragen worden niet gebaseerd op wachtlijsten.

Vraag 7.
Ja, bijvoorbeeld voor de wijk Anna's Hoeve verwachten wij een uitbreiding met een nieuw schoolgebouw. Deze school is zowel voor de nieuwe wijk als voor de aangrenzende bestaande wijk bedoeld. De planning is gebaseerd op prognoses. Zie ook het antwoord op vraag 6.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Hilversum
de secretaris de burgemeester
J.H. van der Vegt E.C. Bakker