Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Elektronisch medicatiedossier

Persbericht, 16-11-2006

De invoering van het elektronisch medicatiedossier (EMD) start begin 2007 in de regio's Rijnmond en Amsterdam.

De invoering is een belangrijke stap om de uitwisseling van medicatiegegevens (over het medicijngebruik door patiënten) tussen de apothekers, ziekenhuizen en huisartsenposten te verbeteren. Met het EMD kunnen onnodige medicatiefouten voorkomen worden, omdat relevante gegevens online beschikbaar zijn voor zorgverleners. Zo wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de patiëntveiligheid en aan de verbetering van de zorgkwaliteit.

Het ministerie van VWS heeft de afgelopen jaren samen met het Nationaal ICT instituut (NICTIZ) gewerkt aan de invulling van de voorwaarden om veilige en betrouwbare uitwisseling van medische gegevens in Nederland mogelijk te maken. De ICT infrastructuur voor de zorg, met het landelijk schakelpunt en adequate beveiligingsmaatregelen, is klaar voor de uitwisseling van medische gegevens. In de regio's Rotterdam en Amsterdam start de uitwisseling van medicatiegegevens. In deze koploperregio's werken de ziekenhuizen, huisartsenposten en apothekers en het ministerie van VWS intensief samen om de verbetering voor elkaar te krijgen. Belangrijke doorbraak voor deze start is het feit dat een grote softwareleverancier voor apotheekinformatiesystemen - de Microbias Groep - bereid is gevonden de invoering bij hun gebruikers te realiseren.

In de regio Twente is onlangs gestart met de invoering van het elektronisch waarneemdossier voor huisartsen. Deze ontwikkelingen zijn een belangrijke basis voor de invoering van het landelijk elektronisch patiëntendossier.