Rapport
Samenwerking UWV en Belastingdienst
Vijfde halfjaarlijkse rapportage
November 2006
Halfjaarlijkse rapportage
Versie 1.0, 16 november 2006.
Bij dit rapport zijn betrokken:
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
Belastingdienst
Ministerie van Financiën
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
0 Inhoudsopgave
0 Inhoudsopgave.................................................................................................. 2
1 Inleiding ......................................................................................................... 3
1.1 Aanleiding halfjaarlijkse rapportage................................................................ 3
1.2 Afbakening van deze rapportage .................................................................... 3
1.3 Leeswijzer............................................................................................... 3
2 Implementatie Walvis/Wfsv: realisatie tot en met 3e kwartaal 2006................................. 4
2.1 De invoering van de nieuwe loonaangifte.......................................................... 4
2.2 De nieuwe heffings- en inningsadministratie ...................................................... 4
2.3 Weekaanlevering ....................................................................................... 5
2.4 Polisadministratie...................................................................................... 5
2.4.1 Aansluiting op de GBA en de Wga ................................................................ 5
2.4.2 Polisfunctionaliteit voor de gegevensleveringen............................................... 5
2.4.3 Kwaliteitscirkel...................................................................................... 5
2.5 Terugkoppeling aan de markt........................................................................ 6
2.6 Uitkeringsverzorging................................................................................... 6
2.7 Communicatie en marktbewerking.................................................................. 7
2.8 Pemba en WGA beschikkingen ....................................................................... 7
2.9 Samenwerking UWV en Belastingdienst............................................................. 7
2.10 Verzekeringsbericht, arbeidsverledenbeschikking................................................ 8
2.11 Eerstedagsmelding (EDM) ............................................................................. 8
2.12 Loon in Loon over 2007. Besluitvorming over loon in loon over problematiek ............... 8
3 Personeel en organisatie...................................................................................... 8
3.1 Overgang medewerkers ............................................................................... 8
3.2 Boventalligheid (incl. einde vacaturestop bij de Belastingdienst) ............................. 9
3.3 Opbouw UWV Gegevensdiensten..................................................................... 9
3.4 Restwerkzaamheden Premie & Toezicht, opheffen divisie WG................................. 9
4 Financiële paragraaf..........................................................................................10
4.1 Ontwikkeling besparing uitvoeringslasten UWV ..................................................10
4.2 Programmakosten.....................................................................................10
1 Inleiding
De voorliggende halfjaarlijkse rapportage Samenwerking UWV en Belastingdienst is de vijfde in een
reeks van halfjaarlijkse rapportages tot en met 2008.
Met ingang van 1 januari 2006 zijn de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) en de
Invoeringswet Wfsv in werking getreden. Op basis van deze wetsvoorstellen is de premieheffing en
inning van de werknemersverzekeringen overgedragen van UWV aan de Belastingdienst en wordt een
polisadministratie bij UWV ingevoerd. De invoering van deze wetten kent de volgende fasen:
· per 1 januari 2006 de invoering van de polisadministratie bij UWV, invoering van het uniforme
loonbegrip voor de distribuerende functie van UWV en invoering van de dagloonsystematiek bij
UWV (conform Walvis);
· per 1 januari 2006 de invoering van de nieuwe Heffings- en inningsadministratie bij de
Belastingdienst;
· overgangsfase polisadministratie van 2006 tot 2009. Eenmalige gegevensaanvraag vanaf 2009 bij
UWV.
1.1 Aanleiding halfjaarlijkse rapportage
Tijdens de plenaire behandeling van de Wfsv en de Invoeringswet Wfsv op 30 juni 2004 heeft de
regering een motie van het lid Weekers c.s. omarmd waarin de Tweede Kamer de regering verzoekt
om een halfjaarlijkse rapportage.
