Time : 13:31:04
Date : 10 November 2006
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE BRENGT NIEUW KOOKBOEK OP DE MARKT BOORDEVOL LEKKERE, EENVOUDIGE EN EVENWICHTIGE RECEPTEN

Unieke samenwerking tussen bedenkster van lekkere recepten, een voedingsdeskundige, de Belgische Cardiologische Liga en Delhaize

Op 16 november brengt Delhaize een gloednieuw kookboek op de markt dat exclusief bij Delhaize te verkrijgen is. De recepten in het boek zijn eenvoudig klaar te maken,evenwichtig samengesteld en bovenal zeer smaakvol. Het boek is een unicum omdat meerdere partijen rond de tafel werden gebracht om zo tot de unieke mix van deze troeven te komen. Het concept van het boek kadert perfect binnen de strategie van Delhaize die evenwichtige voeding centraal stelt.

Unieke samenwerking tussen verschillende partijen

Het kookboek 'Smaak en evenwicht, zo eenvoudig!' onderscheidt zich duidelijk van andere kookboeken op de markt. Het is dan ook het resultaat van de inbreng van verschillende personen. Het uitgangspunt van het boek was gastronomisch: de recepten moesten in de eerste plaats lekker zijn. De lezer ontdekt in het boek de nieuwste gastronomische trends en leert er nieuwe smaken kennen. Vervolgens werden de recepten door de voedingsdeskundige Nicolas Guggenbühl herbekeken op basis van hun nutritionele waarden. Waar nodig werd de receptuur door Marie-Claire Quittelier, die de recepten bedacht, aangepast om zo tot smaakvolle én evenwichtige recepten te komen. Tot slot werd er ook steeds op gelet dat de recepten eenvoudig en snel te bereiden zijn. Het kookboek is dus niet alleen zeer toegankelijk maar biedt bovendien keuze te over aan gastronomische ideeën die bijdragen tot een evenwichtige voeding.

Het boek 'Smaak en evenwicht, zo eenvoudig!' wordt eveneens ondersteund door de Belgische Cardiologische Liga. "We waren al lang op zoek naar een kookboek dat het plezier van lekker eten koppelt aan een preventieve aanpak voor het hart en de gezondheid. Een dergelijke invalshoek ontbreekt vooralsnog op de markt en er is een duidelijke vraag naar. Al te vaak is een kookboek ofwel gericht op gastronomie, ofwel een echt dieetboek. Dit kookboek slaagt er echter in gastronomie te koppelen aan evenwichtige recepten die daarenboven nog eens gemakkelijk klaar te maken zijn. Het is dan ook een emakkelijk hulpmiddel om de basisprincipes van evenwichtige voeding toe te passen in het koken", aldus Dr. Freddy Van de Casseye, Algemeen Directeur vande Belgische Cardiologische Liga.

120 evenwichtige, seizoensgebonden recepten die lekker en eenvoudig zijn

Het nieuwe kookboek heet 'Smaak en evenwicht, zo eenvoudig!'. De 120 recepten in het boek bewijzen immers dat lekker, evenwichtig en eenvoudig perfect hand in hand kunnen gaan. Alle recepten werden bedacht door Marie-Claire Quittelier, die over een jarenlange ervaring beschikt in dit domein.

De recepten zijn opgedeeld per maand en houden rekening met seizoensgebonden producten."We hebben ervoor gekozen om het accent op de seizoenen te leggen", verklaart Jean van de Put,Director Quality &
Food Safety. "Per maand stellen we tien seizoensgebonden recepten voor die de klant kan bereiden met ingrediënten die hij bij Delhaize vindt. Voor elk recept kan de lezer de nutritionele voordelen zien, een commentaar die door Nicholas Guggenbühl werd geschreven over de waarde van het recept in het kader van een evenwichtige voeding. Dit laat toe om de nutritionele waarden, die vaak zonder uitleg worden meegegeven, beter te begrijpen."

Het geheel werd overgoten met een smakelijke layout zodat het boek perfect de passie voor voeding uitstraalt die Delhaize hoog in het vaandel draagt. Het boek wordt gedrukt in een oplage van 15.000 exemplaren. De trouwe klanten van Delhaize krijgen alvast een voorsmaakje van het boek in het magazine De Leeuw.

Lekkere ideeën hoeven niet duur te zijn

Het boek 'Smaak en evenwicht, zo eenvoudig!' is exclusief te koop in alle Delhaize-supermarkten voor slechts 14,95 euro. Klanten van Delhaize kunnen het echter ook krijgen in ruil voor twee bonnen van 5 euro die ze met hun plus-kaart bijeensparen. Bovendien steunt men bij aankoop van het boek de Belgische Cardiologische Liga, aan wie een percentage van de verkoopprijs wordt doorgestort. Dit bijna 300-pagina's tellende boek is dan ook een mooi geschenk voor onder de kerstboom.

Bovendien hoeven ook gezonde ingrediënten niet duur te zijn. Delhaize heeft elke week gezonde aanbiedingen rond vaste thema's. Een voorbeeld is de slogan 'drink minstens 1,5 liter water per dag' in combinatie met een promotie voor flessen water. Zo staan er elke week maar liefst 10 verschillende gezonde aanbiedingen in de kijker. Het laatste nieuwe thema dat werd toegevoegd draait rond eiwitten en heeft als boodschap 'varieer uw bronnen van eiwitten'. Daarmee worden de klanten aangespoord om eiwitbronnen, zoals vlees, vis en eieren, regelmatig af te wisselen.

Delhaize promoot evenwichtige eetgewoontes bij haar klanten

Al jaren integreert Delhaize evenwichtige voeding in haar communicatie naar klanten toe. Het is dan ook een van de strategische prioriteiten van Delhaize. Delhaize wil het haar klanten gemakkelijker maken om de voedingsproducten te herkennen die men verkiest. Bovendien wil Delhaize ook duidelijke informatie geven rond evenwichtige voeding. Tot slot zet ze haar klanten aan tot regelmatige beweging.

Aan de hand van de voedselpiramide worden de basisregels van evenwichtige voeding uitgelegd. Deze boodschappen worden ondersteund met affiches en brochures in de winkels. Er zijn ook speciale logo's waardoor de klanten gemakkelijk producten herkennen die bijvoorbeeld weinig vetten bevatten of rijk zijn aan vezels. Het assortiment bestaat uit evenwichtige, verse en gevarieerde kwaliteitsproducten in alle afdelingen. Bovendien zijn de versafdeling en het gamma bioproducten zeer uitgebreid. In het merendeel van de winkels is ook een afdeling voor personen met specifieke voedingsbehoeften. Hierin vindt men een uitgebreid assortiment van producten zonder zout, zonder suiker of zonder gluten en een specifiek assortiment voor sporters.

Over Delhaize België

Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822 winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

Jean van de Put
Director Quality & Food Safety
Tel. 02/481 25 60
jvandeput@delhaize.be

URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL