Optimistisch Nederland volgt de standpunten
Trendbox bv
Achter religie, traditie en imago schuilt inhoud.
De mening van de burger over de toekomst is voor het eerst sinds jaren in 2006 iets
verbeterd. Van de vier grote partijen is alleen de SP aanhang nog in mineur. De
kernkiezers van CDA, VVD en PvdA zijn voorzichtig optimistisch over belangrijke
maatschappelijke onderwerpen. En daar draait het om bij de komende verkiezingen: de
inhoud!
Het is die inhoud, de verkiezingsthema's, die de partijkeuze voor de zwevende kiezer
moeilijk maakt: op milieu neigt de zwever richting VVD, op veiligheid naar SP, qua
toekomsthouding naar PvdA.
Als men stemt dan wordt de keuze voor een partij primair bepaald op basis van de
standpunten van een partij. Althans, bijna altijd: bij de stemmers op Christelijke
partijen is het geloof nog het meest bepalend. Bij de PvdA en CDA aanhang geldt naast de
standpunten de betrokkenheid van de partij bij het dagelijkse leven. De CDA kiezers
hechten ook meer dan gemiddeld aan religie en traditie, terwijl voor de PvdA stemmers de
grootte van de partij, recente peilingen en de politieke leider redenen zijn om te kiezen
voor de partij. De VVD-kiezerskern onderscheidt zich door vaker te kiezen voor recente
prestaties en de uitstraling van de partij. Bij de SP getrouwen gaat het meer dan
gemiddeld om de standpunten en de maatschappelijke betrokkenheid van de partij. Advies
van derden (kieswijzers, naasten) telt voor hen minder.
Kiezerskenmerken
In de afgelopen jaren is de achterban van de SP sterker in leeftijd gestegen dan landelijk
gemiddeld. Bij de VVD en de PvdA is de gemiddelde leeftijd juist weer iets afgenomen. In
absolute zin heeft het CDA echter de oudste achterban (gemiddeld ruim 54 jaar). CDA
stemmers kenmerken zich door hun uitgesproken positieve houding ten aanzien van het
huwelijk, iets waar de SP aanhang in de laatste 5 jaar steeds minder in ziet.
Carrière maken past het sterkst bij de VVD stemmers, maar het belang van een
carrière heeft jarenlang onder druk gestaan en is sinds Balkenende II (begin 2003)
pas weer in opmars. Ook een positieve houding ten aanzien van de Euro is het sterkst bij
de VVD kiezers. Het vertrouwen in de Euro is lange tijd afgenomen, maar is in 2006 iets
verbeterd.
De interesse in ontwikkelingshulp hoorde zo'n 10 jaar geleden primair bij PvdA kiezers,
maar is onder hen dermate afgenomen dat de kiezerskernen van CDA en SP nu meer interesse
tonen voor ontwikkelingshulp.
Milieu spreekt de SP stemmers meer aan dan de kiezers van de drie andere grote partijen.
Een reden wellicht dat de SP aanhang in sterk toenemende mate graag wandelt. Fitness en
conditietraining doen het goed bij de VVD kernkiezers, maar ook in toenemende mate bij de
PvdA aanhang.
Het gevoel van veiligheid, in termen van het niet vervelend vinden om 's avonds alleen
over straat te gaan, is bij de kernkiezers van alle vier de grote partijen verbeterd,
maar het sterkst bij SP.
Onderzoekskader
Het onderwerp met betrekking tot de redenen om voor een politieke partij te kiezen en de
profielen van de kernkiezers van de 4 grote partijen is opgenomen in de 2006
najaarsmeting van de Life & Living Trendmonitor van Trendbox. Het veldwerk vond
plaats van 25 augustus tot en met 17 september 2006, dus in een periode dat de
verkiezingsstrijd nog in een pril stadium verkeerde. In totaal hebben n=1077 respondenten
van 18 jaar en ouder de vragen beantwoord. Het profiel van de kernkiezers van de grote
partijen is gebaseerd op twee metingen van Life & Living Trendmonitor in 2006, ofwel
n=2012.
Life & Living is het semi continue project van Trendbox, waarin sinds 1991 ongeveer
74.000 Nederlanders inzicht hebben gegeven in hun mening over maatschappelijke thema's,
interesses, vrijetijdsgedrag, media, politiek en mentaliteit.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in
Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt.
Dankzij een goede balans tussen adhoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft
Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging
van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox
is te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
Tel.: 020 - 669 44 14
Richard Werkhoven
(Onderzoeksdirecteur)
richard.werkhoven@trendbox.nl