In deze motie heeft de Tweede Kamer de regering verzocht om halfjaarlijks, voor 1 december en 1
juni, separaat te rapporteren over de voortgang van het proces. De focus van de voorliggende
rapportage is gericht op de verdere invoering van de Wfsv en de eerste bevindingen en voorlopige
conclusies.
1.2 Afbakening van deze rapportage
Hoewel sprake is van een halfjaarrapportage die ziet op de periode 1 april 2006 tot 1 oktober 2006
zijn in deze rapportage ook de belangrijkste ontwikkelingen die zich na 1 oktober 2006 hebben
voorgedaan meegenomen.
1.3 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op de stand van zaken implementatie Walvis/Sub. Ingegaan wordt op
de bereikte resultaten binnen UWV en Belastingdienst, de stand van zaken van de lagere
regelgeving, de markt en de communicatie. In hoofdstuk 3 komt de overgang van personeel en de
opbouw van UWV Gegevensdiensten aan de orde. In hoofdstuk 4 wordt tot slot ingegaan op de
financiële aspecten van het samenwerkingsprogramma.
16-11-06 pagina 3 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
2 Implementatie Walvis/Wfsv: realisatie tot en met 3e kwartaal 2006
Per 1 januari 2006 zijn de Wfsv, de Invoeringswet Wfsv en enkele onderdelen van Walvis in werking
getreden. Dit betekent, dat de heffing en de inning van de premies werknemersverzekeringen van
UWV is overgegaan naar de Belastingdienst, dat het nieuwe loonbegrip voor de distribuerende
functie en de nieuwe dagloonsystematiek bij UWV zijn ingevoerd en dat de polisadministratie van
start is gegaan.
In dit hoofdstuk wordt verslag gedaan van:
1. de invoering van de nieuwe loonaangifte;
2. de nieuwe heffings- en inningsadministratie bij de Belastingdienst,
3. de weekaanlevering
4. de polisadministratie
5. de terugkoppeling aan de markt
6. de uitkeringsverzorging;
7. de communicatie en marktbewerking;
8. Pemba en WGA premiedifferentiatie;
9. de samenwerking UWV Belastingdienst;
10. Verzekeringsbericht;
11. Eerstedagsmelding; en
12. Loon in loon over in 2007.
2.1 De invoering van de nieuwe loonaangifte
In de rapportageperiode heeft het aanleveren door de marktpartijen van de loonaangifte geen
noemenswaardige problemen meer gegeven. Tot 1 oktober 2006 zijn over de maanden januari tot
en met augustus 4,1 miljoen loonaangiften geaccepteerd door het heffingssysteem van de
Belastingdienst. Daarnaast zijn ruim 120.000 loonaangiften ontvangen, die per 1 oktober nog niet
zijn geaccepteerd.
De terugkoppeling van fouten in geaccepteerde loonaangiften aan de marktpartijen is vertraagd. Dit
is veroorzaakt door de vertraging in de oplevering van het geautomatiseerde definitieve analyse- en
terugkoppelinstrument met inbegrip van de daaraan gekoppelde functionaliteit voor doorgifte en
ontvangst van loonaangiften (zie hierna par. 2.4.3.).
2.2 De nieuwe heffings- en inningsadministratie
Naast de 4,1 miljoen geaccepteerde loonaangiften zijn ruim 120.000 aangiften ontvangen, die per 1
oktober nog niet zijn geaccepteerd door blokkerende fouten in de aangiften.
De inspanningen zijn erop gericht de niet geaccepteerde aangiften alsnog te verwerken.
Uitgangspunt daarbij is dat dit zoveel mogelijk zelfstandig zonder tussenkomst van de werkgever
wordt gedaan. Om toekomstige fouten te voorkomen wordt de werkgever van het herstel van de
fout wel op de hoogte gesteld. Het streven zoals gemeld in de vierde halfjaarlijkse rapportage om
alle fouten in juni op te lossen is niet gehaald. De huidige acties met geautomatiseerde
ondersteuning zijn er nu op gericht om alle fouten begin januari 2007 opgelost te hebben.
