Elektronisch medicatiedossier
Persbericht, 16-11-2006
De invoering van het elektronisch medicatiedossier (EMD) start begin
2007 in de regio's Rijnmond en Amsterdam.
De invoering is een belangrijke stap om de uitwisseling van
medicatiegegevens (over het medicijngebruik door patiënten) tussen de
apothekers, ziekenhuizen en huisartsenposten te verbeteren. Met het
EMD kunnen onnodige medicatiefouten voorkomen worden, omdat relevante
gegevens online beschikbaar zijn voor zorgverleners. Zo wordt een
belangrijke bijdrage geleverd aan de patiëntveiligheid en aan de
verbetering van de zorgkwaliteit.
Het ministerie van VWS heeft de afgelopen jaren samen met het
Nationaal ICT instituut (NICTIZ) gewerkt aan de invulling van de
voorwaarden om veilige en betrouwbare uitwisseling van medische
gegevens in Nederland mogelijk te maken. De ICT infrastructuur voor de
zorg, met het landelijk schakelpunt en adequate
beveiligingsmaatregelen, is klaar voor de uitwisseling van medische
gegevens. In de regio's Rotterdam en Amsterdam start de uitwisseling
van medicatiegegevens. In deze koploperregio's werken de ziekenhuizen,
huisartsenposten en apothekers en het ministerie van VWS intensief
samen om de verbetering voor elkaar te krijgen. Belangrijke doorbraak
voor deze start is het feit dat een grote softwareleverancier voor
apotheekinformatiesystemen - de Microbias Groep - bereid is gevonden
de invoering bij hun gebruikers te realiseren.
In de regio Twente is onlangs gestart met de invoering van het
elektronisch waarneemdossier voor huisartsen. Deze ontwikkelingen zijn
een belangrijke basis voor de invoering van het landelijk elektronisch
patiëntendossier.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport