Gemeente Lingewaard
Inwonersenquête geeft richting aan koers van gemeente Lingewaard
Leven en wonen in Lingewaard als goed beoordeeld
foto balie gemeentewinkel
De balie van het gemeentekantoor scoort goed. Met name over de
klantvriendelijkheid en deskundigheid zijn bezoekers erg tevreden. Wel
wordt er een kanttekening gemaakt bij de privacy aan de balie.
Driekwart van de Lingewaarders waarderen het wonen en leven in hun
gemeente als goed. Volgens een inwonersenquête vindt tien procent van
de bevolking het zelfs uitstekend. In Lingewaard is men redelijk
tevreden over de eigen leefomgeving. Gendt en Doornenburg zijn het
meest tevreden. Haalderen en Angeren het minst. Over de
dienstverlening van de gemeente zijn de inwoners in het
burgeronderzoek eensgezind: een rapportcijfer van 6,1. De relatie
tussen burger en gemeente kan beter.
De gemeente heeft met de enquête een burgerpeiling gehouden. De
uitvoering lag in handen van het onderzoekbureau SGOB. Inwoners van
Lingewaard zijn over een aantal onderwerpen gevraagd hun mening te
geven. Aan bod kwamen onder meer het voorzieningenniveau en de
dienstverlening. Maar ook de relatie tussen gemeentebestuur en
burgers.
Nulmeting
De enquête is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe burgers denken over
het gemeentelijk beleid en de koers die Lingewaard vaart. De signalen
uit de bevolking zullen een rol spelen in de beleidsvorming en
prioriteitenstelling tot 2010. Het eerste onderzoek is een zogenaamde
nulmeting.
De enquête wordt over drie jaar herhaald. Vervolgonderzoeken zullen
aan het licht brengen of de wensen van de bevolking vertaald zijn in
beleid. Zo niet, dan is dat voor het college en gemeenteraad een
belangrijk signaal om het beleid bij te stellen. De meest geschikte
momenten zijn bij vaststelling van een programmabegroting (najaar) en
kadernota (voorjaar).
Bij zijn aantreden dit jaar heeft het college een aantal doelen
gesteld. Zoals dienstverlening die is afgestemd op wensen van burgers,
een goede bereikbaarheid, dienstverlening en bestuur. Verder goede
sociale, educatieve en recreatieve voorzieningen. Tot slot een
betrouwbaar bestuur zijn. De inwonersenquête laat zien dat er nog
verbeterpunten zijn.
Het gemeentebestuur krijgt van de geënquêteerde inwoners een kleine
voldoende. Volgens SGOB is de opmerking van alle tijden dat de relatie
tussen burgers en bestuur niet goed is ingevuld. Alle gemeenten zitten
met dezelfde problematiek. Het onderhoud van een goede relatie met de
burgers heeft dan ook een hoge prioriteit. Voor een goede relatie zijn
zowel de gemeente als burgers verantwoordelijkheid.
Een van de aanbevelingen van de onderzoekers is burgers meer bij het
bestuur te betrekken. En als gemeentebestuur meer naar buiten treden.
,,Focus daarbij op concrete problemen die mensen raken, in plaats van
op beleid'', zo staat in de nota vermeld. De waardering over het
gemeentebestuur stijgt volgens het rapport als de burger weet wat de
gemeente van plan is en wat de gemeente doet. ,,Wees ook open over
plannen die niet doorgaan. Transparant bestuur is niet voor niets een
modewoord in bestuurlijk Nederland.''
Dienstverlening
Over het algemeen is de bevolking tevreden over de dienstverlening.
Een waardering van 6,1 is volgens het gemeentebestuur niet genoeg. Het
streven is om in het volgende rapport een 7 te krijgen. Er is dan ook
een aantal verbeterpunten.
De Gemeentewinkel scoort goed. Met name over de klantvriendelijkheid
en deskundigheid zijn bezoekers erg tevreden. Wel wordt er een punt
gemaakt van de privacy aan de balie en uitbreiding van de
avondopenstelling. Ruim dertig procent van de bevolking brengt bij
voorkeur in de avond een bezoek aan de Gemeentewinkel.
Aandachtspunten zijn verder het telefonisch contact. Volgens het
onderzoek is ongeveer de helft tevreden over het telefoontje met de
gemeente. Het gemeentebestuur streeft naar 90 procent van de klanten
dat op het gebied van telefonische dienstverlening tevreden moet is.
Ook de afhandelsnelheid van brieven, faxen en e-mails kan beter.
Hierover zijn veel mensen niet tevreden.
Belangstellenden kunnen de nota lezen op de gemeentelijke website
www.lingewaard.nl. Verder ligt de nota ter inzage in de
gemeentekantoren Bemmel en Huissen.
Zie ook:
De waardering van Lingewaard - Inwonersenquête 2006
Bericht geplaatst op 13 november 2006