Per 1 oktober 2006 is zo'n 96% van de verwachte loonaangiften over de maanden januari tot en met
augustus 2006 binnen bij de Belastingdienst. Dit beeld is conform het verloop van voorgaande jaren.
De ontvangsten blijven bij de recentelijk naar boven bijgestelde raming iets achter.
Zoals in de vorige halfjaarlijkse rapportage is aangegeven heeft de oplevering van het
geautomatiseerde aanslagproces bij de Belastingdienst heeft vertraging opgelopen. In verband
hiermee zullen de naheffingsaanslagen over de aangiftetijdvakken 2006 handmatig worden
opgelegd. Een start is gemaakt met werkgevers die en geen aangifte en geen betaling hebben
gedaan. Door het opschalen van dit handmatige proces lopen de totale belasting- en
premieopbrengsten 2006 geen gevaar.
16-11-2006 pagina 4 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
Wel zal een verschuiving van de belasting- en premieontvangsten optreden van 2006 naar 2007.
Deze verschuiving bedraagt naar verwachting maximaal 1,3 mld euro aan loonbelasting, premie
volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen tezamen.
De verwachting is dat dit deel van het heffingssysteem begin 2007 alsnog operationeel zal zijn.
2.3 Weekaanlevering
Op 9 januari 2006 is het Weflex systeem in productie gegaan voor de ontvangst en initiële
verwerking van de weekaanleveringen door uitzendbedrijven. Na een niet gemakkelijke start
verloopt de aanlevering van de weekaanleveraars sedert april 2006 zonder noemenswaardige
problemen.
Opgemerkt wordt dat aan de weekaanlevering in de volgende rapportage(s) geen aandacht meer zal
worden besteed.
2.4 Polisadministratie
2.4.1 Aansluiting op de GBA en de Wga
De koppeling met de Gemeentelijke Basis Administratie en de GPA productie draait stabiel. Begin
juni is het koppelvlak voor de verwerking van de gegevens ten behoeve van de
Werkgeversadministratie, in productie genomen. Gebleken is dat de processen voor de verwerking
van de werkgevergegevens bij de Belastingdienst en UWV niet goed op elkaar aansluiten.
Deskundigen van de Belastingdienst en UWV analyseert met hoge prioriteit de knelpunten en
mogelijke oplossingen. Het streven en de verwachting is dat voor 1 januari 2007 alle problemen
opgelost zijn.
Het opnemen van werkgeversgegevens in de Polisadministratie gebeurt zorgvuldig en geleidelijk.
Prioriteit ligt bij het verwerken van de loonaangifteberichten in de kwaliteitscirkel en het vullen
van de analyse-omgeving zodat terugkoppeling door de Belastingdienst aan de aanleveraar kan
plaatsvinden. Stapsgewijs zullen de correct bevonden gegevens in de Polisadministratie worden
opgenomen.
2.4.2 Polisfunctionaliteit voor de gegevensleveringen
Conform planning is op 15 augustus de Polisfunctionaliteit voor de gegevensleveringen opgeleverd.
Hiermee is UWV in staat om geautomatiseerd de afgesproken gegevens vanuit de Polisadministratie
aan de afnemers te leveren. Voorlopig wordt nog geen gebruik gemaakt van deze functionaliteit.
Met de meeste afnemers is afgesproken dat per 1 januari 2007 de aansluiting op de
Polisadministratie te realiseren. Het testen van de gegevensleveringen vanuit Polisadministratie
staat gepland voor de maanden oktober en november. Levering van gegevens voor interne en
externe afnemers gebeurt via zogenaamde workarounds.
De afnemers van de gegevens zijn tevreden over de gekozen oplossingsrichting. Het CBS heeft
aangegeven, dat met ingang van het 3e kwartaal van dit jaar gestopt wordt met het uitvragen van
gegevens bij 80.000 werkgevers voor de Enquête Werkgelegenheid en Lonen. Het CBS betrekt de
benodigde gegevens voortaan van UWV.
