AutoRai

Renault Mégane GT nu in Nederland

(11/16/2006)
Renault Nederland introduceert in december 2006 een nieuwe sportieve versie binnen het huidige Mégane gamma, de Mégane GT. De Mégane GT is een sportieve en zeer compleet uitgeruste versie van de Mégane met een competitieve prijspositionering op de basis van de Série Limitée Tech Line.
De GT wordt leverbaar met een 2.0 turbo benzinemotor met 165 pk en een 2.0 dCi dieselmotor met 150 pk op de 3- en 5-deurs uitvoering. De Mégane GT is per direct te bestellen en staat medio december in de showroom.

Gesteund door het succes van de Mégane Renault Sport toont Renault met de Mégane GT zijn blijvende interesse in het segment van de compacte sportieve hatchbacks. Door een sportief chassis te combineren met twee pittige motoren en een complete uitrusting beantwoordt de Mégane GT aan de behoefte van het publiek dat gevoelig is voor rijplezier.

Twee krachtige motoren
De markt voor hatchbacks met dieselmotoren met een vermogen tussen de 140 en 160 pk stijgt momenteel sterk in West-Europa. In 2002 vertegenwoordigde deze motoren slechts twee procent van het marktaandeel, terwijl dat tegenwoordig bijna twintig procent is.

De Mégane GT wordt leverbaar met een benzine en een dieselversie. De krachtige 2.0 dCi is een krachtige en zuinige dieselmotor die voorzien is van de meest recente technieken: piëzo-elektrische verstuivers, commonrail inspuiting met 1600 bar druk en een variabele turbo. Met een vermogen van 150 pk (110 kW) bij 4.000 t/min en een koppel van 340Nm bij 2.000 t/min sprint de Mégane GT 2.0 dCi in 8,9 seconde naar de 100 km/u. Met een brandstofverbruik van slechts 5,4 l/100 km (1:18,5) en een CO -uitstoot van 144 g/km is de Mégane GT 2.0 dCi de referentie van Renault wat betreft prestatie en verbruik in de sportieve middenklasse.

Om een publiek te kunnen bedienen dat de voorkeur geeft aan een benzinemotor is de Mégane GT ook verkrijgbaar met een 2 liter turbo. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 165 pk (120 kW) bij 5.000 t/min en een koppel van 270 Nm bij 3 250 t/min. Gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak trekt deze Mégane GT in 8,3 sec op van 0 naar 100 km/uur. De 2.0 dCi 150pk en de 2.0 Turbo 165pk worden beiden geleverd in combinatie met een handgeschakelde 6 versnellingsbak.

Dynamisch en compleet uitgerust
Bij de Mégane GT is gekozen voor een combinatie van comfort en prestaties. Voor de ontwikkeling van het chassis hebben de ingenieurs van Renault gekozen voor technische oplossingen gericht op een stabiele carrosserie en een efficiënt werkende voortrein. Ook is de Mégane GT voorzien van sportdempers die de bewegingen van de carrosserie efficiënt opvangen ongeacht het rijgedrag van de bestuurder.

In vergelijking tot het vorige chassis van de Mégane 2.0 T en de 2.0 dCi Tech Line heeft de carrosserie van de Mégane GT minder rolneiging doordat hij voor en achter stijver is en de hellinghoek kleiner is in de bocht. De carrosseriehoogte is met 10 mm verlaagd zodat ook het zwaartepunt lager is komen te liggen. De schokdemperveren voor en achter zijn 24% strakker gemaakt. Het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) is aangepast aan het sportchassis van de Mégane GT. Met een dergelijk chassis is de Mégane GT een comfortabele auto voor in het stadsverkeer en op de snelweg, terwijl de auto ook strak stuurt op bochtige buitenwegen.

De Mégane GT is verkrijgbaar in een drie- en een vijfdeurs versie en is leverbaar op basis van de Tech Line versie (standaard Xenon en parkeersensoren) met beide bovengenoemde motoren. In de auto zelf heerst een sportieve sfeer; sportstoelen, lederen sportstuur met GT logo en lichtmetalen pedalen en voetsteun dragen bij aan de sportieve look van de GT. De grijsblauwe achtergrond van de tellers, de bekleding van de sportstoelen en de zilvergrijze veiligheidsgordels maken het geheel af.

De Mégane GT is te herkennen aan de dakspoiler, zij-skirts, 17â lichtmetalen velgen en een in het midden geplaatste verchroomde dubbele uitlaat met GT logo. De Mégane GT is verkrijgbaar in acht verschillende kleuren waaronder de speciale kleur, genaamd Bleu Métal.

Prijzen
Renault heeft gekozen voor een competitieve prijstelling van de Mégane GT. De 2.0 Turbo 165pk driedeurs versie is er al vanaf ⬠27.300,-. Dit is ⬠1000,- onder de huidige prijs van de Mégane Tech Line 2.0 turbo inclusief bovengenoemde standaarduitrusting. De 2.0 dCi 150pk diesel 3-deurs is verkrijgbaar vanaf ⬠31.965,-. De vijfdeurs versie heeft een meerprijs van ⬠500,- De Mégane GT vervangt de Dynamique en Tech Line versies voor deze motoren.

Introductie en acties
De eerste Megane GTâs worden medio december bij de Renault dealers verwacht. De huidige lopende acties op de Mégane zijn ook van toepassing op de Mégane GT. Zo kan er gebruik gemaakt worden van de navigatie-actie. Voor een meerprijs van slechts ⬠1.395,- heeft de berijder al een Carminat Navigatiesysteem met 16x9 kleurenscherm, dat wegklapt in het dashboard met kaart Benelux en hoofdwegen Europa.