Renault Mégane GT nu in Nederland
(11/16/2006)
Renault Nederland introduceert in december 2006 een nieuwe sportieve
versie binnen het huidige Mégane gamma, de Mégane GT. De Mégane GT
is een sportieve en zeer compleet uitgeruste versie van de Mégane met
een competitieve prijspositionering op de basis van de Série Limitée
Tech Line.
De GT wordt leverbaar met een 2.0 turbo benzinemotor met 165 pk en een
2.0 dCi dieselmotor met 150 pk op de 3- en 5-deurs uitvoering. De
Mégane GT is per direct te bestellen en staat medio december in de
showroom.
Gesteund door het succes van de Mégane Renault Sport toont Renault
met de Mégane GT zijn blijvende interesse in het segment van de
compacte sportieve hatchbacks. Door een sportief chassis te combineren
met twee pittige motoren en een complete uitrusting beantwoordt de
Mégane GT aan de behoefte van het publiek dat gevoelig is voor
rijplezier.
Twee krachtige motoren
De markt voor hatchbacks met dieselmotoren met een vermogen tussen de
140 en 160 pk stijgt momenteel sterk in West-Europa. In 2002
vertegenwoordigde deze motoren slechts twee procent van het
marktaandeel, terwijl dat tegenwoordig bijna twintig procent is.
De Mégane GT wordt leverbaar met een benzine en een dieselversie. De
krachtige 2.0 dCi is een krachtige en zuinige dieselmotor die voorzien
is van de meest recente technieken: piëzo-elektrische verstuivers,
commonrail inspuiting met 1600 bar druk en een variabele turbo. Met
een vermogen van 150 pk (110 kW) bij 4.000 t/min en een koppel van
340Nm bij 2.000 t/min sprint de Mégane GT 2.0 dCi in 8,9 seconde naar
de 100 km/u. Met een brandstofverbruik van slechts 5,4 l/100 km
(1:18,5) en een CO -uitstoot van 144 g/km is de Mégane GT 2.0 dCi
de referentie van Renault wat betreft prestatie en verbruik in de
sportieve middenklasse.
Om een publiek te kunnen bedienen dat de voorkeur geeft aan een
benzinemotor is de Mégane GT ook verkrijgbaar met een 2 liter turbo.
Deze motor ontwikkelt een vermogen van 165 pk (120 kW) bij 5.000 t/min
en een koppel van 270 Nm bij 3 250 t/min. Gekoppeld aan een
handgeschakelde zes-versnellingsbak trekt deze Mégane GT in 8,3 sec
op van 0 naar 100 km/uur. De 2.0 dCi 150pk en de 2.0 Turbo 165pk
worden beiden geleverd in combinatie met een handgeschakelde 6
versnellingsbak.
Dynamisch en compleet uitgerust
Bij de Mégane GT is gekozen voor een combinatie van comfort en
prestaties. Voor de ontwikkeling van het chassis hebben de ingenieurs
van Renault gekozen voor technische oplossingen gericht op een
stabiele carrosserie en een efficiënt werkende voortrein. Ook is de
Mégane GT voorzien van sportdempers die de bewegingen van de
carrosserie efficiënt opvangen ongeacht het rijgedrag van de
bestuurder.
In vergelijking tot het vorige chassis van de Mégane 2.0 T en de 2.0
dCi Tech Line heeft de carrosserie van de Mégane GT minder rolneiging
doordat hij voor en achter stijver is en de hellinghoek kleiner is in
de bocht. De carrosseriehoogte is met 10 mm verlaagd zodat ook het
zwaartepunt lager is komen te liggen. De schokdemperveren voor en
achter zijn 24% strakker gemaakt. Het Elektronisch Stabiliteits
Programma (ESP) is aangepast aan het sportchassis van de Mégane GT.
Met een dergelijk chassis is de Mégane GT een comfortabele auto voor
in het stadsverkeer en op de snelweg, terwijl de auto ook strak stuurt
op bochtige buitenwegen.
De Mégane GT is verkrijgbaar in een drie- en een vijfdeurs versie en
is leverbaar op basis van de Tech Line versie (standaard Xenon en
parkeersensoren) met beide bovengenoemde motoren. In de auto zelf
heerst een sportieve sfeer; sportstoelen, lederen sportstuur met GT
logo en lichtmetalen pedalen en voetsteun dragen bij aan de sportieve
look van de GT. De grijsblauwe achtergrond van de tellers, de
bekleding van de sportstoelen en de zilvergrijze veiligheidsgordels
maken het geheel af.
De Mégane GT is te herkennen aan de dakspoiler, zij-skirts, 17â
lichtmetalen velgen en een in het midden geplaatste verchroomde
dubbele uitlaat met GT logo. De Mégane GT is verkrijgbaar in acht
verschillende kleuren waaronder de speciale kleur, genaamd Bleu
Métal.
Prijzen
Renault heeft gekozen voor een competitieve prijstelling van de
Mégane GT. De 2.0 Turbo 165pk driedeurs versie is er al vanaf â¬
27.300,-. Dit is ⬠1000,- onder de huidige prijs van de Mégane Tech
Line 2.0 turbo inclusief bovengenoemde standaarduitrusting. De 2.0 dCi
150pk diesel 3-deurs is verkrijgbaar vanaf ⬠31.965,-. De vijfdeurs
versie heeft een meerprijs van ⬠500,- De Mégane GT vervangt de
Dynamique en Tech Line versies voor deze motoren.
Introductie en acties
De eerste Megane GTâs worden medio december bij de Renault dealers
verwacht. De huidige lopende acties op de Mégane zijn ook van
toepassing op de Mégane GT. Zo kan er gebruik gemaakt worden van de
navigatie-actie. Voor een meerprijs van slechts ⬠1.395,- heeft de
berijder al een Carminat Navigatiesysteem met 16x9 kleurenscherm, dat
wegklapt in het dashboard met kaart Benelux en hoofdwegen Europa.
AutoRai