2.4.3 Kwaliteitscirkel
In de vierde Halfjaarlijkse Rapportage Samenwerking UWV Belastingdienst is aangegeven, dat met
de geautomatiseerde ondersteuning van de kwaliteitscirkel (de analysetool) aanloopproblemen
bestonden. Omdat deze problemen niet op korte termijn konden worden opgelost is eind april een
geautomatiseerde tussenoplossing in gebruik genomen.
De volledig geautomatiseerde ondersteuning van de kwaliteitscirkel is in augustus 2006 operationeel
16-11-2006 pagina 5 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
geworden. Oplevering van het definitieve analyse- en terugkoppelinstrument met inbegrip van de
daaraan gekoppelde functionaliteit voor doorgifte en ontvangst van loonaangiften, heeft medio juli
plaatsgevonden. Vanaf begin augustus tot en met eind augustus zijn de ontvangen loonaangiftes
verwerkt en in september 2006 is gestart met de terugkoppeling van de controles aan de
Belastingdienst.
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de in de loonaangifte aangeleverde werknemersgegevens die
cruciaal zijn voor de uitkeringsverzorging en de externe afnemers zonder correctie in de
polisadministratie kunnen worden opgenomen.
2.5 Terugkoppeling aan de markt
Het gevolg van de aanloopproblemen met de geautomatiseerde ondersteuning van de
kwaliteitscirkel is dat de markt in deze rapportageperiode geen kwalitatieve brede terugkoppeling
heeft ontvangen over de kwaliteit van de aangeleverde werknemersgegevens.
Marktpartijen hebben in de brief van 12 juli 2006 en de overleggen erna, aangegeven dat als de
terugkoppeling over het eerste halfjaar voor september 2006 niet op gang is gekomen, het een
onredelijke zware belasting voor hen is om over deze periode alsnog correcties van
werknemersgegevens te verlangen.
Om de markt niet te confronteren met verplichte massale, terugwerkende correcties over al
afgesloten tijdvakken in 2006 hebben de ministers van SZW en Financiën besloten mede op advies
van UWV en de Belastingdienst - de verplichting om foutieve loonaangiften te corrigeren eerst te
laten ingaan op 1 oktober 2006. Werkgevers, wier loonaangiften tot en met september niet door de
controle komen, zijn niet verplicht hun loonaangiften met terugwerkende kracht vanaf januari 2006
te corrigeren. De keuze voor correctie met terugwerkende kracht wordt aan de werkgevers
overgelaten.
De terugkoppeling van geconstateerde fouten in werknemersgegevens bij aangiften loonheffingen
over de maand juli is eind september gestart en is doorgelopen tot de eerste week van november.
Deze terugkoppeling moet er toe leiden dat de teruggekoppelde fouten niet meer voorkomen in de
aangifte oktober of indien correctie in die aangifte niet meer mogelijk is, in de eerstvolgende
aangifte loonheffingen van de werkgever.
Het besluit om marktpartijen niet te verplichten met terugwerkende kracht foutieve loonaangiften
te corrigeren heeft gevolgen voor de gedane toezegging, dat de loongegevens over heel 2006 van
alle loonaangiften vanaf begin 2007 in de polisadministratie beschikbaar zullen zijn. Van die
werkgevers, die hun foutieve loonaangifte niet met terugwerkende kracht corrigeren, zal geen
volledig jaar 2006 in de polis aanwezig en beschikbaar kunnen zijn.
De werkwijze van de kwaliteitscirkel 2006 zal ook in 2007 worden voortgezet. Dat betekent, dat in
2007 de terugkoppeling van fouten op papier zal geschieden. Over de definitieve wijze van
terugkoppeling zal besloten worden na de evaluatie van de kwaliteitscirkel. Door de vertraging in de
terugkoppeling is deze evaluatie thans voorzien in het tweede kwartaal van 2007.
