Mooi uit de brand
Een mooie brandblusser, rookmelder of blusdeken, die past in ieder
interieur: dat is de opdracht van de designwedstrijd Mooi uit de
brand, die het Verbond heeft uitgeschreven. Studenten kunnen tot 15
februari 2007 een ontwerp insturen van een functioneel en
aantrekkelijk brandpreventiemiddel, waarvan het winnende ontwerp in
productie zal worden genomen. Op die manier hopen we de consument écht
aan te zetten tot het nemen van preventieve maatregelen, aldus
beleidsmedewerker Ferdinand Soeteman in de nieuwste uitgave van
Verzekerd!.
Het Verbond doet regelmatig onderzoek naar het preventiebewustzijn van
de Nederlandse consument. Keer op keer blijkt dat mensen wel degelijk
weten welke preventiemiddelen er op de markt zijn, maar dat ze
nauwelijks actie nemen om ze aan te schaffen of te installeren. De
cijfers spreken boekdelen: minder dan de helft van de huizen beschikt
over werkende rookmelders en slechts een kleine minderheid heeft een
brandblusser of een branddeken in huis. Verontrustend, meent Soeteman,
aangezien veel brandschade kan worden voorkomen of beperkt door een
brandblusser, rookmelder of blusdeken. De drempel tot het nemen van
relatief simpele preventiemaatregelen is blijkbaar hoog en wordt nog
eens versterkt door het feit dat preventiemiddelen vaak niet mooi zijn
om op te hangen. Een knalrode brandblusser in een interieur dat met
zorg is ingericht, valt bij veel mensen nu eenmaal niet in de smaak.
Over de streep
Reden voor het Verbond om de designwedstrijd Mooi uit de brand uit te
schrijven. Studenten die de studie industrieel ontwerpen of een
soortgelijke studie volgen, worden uitgedaagd een bestaand
brandpreventiemiddel opnieuw vorm te geven of een geheel nieuw, eigen
concept te ontwikkelen. Het Verbond heeft met de wedstrijd een
belangrijke boodschap: brandpreventie moet hoog op de maatschappelijke
agenda worden geplaatst. Met een mooie brandblusser, rookmelder,
blusdeken of een geheel nieuw middel hopen we mensen over de streep te
trekken om preventie nu eindelijk eens serieus te nemen, aldus
Soeteman.
Klavertje Vuur
Inmiddels zijn de vijftien designopleidingen in Nederland met posters
en flyers geïnformeerd. Een deskundige jury zal de inzendingen
beoordelen op creativiteit, gebruiksgemak, functionaliteit, kwaliteit,
esthetiek en produceerbaarheid. Daarnaast heeft ook het Nederlandse
publiek een stem door via de website te stemmen. De winnaar, die in
mei 2007 bekend wordt gemaakt, krijgt het zogenaamde Klavertje Vuur,
en een geldprijs. Maar de hoofdprijs is misschien wel dat we ernaar
streven het ontwerp ook daadwerkelijk in productie te laten nemen,
besluit Soeteman.
Meer informatie: www.mooiuitdebrand.nl.
Verzekerd!, november 2006
Verbond van Verzekeraars