Gemeente Breda

Krediet voor bouwrijp maken stationsgebied

Om in 2007 te kunnen starten met de bouw van het nieuwe station in Breda, moet de gemeente nu beginnen met voorbereidende werkzaamheden. Daarom stelt het college de gemeenteraad voor een krediet van 6.750.000,- beschikbaar te stellen.

Hierdoor kan niet alleen de grond gedeeltelijk bouwrijp worden gemaakt, maar is ook het gemeentelijke deel van de kosten gedekt voor het definitieve ontwerp van de OV-terminal.

De voorbereidende werkzaamheden zijn te verdelen in aanpassingen voor de OV-terminal (het nieuwe station waar ook al het andere openbaar vervoer samenkomt) en in voorbereidende werkzaamheden van het gebied eromheen. Het werk bestaat onder andere uit het slopen van delen van het huidige station, het tijdelijk aanpassen van het busstation, het omleggen of verwijderen van kabels en leidingen, het aanpassen van de waterhuishouding, het verwijderen van bestrating en het kappen en verplanten van bomen. Ook moet het laaggelegen spoorwegemplacement worden vrijgemaakt van sporen en bielzen. Het werk in het gebied om het station heen vindt onder meer plaats aan de Speelhuislaan, Willemstraat en aan de Terheijdenseweg.

Station

De voorbereidingen voor het nieuwe station zijn in volle gang: een nieuw derde perron is inmiddels in gebruik genomen en het voorlopige ontwerp van architect Koen van Velsen wordt op dit moment uitgewerkt in een definitief ontwerp. Het is de verwachting dat na goedkeuring van het definitieve ontwerp, na vaststelling van het bestemmingsplan en na de procedure rond aanbesteding en gunning van het werk in de tweede helft van 2007 wordt gestart met de bouw. De geraamde bouwtijd van het nieuwe station inclusief 50.000 m2 vastgoed, tezamen het zogenoemde OV-Terminalcomplex is 4 jaar.

Wegen

In dezelfde periode dat het nieuwe station wordt gebouwd, zijn ook aanpassingen nodig van de wegen die een goede bereikbaarheid van het nieuwe station moeten garanderen. Zo wordt voor 2010 gestart met de aanleg van een nieuwe weg tussen de Belcrumweg en Terheijdenseweg (de Stationslaan) en is de volledig nieuwe inrichting van de omliggende straten waaronder de Willemstraat, een deel van de Speelhuislaan en de Terheijdenseweg te verwachten.

Krediet

Inclusief de bouw van het nieuwe station heeft de gemeente voor de werkzaamheden tot en met 2010 een krediet nodig van EUR 80.000.000. Een krediet dat wordt terugverdiend door de verkoop van grond en door de inzet van rijksgelden, een provinciale bijdrage en eerder gereserveerde gelden van de gemeente.

Spoorzone

De gemeente Breda heeft de afgelopen jaren intensief onderhandeld met de ministeries van VROM en V&W, met de provincie en met de Nederlandse Spoorwegen over de realisatie van het Nieuwe Sleutel Project NSP-Breda. De gebiedsontwikkeling van Centraal Breda is net als de ontwikkeling van Drie Hoefijzers een onderdeel van de Structuurvisie voor de Bredase Spoorzone ( Via Breda).

Op 31 mei 2006 hebben partijen hun afspraken vastgelegd in overeenkomsten en daarmee staan de randvoorwaarden vast voor de daadwerkelijke uitvoering. Met de uitvoering van het NSP-Breda wordt Breda aangesloten op het HSL-net, krijgt Breda een nieuw station en wordt 200.000 m2 nieuw vastgoed gebouwd voor woningen, kantoren en winkels. Ongeveer 50.000 m2 vastgoed wordt gebouwd direct op het nieuwe station; naast woningen en kantoren ook winkels en horeca.

De overige 150.000 m2 komt aansluitend aan het nieuwe station in het Stationskwartier, dat wordt begrensd door de Belcrumweg, Kievitstraat, Speelhuisplein, Terheijdenseweg, Stationsweg en Spoorstraat.

Partijen investeren tezamen in het project NSP-Breda totaal ruim EUR 600.000.000, waarvan

EUR 180.000.000 in het nieuwe station met 50.000 m2 vastgoed.

Na de oplevering van het nieuwe station worden in de periode tot 2016 de overige wegen in het gebied opnieuw ingericht. Het gaat om de herinrichting van onder andere de Emmastraat en de Meerten Verhoffstraat, die dan grotendeels niet meer nodig zijn voor de afwikkeling van het busverkeer. Daarnaast worden bestaande straten als Spoorstraat en Stationsweg heringericht nadat alle nieuwbouwactiviteiten zijn afgerond. Tot slot wordt de Stationslaan woonrijp gemaakt.

Breda, 16 november 2006