2.6 Uitkeringsverzorging
In de 4e rapportage is gemeld, dat zolang de loongegevens voor de dagloonvaststelling nog niet in de
polisadministratie beschikbaar zijn, deze gegevens bij de werkgever moeten worden uitgevraagd.
Daarbij is de verwachting uitgesproken, dat deze extra gegevensuitvraag vanaf begin 2007 niet meer
nodig zal zijn.
Deze verwachting geldt niet voor die werkgevers, die besluiten om foutieve loonaangiften tot
oktober 2006 niet vrijwillig met terugwerkende kracht te herstellen. De consequentie van
voornoemd besluit voor deze werkgevers is, dat zij in voorkomende gevallen langer zullen kunnen
worden geconfronteerd met gegevensuitvraag voor de dagloonvaststelling.
16-11-2006 pagina 6 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
2.7 Communicatie en marktbewerking
Marktbewerking
Ook in deze rapportageperiode is er weer intensief contact geweest met marktpartijen. In deze fase
van het aangifteproces is het accent verschoven van actief participeren naar meer informerend
karakter. De hoofdlijnen van de gang van zaken zoals veel voorkomende fouten in de aangiften en
het terugkoppelbeleid daarbij zijn besproken in het Extern platform loonaangifte. Wijzigingen
voorzien in de aangifte 2007 en proces van correcties over oude jaren zijn aan de orde gekomen in
het klankbordoverleg met de markt. Ten slotte is de wijze en de frequentie van het terugkoppelen
van fouten in de werkgeversgegevens besproken in het kwaliteitscirkeloverleg.
Communicatie
In het voorjaar 2006 hebben Belastingdienst en UWV in 10 bijeenkomsten voorlichting gegeven aan
de A&A kantoren over de ervaringen en toekomstige procedures inzake de "Aangifte Loonheffingen"
evenals voorlichting over EDM en de WIA. Tevens werden door de Belastingdienst en UWV concreet
met voorbeelden aangegeven hoe voortaan fouten in de aangifte kunnen worden voorkomen..
2.8 Pemba en WGA beschikkingen
De Pemba en WGA-beschikkingen 2007 zullen eind dit jaar voor het eerst massaal door de
Belastingdienst worden verstuurd. De voorbereidingen voor de verzending liggen op schema. Naar
verwachting zullen alle werkgevers hun beschikking of mededelingen uiterlijk 15 december
ontvangen.
2.9 Samenwerking UWV en Belastingdienst
De Samenwerking UWV Belastingdienst is in deze rapportage periode op werkniveau verder
uitgebouwd. Bij de Belastingdienst zijn de projectactiviteiten per 1 juli 2006 geheel overgedragen
aan het reguliere proces van de Belastingdienst.
Dossierafspraken en procedures zoals calamiteitenafhandeling zijn verder uitgewerkt in het SNO
productie/beheer overleg. Ook zijn ten aanzien van de calamiteitenafhandeling contactpersonen
aangewezen.
Naast de contacten op werkniveau is er een gezamenlijk uitvoeringsoverleg ingesteld waarbij de
implementatie van de werkprocessen wordt gemonitord en zonodig bijgesteld.
Daarnaast heeft in de rapportageperiode 3 keer een bestuurlijke overleg tussen UWV en
Belastingdienst plaatsgevonden waarin de stand van de uitvoeringsprocessen, de knelpunten in de
uitvoering en de samenwerking als zodanig zijn besproken.
Aangezien de samenwerkingsoperatie zich geleidelijk aan verschuift van projectfase naar regulier
proces hebben UWV en Belastingdienst zich de afgelopen periode ook gebogen over de meer
structurele vormgeving van de samenwerking. Uitgangspunt hierbij is dat het project Sub/Wfsv in
2007 geheel in de processen van de staande organisatie van UWV en de Belastingdienst is opgenomen.
