Euro NCAP-score van vijf sterren voor de Lexus IS-serie
(11/16/2006)
Met een maximale score van vijf sterren bij de Euro NCAP-botsproeven
schaart de nieuwe Lexus IS zich tussen de allerveiligste autoâs in
zijn klasse. De zeer sterke carrosseriestructuur en een breed scala
aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder standaard knie-airbags, bieden
de inzittenden optimale bescherming tijdens een ongeval.
De uitkomsten van het veelomvattende en intensieve testprogramma van
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) zijn voor Lexus een
bekroning op het minstens zo uitgebreide testprogramma en
onderzoekstraject dat voorafging aan de serieproductie van de huidige
generatie Lexus IS-serie. Het streven naar de allerhoogste graad van
veiligheid én perfectie komt hiermee onomstotelijk tot uiting.
Veiligheid begint in de visie van Lexus in eerste instantie bij
preventie. Om die reden is de IS uitgerust met zaken als ABS, BAS
(remassistentie), EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSC
(elektronische stabiliteitsregeling). Mocht het tóch tot een ongeval
komen, dan zijn er gordelspanners, frontairbags, zijairbags, curtain
airbags vóór en achter, knieairbags voor de bestuurder en de
voorpassagier, gordels met spankrachtbegrenzers vóór en achter en
een zeer sterke veiligheidskooi die optimale bescherming bieden.
Daarnaast is de IS voorzien van een twee-kamer airbag voor de
voorpassagier. Deze airbag verdeelt door zijn innovatieve ontwerp met
twee âkamersâ de energie van een aanrijding gelijkmatiger over het
bovenlichaam. Zo wordt de eerste impact van de airbag op het gezicht
van de passagier aanzienlijk gereduceerd.
Lexus biedt de klant de mogelijkheid om het veiligheidsniveau van de
IS nóg verder te verhogen. Zo is er het vooruitstrevende VDIM
(Vehicle Dynamics Integrated Management) standaard op de IS 220d
Sport. Dit systeem koppelt het ABS, de tractiecontrole, de
stabiliteitsregeling en de elektronische stuurbekrachtiging van de IS
aan elkaar door middel van een veelvoud aan sensoren. VDIM helpt
ongevallen te voorkomen door in te grijpen voordat de grens wordt
bereikt, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.
Minstens zo opzienbarend is het optionele PCS-systeem (Pre-Crash
Safety) hetgeen optioneel is op de Sport en Executive van de IS 250.
Een radar die subtiel achter het Lexus logo is verborgen detecteert
objecten vóór de auto en op basis van een aantal andere data stelt
PCS vast of een botsing niet meer te voorkomen is. Mocht dat zo zijn,
dan worden de gordelspanners geactiveerd en zorgt het remhulpsysteem
ervoor dat de vier royaal bemeten schijfremmen hun werk optimaal doen.
Ook adaptieve cruise control en bi-xenon koplampen met adaptieve
bochtverlichting staan in de optielijst van de Lexus IS. LED achter-
en remlichten zijn standaard.
De huidige generatie Lexus IS is de eerste Lexus die leverbaar is met
een dieselmotor. Het gaat om een 2,2 liter diesel met een vermogen van
130 kW (177 pk) en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 2.000 tpm
beschikbaar is. Daarnaast is deze motor uitgerust met Clean Diesel
Technology, waarmee de
IS 220d een zeer lage uitstoot van NO en roetdeeltjes heeft. De
Lexus IS 250 heeft een 2,5 liter V6 met 153 kW (208 pk) en een koppel
van 252 Nm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een soepel schakelende
zesversnellingsbak, terwijl de IS 250 tevens leverbaar is met een
6-traps automatische transmissie.
De basisuitrusting van de Lexus IS is veelomvattend en bestaat onder
meer uit een audiosysteem met 6 cd-wisselaar en dertien luidsprekers,
cruise control, Smart Entry & Start-systeem, lichtmetalen velgen,
gescheiden climate control en de reeds genoemde
veiligheidsvoorzieningen. De Lexus IS 250 Business is er vanaf 39.460
euro en de IS 220d Business vanaf 39.635 euro. Met vestigingen in
Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Breda, Breukelen, Den Haag, Eindhoven,
Enschede, Groningen, Rotterdam, Sittard en Zwolle heeft Lexus een
landelijk dekkend dealernetwerk.
AutoRai