Krediet voor bouwrijp maken stationsgebied
Om in 2007 te kunnen starten met de bouw van het nieuwe station in
Breda, moet de gemeente nu beginnen met voorbereidende werkzaamheden.
Daarom stelt het college de gemeenteraad voor een krediet van
6.750.000,- beschikbaar te stellen.
Hierdoor kan niet alleen de grond gedeeltelijk bouwrijp worden
gemaakt, maar is ook het gemeentelijke deel van de kosten gedekt voor
het definitieve ontwerp van de OV-terminal.
De voorbereidende werkzaamheden zijn te verdelen in aanpassingen voor
de OV-terminal (het nieuwe station waar ook al het andere openbaar
vervoer samenkomt) en in voorbereidende werkzaamheden van het gebied
eromheen. Het werk bestaat onder andere uit het slopen van delen van
het huidige station, het tijdelijk aanpassen van het busstation, het
omleggen of verwijderen van kabels en leidingen, het aanpassen van de
waterhuishouding, het verwijderen van bestrating en het kappen en
verplanten van bomen. Ook moet het laaggelegen spoorwegemplacement
worden vrijgemaakt van sporen en bielzen. Het werk in het gebied om
het station heen vindt onder meer plaats aan de Speelhuislaan,
Willemstraat en aan de Terheijdenseweg.
Station
De voorbereidingen voor het nieuwe station zijn in volle gang: een
nieuw derde perron is inmiddels in gebruik genomen en het voorlopige
ontwerp van architect Koen van Velsen wordt op dit moment uitgewerkt
in een definitief ontwerp. Het is de verwachting dat na goedkeuring
van het definitieve ontwerp, na vaststelling van het bestemmingsplan
en na de procedure rond aanbesteding en gunning van het werk in de
tweede helft van 2007 wordt gestart met de bouw. De geraamde bouwtijd
van het nieuwe station inclusief 50.000 m2 vastgoed, tezamen het
zogenoemde OV-Terminalcomplex is 4 jaar.
Wegen
In dezelfde periode dat het nieuwe station wordt gebouwd, zijn ook
aanpassingen nodig van de wegen die een goede bereikbaarheid van het
nieuwe station moeten garanderen. Zo wordt voor 2010 gestart met de
aanleg van een nieuwe weg tussen de Belcrumweg en Terheijdenseweg (de
Stationslaan) en is de volledig nieuwe inrichting van de omliggende
straten waaronder de Willemstraat, een deel van de Speelhuislaan en de
Terheijdenseweg te verwachten.
Krediet
Inclusief de bouw van het nieuwe station heeft de gemeente voor de
werkzaamheden tot en met 2010 een krediet nodig van EUR 80.000.000.
Een krediet dat wordt terugverdiend door de verkoop van grond en door
de inzet van rijksgelden, een provinciale bijdrage en eerder
gereserveerde gelden van de gemeente.
Spoorzone
De gemeente Breda heeft de afgelopen jaren intensief onderhandeld met
de ministeries van VROM en V&W, met de provincie en met de Nederlandse
Spoorwegen over de realisatie van het Nieuwe Sleutel Project
NSP-Breda. De gebiedsontwikkeling van Centraal Breda is net als de
ontwikkeling van Drie Hoefijzers een onderdeel van de Structuurvisie
voor de Bredase Spoorzone ( Via Breda).
Op 31 mei 2006 hebben partijen hun afspraken vastgelegd in
overeenkomsten en daarmee staan de randvoorwaarden vast voor de
daadwerkelijke uitvoering. Met de uitvoering van het NSP-Breda wordt
Breda aangesloten op het HSL-net, krijgt Breda een nieuw station en
wordt 200.000 m2 nieuw vastgoed gebouwd voor woningen, kantoren en
winkels. Ongeveer 50.000 m2 vastgoed wordt gebouwd direct op het
nieuwe station; naast woningen en kantoren ook winkels en horeca.
De overige 150.000 m2 komt aansluitend aan het nieuwe station in het
Stationskwartier, dat wordt begrensd door de Belcrumweg, Kievitstraat,
Speelhuisplein, Terheijdenseweg, Stationsweg en Spoorstraat.
Partijen investeren tezamen in het project NSP-Breda totaal ruim EUR
600.000.000, waarvan
EUR 180.000.000 in het nieuwe station met 50.000 m2 vastgoed.
Na de oplevering van het nieuwe station worden in de periode tot 2016
de overige wegen in het gebied opnieuw ingericht. Het gaat om de
herinrichting van onder andere de Emmastraat en de Meerten
Verhoffstraat, die dan grotendeels niet meer nodig zijn voor de
afwikkeling van het busverkeer. Daarnaast worden bestaande straten als
Spoorstraat en Stationsweg heringericht nadat alle
nieuwbouwactiviteiten zijn afgerond. Tot slot wordt de Stationslaan
woonrijp gemaakt.
Breda, 16 november 2006
Gemeente Breda