AutoRai

Euro NCAP-score van vijf sterren voor de Lexus IS-serie

(11/16/2006)
Met een maximale score van vijf sterren bij de Euro NCAP-botsproeven schaart de nieuwe Lexus IS zich tussen de allerveiligste autoâs in zijn klasse. De zeer sterke carrosseriestructuur en een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder standaard knie-airbags, bieden de inzittenden optimale bescherming tijdens een ongeval. De uitkomsten van het veelomvattende en intensieve testprogramma van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) zijn voor Lexus een bekroning op het minstens zo uitgebreide testprogramma en onderzoekstraject dat voorafging aan de serieproductie van de huidige generatie Lexus IS-serie. Het streven naar de allerhoogste graad van veiligheid én perfectie komt hiermee onomstotelijk tot uiting.

Veiligheid begint in de visie van Lexus in eerste instantie bij preventie. Om die reden is de IS uitgerust met zaken als ABS, BAS (remassistentie), EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSC (elektronische stabiliteitsregeling). Mocht het tóch tot een ongeval komen, dan zijn er gordelspanners, frontairbags, zijairbags, curtain airbags vóór en achter, knieairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, gordels met spankrachtbegrenzers vóór en achter en een zeer sterke veiligheidskooi die optimale bescherming bieden.

Daarnaast is de IS voorzien van een twee-kamer airbag voor de voorpassagier. Deze airbag verdeelt door zijn innovatieve ontwerp met twee âkamersâ de energie van een aanrijding gelijkmatiger over het bovenlichaam. Zo wordt de eerste impact van de airbag op het gezicht van de passagier aanzienlijk gereduceerd.

Lexus biedt de klant de mogelijkheid om het veiligheidsniveau van de IS nóg verder te verhogen. Zo is er het vooruitstrevende VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) standaard op de IS 220d Sport. Dit systeem koppelt het ABS, de tractiecontrole, de stabiliteitsregeling en de elektronische stuurbekrachtiging van de IS aan elkaar door middel van een veelvoud aan sensoren. VDIM helpt ongevallen te voorkomen door in te grijpen voordat de grens wordt bereikt, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.

Minstens zo opzienbarend is het optionele PCS-systeem (Pre-Crash Safety) hetgeen optioneel is op de Sport en Executive van de IS 250. Een radar die subtiel achter het Lexus logo is verborgen detecteert objecten vóór de auto en op basis van een aantal andere data stelt PCS vast of een botsing niet meer te voorkomen is. Mocht dat zo zijn, dan worden de gordelspanners geactiveerd en zorgt het remhulpsysteem ervoor dat de vier royaal bemeten schijfremmen hun werk optimaal doen. Ook adaptieve cruise control en bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting staan in de optielijst van de Lexus IS. LED achter- en remlichten zijn standaard.

De huidige generatie Lexus IS is de eerste Lexus die leverbaar is met een dieselmotor. Het gaat om een 2,2 liter diesel met een vermogen van 130 kW (177 pk) en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 2.000 tpm beschikbaar is. Daarnaast is deze motor uitgerust met Clean Diesel Technology, waarmee de

IS 220d een zeer lage uitstoot van NO en roetdeeltjes heeft. De Lexus IS 250 heeft een 2,5 liter V6 met 153 kW (208 pk) en een koppel van 252 Nm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een soepel schakelende zesversnellingsbak, terwijl de IS 250 tevens leverbaar is met een 6-traps automatische transmissie.

De basisuitrusting van de Lexus IS is veelomvattend en bestaat onder meer uit een audiosysteem met 6 cd-wisselaar en dertien luidsprekers, cruise control, Smart Entry & Start-systeem, lichtmetalen velgen, gescheiden climate control en de reeds genoemde veiligheidsvoorzieningen. De Lexus IS 250 Business is er vanaf 39.460 euro en de IS 220d Business vanaf 39.635 euro. Met vestigingen in Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Breda, Breukelen, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Rotterdam, Sittard en Zwolle heeft Lexus een landelijk dekkend dealernetwerk.