Donderdag 16 november2006


----------
Deze week in FEM Business (week 46, vanaf vrijdag 17 oktober in de kiosk)

De vergeten vraag in de verkiezingscampagnes:
hoe gaan we in de toekomst geld verdienen?

Merkwaardig toch dat de verkiezingsdebatten vooral gaan over de vraag hoe we het geld de komende jaren gaan verdelen. De linkse partijen lijken geld als een gegeven te beschouwen, niet iets dat met zweet en tranen moet worden verdiend. De regeringspartijen wijzen op hun succes van de afgelopen jaren.

FEM Business denkt daar uiteraard anders over. Geen holle verkiezingspraat, geen campagne-geneuzel. Wel aandacht voor de vraag wat partijen vinden van zaken als (hoger) onderwijs, innovatie en de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld in het coververhaal, dat geheel gewijd is aan het concept van een Nederlands Harvard. Dat Nederland een topuniversiteit moet hebben die zich kan meten met de beste ter wereld, staat voor FEM Business vast. Dat is essentieel voor het aantrekken en vasthouden van toptalent, en onmisbaar voor de kenniseconomie die we zo graag willen. Maar hoe? In de eerste plaats is daar geld voor nodig, veel geld. Van even groot belang is echter een radicale hervorming van het hoger onderwijs. Studeren moet weer elitair worden, is onze conclusie.

Andere aan de verkiezingen gerelateerde onderwerpen in dit nummer: de hervorming van de arbeidsmarkt, en dan vooral de noodzakelijke afschaffing van de ontslagbescherming, plus de innovatieparagraaf in de verschillende partijprogramma's.

Van der Hoop
Een faillissement van een bank is zeldzaam in Nederland. De controle is goed, de zekerheden gewaarborgd. Bij Van der Hoop gebeurde het toch, en uit het curatorenrapport wordt het instituut DNB niet vrijgepleit. Integendeel, het toezicht heeft wel degelijk gefaald.

Jan de Kreij, de potentaat van vastgoedfonds Corio Hij staat in zijn vakgebied bekend als een van de beste. Maar op menselijk vlak heeft Jan de Kreij een spoor van ellende achtergelaten. Portret van een man die topmanagers tot huilen heeft gebracht.

Fusie en overnames: einde golf in zicht
In de vorige golf is veel waarde vernietigd. Dat zou weer kunnen gebeuren, nu de top waarschijnlijk bereikt is. Sterker nog: een nieuwe generatie mislukkingen is op dit moment in de maak. Toch is het nog mogelijk, denken twee adviseurs op dat gebied. Als het maar duidelijk is wie de baas wordt in een nieuwe combinatie.

Verder in FEM Business:


* Interview met de langs zittende ceo van Nederland: Frans Koffrie van Buhrmann
* De fijnste stad ter wereld: Toronto

* Business Focus ICT: vrouwen zijn heet (op de arbeidsmarkt)
* Lakeman pakt Deloitte aan

* En dan is het nu tijd voor... Jan Renier Swinkels, de nieuwe topman van Bavaria

.

Informatie: Arne van der Wal 06 22 31 37 18 /
020.515.98.52 (secretariaat)

De business weekly FEM Business ordent wekelijks de relevant zakelijke, economische en financiële informatie. Naast het feitelijke nieuws ook oorzaken en gevolgen, achtergronden, heldere analyses en scherpe commentaren. De redactie schrijft over bedrijven, markten, sectoren en de mensen die erover beslissen. Deskundig en onafhankelijk. Naast het weekblad is er een goed bezochte website waarop de vaste abonnees toegang hebben tot het elektronische archief van FEM Business. Tevens verschijnt dagelijks FEM Business Update, de gratis dagelijkse E-nieuwsservice van FEM Business.

Meer informatie: 020 - 515 98 21 / 06-22313718