Concept Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan vastgesteld
Inspraak tot eind december
Gedeputeerde Staten hebben het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan
(PVVP) in ontwerp vastgesteld. In het PVVP zijn de visie, ambities en
aanpak voor het behoud van de bereikbaarheid van Limburg weergegeven.
Het plan beschrijft aan welke projecten de Provincie Limburg in de
komende jaren prioriteit wil geven. Van openbaar vervoer tot
verkeersveiligheid en van fietsen tot autoverkeer, met een horizon tot
2020.
De Provincie Limburg heeft een aantal taken op het gebied van verkeer
en vervoer. Zo zorgt de Provincie voor de aanleg en het beheer en
onderhoud van de regionale wegen, voor de verkeersveiligheid en voor
het openbaar vervoer. En wordt met het Rijk en Gemeenten samengewerkt
om speciale projecten te realiseren. Voorbeelden hiervan zijn de
verbreding van de A2 en de toekomstige ontsluiting van Greenport
Venlo.
Uitgangspunten PVVP
Uitgangspunten van het PVVP zijn benutten, beïnvloeden en bouwen.
Samengevat betekent dit dat alle verkeersnetwerken en vervoersystemen
zo goed mogelijk worden benut. Er worden geen investeringen in nieuwe
wegen gedaan als het anders kan worden opgelost, bijvoorbeeld door het
verder verbeteren van het openbaar vervoer.
De mobiliteitskeuzes van het bedrijfsleven en de burgers wil de
Provincie verder beïnvloeden, bijvoorbeeld welk vervoermiddel men
gebruikt, op welk tijdstip van de dag men reist, of hoe men goederen
vervoert. Dus meer inzetten op fietsen en carpoolen en vervoer van
goederen via water of spoor. Pas als blijkt dat er dan toch een
structureel tekort is aan infrastructuur of vervoervoorzieningen, kan
worden gebouwd. Maar dan wel op basis van tijdige beslissingen, om
ervoor te zorgen dat de extra capaciteit op tijd klaar is. Voorbeeld
is het plan voor de verbreding van de A2 tussen Maasbracht en Geleen.
Andere prioritaire projecten die in het PVVP worden beschreven zijn
bijvoorbeeld het verdubbelen van de spoorlijn Heerlen Herzogenrath
voor personen- en goederenvervoer, het samen met de 4 grote steden
gaan bevorderen van het fietsen, het extra inzetten op
verkeersveiligheid (hogere doelstelling dan de landelijke), de
verbetering van de N280 tussen Weert en Roermond en de aanleg van een
nieuwe weg voor de ontsluiting van Greenport Venlo en de Floriade. Ook
wordt het grensoverschrijdend openbaar vervoer verbeterd en krijgt
iedereen bij de introductie van de chipcard in het openbaar vervoer er
5,00 op gestort van de Provincie.
Dekking
Voor de periode tot 2011 wordt voor het PVVP een provinciaal aandeel
geraamd van ongeveerd 140 miljoen. Deze uitgaven worden voor circa 110
miljoen gedekt door de beoogde Brede Doeluitkering (BDU) van het Rijk
en aanvullende financiële afspraken met het Rijk. Dit betekent dat er
een geschat tekort resteert van 30 miljoen voor deze periode. Voor dit
tekort zal aanvullende dekking moeten worden gezocht. Voor de
uitvoering van delen van het uitvoeringsprogramma wordt ook uitgegaan
van bijdragen van derden, zoals het Rijk, de gemeenten en/of het
bedrijfsleven. Indien mogelijk zal ook een beroep worden gedaan op
Europese gelden.
Aanvulling POL
Het PVVP is een aanvulling op het Provinciaal Omgevingsplan Limburg
(POL). Verder is het een regionale vertaling en uitwerking van het
nationale mobiliteitsbeleid.
De twee belangrijkste uitgangspunten voor het nieuwe mobiliteitsbeleid
zijn de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Limburg en de
duurzaamheid. Mobiliteit en bereikbaarheid leveren daar een bijdrage
aan. Aandacht voor het milieu is een belangrijk uitgangspunt. Voor het
PVVP is een Strategische Milieubeoordeling (SMB) uitgevoerd, een soort
milieueffectrapportage voor beleidsplannen. Gebleken is dat het nieuwe
mobiliteitsbeleid goed is voor een duurzame ontwikkeling van economie,
leefomgeving én maatschappelijke aspecten. Over het SMB-rapport zal de
Commissie voor de milieueffectrapportage adviseren. Dit advies wordt
meegenomen bij de vaststelling van het PVVP.
Goederenvervoerplan
Gelijktijdig met het ontwerp-PVVP is ook het ontwerp van het
Goederenvervoerplan (GVP) vastgesteld. Dit is een uitwerking van het
PVVP. Het goederenvervoer groeit nog steeds sterk en gaat veel door
Limburg. Daarom hebben we de aanpak hiervan in een aparte beleidsnota
opgenomen. Eerder verscheen al de uitwerking voor het openbaar
vervoer, de OV-visie.
Inspraak
Op het PVVP kan tot 29 december worden ingesproken. Het volledige plan
ligt ter inzage bij het bij het gouvernement en is toegezonden aan
alle direct betrokken overheden en organisaties. Ook is het PVVP vanaf
donderdag 16 november te vinden op de provinciale website
(www.limburg.nl - beleidsvoering - verkeer en vervoer - verkeers- en
vervoersplan).
Na de inspraak wordt het ontwerp-PVVP, met eventuele aanpassingen, aan
Provinciale Staten voorgelegd voor vaststelling. Dit gebeurt naar
verwachting in maart 2007.
16-11-2006 15:46
Provincie Limburg