Ingezonden persbericht


Persuitnodiging

Amsterdam, 10 november 2006

Dragen multinationals bij aan armoedebestrijding?
Nieuw instrument om inspanningen voor millenniumdoelen te meten

Op donderdag 16 november vindt het seminar 'De bijdrage van multinationals aan de millenniumdoelen' plaats op het hoofdkantoor van Akzo Nobel in Arnhem. Tijdens dit seminar presenteren Akzo Nobel, TNT, Heineken, BHP Billiton, Philips en ABN AMRO de resultaten van het onderzoek naar de bijdragen aan het behalen van de millenniumdoelen, acht internationale afspraken om armoede te bestrijden. Hans Wijers, CEO van Akzo Nobel en voormalig minister van Economische Zaken opent het seminar, dat op initiatief van NCDO georganiseerd wordt.

Praktisch meetinstrument

De MDG-scan, het meetinstrument om de millenniumdoelen (MDGs) te meten, werd in 2005 ontwikkeld op initiatief van het NCDO-programma Business in Development (BiD). Doel hiervan is om bedrijven inzicht te geven in de effectiviteit van hun inspanningen op het gebied van de millenniumdoelen. Vorig jaar ondergingen ABN AMRO en Novib een proefmeting die tot interessante discussies leidde. Samen met Dutch Sustainability Research (DSR) heeft NCDO het instrument dit jaar vernieuwd en zijn de zes multinationals getoetst op hun concrete bijdrage aan het behalen van de millenniumdoelen.

Accent verleggen

Naast het meten van de concrete resultaten is het instrument ook een reactie op de discussie over de bijdrage van het bedrijfsleven aan ontwikkelingssamenwerking. Het seminar heeft dan ook tot doel het debat over de millenniumdoelen en de rol van het bedrijfsleven hierin te stimuleren. Zo kan het accent van dit debat verlegd worden van een overheidsniveau tot het niveau waarop bedrijven en ngo's omgaan met de millenniumdoelen.