Gemeente Lingewaard


Inwonersenquête geeft richting aan koers van gemeente Lingewaard

Leven en wonen in Lingewaard als goed beoordeeld

foto balie gemeentewinkel
De balie van het gemeentekantoor scoort goed. Met name over de klantvriendelijkheid en deskundigheid zijn bezoekers erg tevreden. Wel wordt er een kanttekening gemaakt bij de privacy aan de balie.

Driekwart van de Lingewaarders waarderen het wonen en leven in hun gemeente als goed. Volgens een inwonersenquête vindt tien procent van de bevolking het zelfs uitstekend. In Lingewaard is men redelijk tevreden over de eigen leefomgeving. Gendt en Doornenburg zijn het meest tevreden. Haalderen en Angeren het minst. Over de dienstverlening van de gemeente zijn de inwoners in het burgeronderzoek eensgezind: een rapportcijfer van 6,1. De relatie tussen burger en gemeente kan beter.

De gemeente heeft met de enquête een burgerpeiling gehouden. De uitvoering lag in handen van het onderzoekbureau SGOB. Inwoners van Lingewaard zijn over een aantal onderwerpen gevraagd hun mening te geven. Aan bod kwamen onder meer het voorzieningenniveau en de dienstverlening. Maar ook de relatie tussen gemeentebestuur en burgers.

Nulmeting
De enquête is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe burgers denken over het gemeentelijk beleid en de koers die Lingewaard vaart. De signalen uit de bevolking zullen een rol spelen in de beleidsvorming en prioriteitenstelling tot 2010. Het eerste onderzoek is een zogenaamde nulmeting.

De enquête wordt over drie jaar herhaald. Vervolgonderzoeken zullen aan het licht brengen of de wensen van de bevolking vertaald zijn in beleid. Zo niet, dan is dat voor het college en gemeenteraad een belangrijk signaal om het beleid bij te stellen. De meest geschikte momenten zijn bij vaststelling van een programmabegroting (najaar) en kadernota (voorjaar).

Bij zijn aantreden dit jaar heeft het college een aantal doelen gesteld. Zoals dienstverlening die is afgestemd op wensen van burgers, een goede bereikbaarheid, dienstverlening en bestuur. Verder goede sociale, educatieve en recreatieve voorzieningen. Tot slot een betrouwbaar bestuur zijn. De inwonersenquête laat zien dat er nog verbeterpunten zijn.

Het gemeentebestuur krijgt van de geënquêteerde inwoners een kleine voldoende. Volgens SGOB is de opmerking van alle tijden dat de relatie tussen burgers en bestuur niet goed is ingevuld. Alle gemeenten zitten met dezelfde problematiek. Het onderhoud van een goede relatie met de burgers heeft dan ook een hoge prioriteit. Voor een goede relatie zijn zowel de gemeente als burgers verantwoordelijkheid.

Een van de aanbevelingen van de onderzoekers is burgers meer bij het bestuur te betrekken. En als gemeentebestuur meer naar buiten treden. ,,Focus daarbij op concrete problemen die mensen raken, in plaats van op beleid'', zo staat in de nota vermeld. De waardering over het gemeentebestuur stijgt volgens het rapport als de burger weet wat de gemeente van plan is en wat de gemeente doet. ,,Wees ook open over plannen die niet doorgaan. Transparant bestuur is niet voor niets een modewoord in bestuurlijk Nederland.''

Dienstverlening
Over het algemeen is de bevolking tevreden over de dienstverlening. Een waardering van 6,1 is volgens het gemeentebestuur niet genoeg. Het streven is om in het volgende rapport een 7 te krijgen. Er is dan ook een aantal verbeterpunten.

De Gemeentewinkel scoort goed. Met name over de klantvriendelijkheid en deskundigheid zijn bezoekers erg tevreden. Wel wordt er een punt gemaakt van de privacy aan de balie en uitbreiding van de avondopenstelling. Ruim dertig procent van de bevolking brengt bij voorkeur in de avond een bezoek aan de Gemeentewinkel.

Aandachtspunten zijn verder het telefonisch contact. Volgens het onderzoek is ongeveer de helft tevreden over het telefoontje met de gemeente. Het gemeentebestuur streeft naar 90 procent van de klanten dat op het gebied van telefonische dienstverlening tevreden moet is.

Ook de afhandelsnelheid van brieven, faxen en e-mails kan beter. Hierover zijn veel mensen niet tevreden.

Belangstellenden kunnen de nota lezen op de gemeentelijke website www.lingewaard.nl. Verder ligt de nota ter inzage in de gemeentekantoren Bemmel en Huissen.

Zie ook:
De waardering van Lingewaard - Inwonersenquête 2006

Bericht geplaatst op 13 november 2006