Voorstellen hiertoe zijn ontwikkeld en zullen eind november door UWV en de Belastingdienst worden
vastgesteld.
Daarnaast bestaat bij beide organisaties de intentie meer gezamenlijk te gaan opereren richting het
bedrijfsleven. Vastgesteld is dat over elke processtap duidelijk, tijdig en via gepaste kanalen
gecommuniceerd moet worden wat van werkgevers en marktpartijen wordt verlangd en binnen welke
termijn. Deze communicatie wordt onderling afgestemd. Tevens is vastgesteld dat, hoewel sprake is
van massale processen (zoals het aangifteproces en terugkoppeling- en correctieproces) met daaraan
gekoppeld de gestandaardiseerde acties, waar nodig maatwerk wordt geleverd aan de individuele
werkgever en marktpartij.
16-11-2006 pagina 7 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
Verder zal in het kader van de betere samenwerking gekeken worden naar een manier om de
Polisadministratie op een kwalitatief hoger niveau te krijgen.
2.10 Verzekeringsbericht
UWV gaat de beschikbare mogelijkheden van de elektronische overheid toepassen.
Na overleg met de Minister is besloten tot invoering van een verzekerdenbericht (VB) dat via het
internet raadpleegbaar is. Het arbeidsverleden zal onderdeel uitmaken van het verzekeringsbericht.
UWV zal de verzekerde schriftelijk uitnodigen zijn verzekeringsbericht op internet te raadplegen.
Hij kan daartoe inloggen met behulp van zijn DigiD. De termijn is 2009 of zoveel eerder als
mogelijk. In de tweede helft van 2007 zal UWV als proef voor een beperkte groep verzekerden de
gegevens via internet beschikbaar stellen. Het doel van de proef is te leren welke reacties de
beschikbaarheid van gegevens oplevert en welke verbeteracties noodzakelijk zijn. In 2008 zal een
grotere proef uitgevoerd worden.
Een groot deel van de werkzaamheden van de afdeling Polisadministratie komt door genoemde
besluitvorming met ingang van 1 januari 2007 te vervallen. Een aanzienlijk deel van de
medewerkers van de Polisadministratie wordt daardoor boventallig (zie verder paragraaf 3.2).
2.11 Eerstedagsmelding (EDM)
De doelstelling van de invoering van EDM is het aanpakken zwart werk en de daarmee
samenhangende fraude. Sinds 1 juli 2006 ontvangt de Belastingdienst EDM'en van werkgevers. Het
ontvangstproces loopt goed. Tot begin oktober zijn er 1,5 miljoen EDM'en binnengekomen. In een
onderzoek gaf 92% van de werkgevers aan bekend te zijn met de EDM.
Vooralsnog wordt de EDM alleen door de Belastingdienst gebruikt binnen de toezichtstaken. De
Arbeidsinspectie, UWV, SVB en (het Inlichtingenbureau van) de Gemeentelijke Sociale Diensten
hebben aangegeven de EDM gegevens te willen afnemen voor hun primaire processen.
Afgesproken is dat de EDM-gegevens vanaf eind 2006 in een proef door de Belastingdienst zullen
worden gedeeld met de Arbeidsinspectie, UWV, SVB en (het Inlichtingenbureau van) de
Gemeentelijke Sociale Diensten. Binnen de proef zullen de EDM gegevens doorgeleverd worden aan
UWV. UWV stelt de EDM gegevens vervolgens beschikbaar aan genoemde partijen via onder meer
SUWInet .
2.12 Loon in Loon over 2007. Besluitvorming over loon in loon over problematiek
In 2006 kon nog geen oplossing worden gevonden voor de `loon in loon over' problematiek. Om die
reden heeft de minister van SZW aan Actal gevraagd vóór 15 december 2006 advies uit te brengen.
De tijdelijke regeling om werkgevers toe te staan loonaangiften te doen op basis van loon over
wordt in 2007 gecontinueerd. Ook in 2007 zullen loon over gegevens naast loon in gegevens in de
polisadministratie worden opgenomen. Dit heeft gevolgen voor de stabiliteit en de bruikbaarheid
van de in 2007 in de polisadministratie op te nemen loongegevens.
3 Personeel en organisatie
3.1 Overgang medewerkers
De instroom van 800 UWV medewerkers bij de Belastingdienst gebeurt in drie tranches. De eerste
twee tranches hebben reeds de overgang naar de Belastingdienst gemaakt. De derde tranche, 200
fte, volgt per 1 januari 2007. Hierbij wordt opgemerkt dat in goed overleg tussen UWV, de
Belastingdienst en UWV-medewerkers in bepaalde gevallen is besloten medewerkers van de derde
tranche eerder te laten overgaan naar de Belastingdienst. De achterliggende gedachte hierbij was
dat als gevolg van de afname van het werk bij de uitvoering van de zogenaamde
restwerkzaamheden premie en toezicht van UWV er in bepaalde gevallen geen werk meer was voor
16-11-2006 pagina 8 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
geplaatste medewerkers van de derde tranche.
In de 4de halfjaarlijkse rapportage is aangegeven dat er als gevolg van verloop onder geplaatste
medewerkers van UWV een tekort aan formatieruimte is ontstaan op de 800 fte die over zouden
gaan naar de Belastingdienst. In goed onderling overleg is dit tekort weggewerkt en zijn de
resterende plekken door UWV'ers van de reservelijst ingevuld.
3.2 Boventalligheid (incl. einde vacaturestop bij de Belastingdienst)
Zoals in de voorgaande halfjaarlijkse rapportages gemeld, heeft UWV een beleid gevoerd dat erop
gericht is boventalligheid zoveel mogelijk te voorkomen door medewerkers te stimuleren zelf in
beweging te komen. In 2003 is uitgegaan van een prognose van 1500 fte aan boventallige
medewerkers binnen UWV, waarvan 1100 fte behorende tot de collecterende functie van de divisie
Werkgevers. De huidige verwachting is dat de boventalligheid binnen de genoemde divisie niet
groter zal worden dan 500 fte.
Eind september 2006 is de volgende reductie van het personeelsbestand van de divisie WG
vastgesteld. Per 1 januari 2007 zullen als gevolg van de verdere afname van de uitvoering van de
resttaken premie en toezicht en als gevolg van de besluitvorming rond het niet versturen van de
VB/AVB ruim 230 fte boventallig wordt. 60 als gevolg van de afname van de resttaken, 170 als
gevolg van de besluitvorming VB/AVB.
In april 2006 is de vacaturestop bij de Belastingdienst opgeheven. Zoals afgesproken in het
personele convenant SUB worden vacatures bij de Belastingdienst bij voorrang aan UWV
aangeboden.
3.3 Opbouw UWV Gegevensdiensten
Per 1 januari 2006 is UWV Gegevensdiensten van start gegaan. Dit directoraat is verantwoordelijk
voor het ontvangen, beheren en verstrekken van de gegevens over inkomens, uitkeringen en
arbeidsverhoudingen van alle verzekerde werknemers in Nederland. Dit is één van de kerntaken van
UWV. UWV Gegevensdiensten kent twee kernwaarden: leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid.
3.4 Restwerkzaamheden Premie & Toezicht, opheffen divisie WG
Na de overgang van de heffing en inning van sv-premies, alsmede het toezicht daarop, naar de
Belastingdienst, is op het gebied van de collecterende functie alleen de afwikkeling van de oude
premiejaren de premiejaren van vóór 2006- als taak bij UWV gebleven. Deze taak behelst het
opstellen van de jaarafrekening 2005 met werkgevers, het corrigeren van premievaststellingen, het
innen van openstaande vorderingen en het op verzoek leveren van gegevens aan de Belastingdienst
voor de uitvoering van de looncontroles en het verwerken van de looncontrolerapporten.
Nadat eind 2006 de jaarnotaprocessen zijn afgerond, zal de uitvoering ondergebracht worden in het
bedrijfsonderdeel Premie&Toezicht Oude Jaren (P&TOJ).
Het leveren van looncontroleresultaten door de Belastingdienst aan UWV kende een trage start door
de duur van het opleidingstraject binnen de Belastingdienst. Sinds medio april komt de productie op
gang. De Belastingdienst ligt momenteel iets achter op schema maar de verwachting is dat de
afgesproken 27000 controleresultaten in 2006 worden gerealiseerd.
Het bedrijfsonderdeel PTOJ zal na het opheffen van de divisie WG onderdeel gaan uitmaken van
UWV Gegevensdiensten.
16-11-2006 pagina 9 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
4 Financiële paragraaf
4.1 Ontwikkeling besparing uitvoeringslasten UWV
In de derde halfjaarlijkse rapportage is gemeld dat de geplande besparing op de uitvoeringskosten
niet in 2009 gerealiseerd zullen worden. Hiertegenover staat dat door vervroegde afbouw een deel
van de afgesproken besparingen eerder gerealiseerd zijn. Deze inzichten zijn nog steeds actueel.
4.2 Programmakosten
Cumulatief t/m september 2006 Totaal project
Budget Realisatie Verschil Budget Prognose Verschil
Sociaal 32,6 49,1 16,5- 145,4 111,0 34,4
plankosten
UWV
Communicatie 12,6 9,7 2,9 13,6 9,7 3,9
UWV
ICT kosten 116,1 134,3 18,2- 157,9 199,6 41,7-
UWV
Overig UWV 42,6 31,9 10,7 43,6 40,2 3,4
Totaal UWV 203,9 225,0 21,1- 360,5 360,5 0,0
Sociaal 11,6 8,1 3,5 16,0 8,1 7,9
plankosten BD
Communicatie 1,9 1,9 0,0 2,0 2,0 0,0
BD
ICT kosten 89,2 124,7 35,5- 92,6 145,4 52,8-
Belastingdienst
Overig BD 26,1 6,3 19,8 27,4 7,2 20,2
Totaal BD 128,8 141,0 12,2- 138,0 162,7 24,7-
UWV Walvis/Polisadministratie
De kosten sociaal plan vallen lager uit omdat door UWV vanaf 2003 een beleid is gevoerd gericht op
het activeren van medewerkers. Medewerkers zijn gestimuleerd zelf actief te zoeken naar een
dienstverband elders. Dit beleid heeft er toe geleid dat een groot aantal medewerkers een nieuw
dienstverband had voordat hun huidige functie op hield te bestaan en een beroep gedaan moest
worden op het sociaal plan. Hierdoor zijn de werkelijke sociaal plan kosten aanzienlijk lager dan
oorspronkelijk geraamd.
De (ICT) kosten van de polisadministratie zijn hoger dan in 2003 is geraamd. In de 3e
halfjaarrapportage is hier inhoudelijk op ingegaan. De overschrijding is nu minder dan medio 2005
geraamd.
16-11-2006 pagina 10 van 11
Versie 1.0
Vijfde halfjaarrapportage t.b.v. Tweede Kamer
Belastingdienst Walvis/Sub
In derde halfjaarlijkse rapportage is voor de Belastingdienst een budgetoverschrijding van 27,7
mln. over de gehele projectduur gemeld. De realisatie 2006 verloopt binnen deze nieuwe
budgettaire planning. De Belastingdienst zal een financiële bijdrage leveren aan UWV voor de
meerkosten van de Voordeur Applicatie.
16-11-2006 pagina 11 van 11
Versie 1.0
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid