Verbond van Verzekeraars

Mooi uit de brand

Een mooie brandblusser, rookmelder of blusdeken, die past in ieder interieur: dat is de opdracht van de designwedstrijd Mooi uit de brand, die het Verbond heeft uitgeschreven. Studenten kunnen tot 15 februari 2007 een ontwerp insturen van een functioneel en aantrekkelijk brandpreventiemiddel, waarvan het winnende ontwerp in productie zal worden genomen. Op die manier hopen we de consument écht aan te zetten tot het nemen van preventieve maatregelen, aldus beleidsmedewerker Ferdinand Soeteman in de nieuwste uitgave van Verzekerd!.

Het Verbond doet regelmatig onderzoek naar het preventiebewustzijn van de Nederlandse consument. Keer op keer blijkt dat mensen wel degelijk weten welke preventiemiddelen er op de markt zijn, maar dat ze nauwelijks actie nemen om ze aan te schaffen of te installeren. De cijfers spreken boekdelen: minder dan de helft van de huizen beschikt over werkende rookmelders en slechts een kleine minderheid heeft een brandblusser of een branddeken in huis. Verontrustend, meent Soeteman, aangezien veel brandschade kan worden voorkomen of beperkt door een brandblusser, rookmelder of blusdeken. De drempel tot het nemen van relatief simpele preventiemaatregelen is blijkbaar hoog en wordt nog eens versterkt door het feit dat preventiemiddelen vaak niet mooi zijn om op te hangen. Een knalrode brandblusser in een interieur dat met zorg is ingericht, valt bij veel mensen nu eenmaal niet in de smaak.

Over de streep
Reden voor het Verbond om de designwedstrijd Mooi uit de brand uit te schrijven. Studenten die de studie industrieel ontwerpen of een soortgelijke studie volgen, worden uitgedaagd een bestaand brandpreventiemiddel opnieuw vorm te geven of een geheel nieuw, eigen concept te ontwikkelen. Het Verbond heeft met de wedstrijd een belangrijke boodschap: brandpreventie moet hoog op de maatschappelijke agenda worden geplaatst. Met een mooie brandblusser, rookmelder, blusdeken of een geheel nieuw middel hopen we mensen over de streep te trekken om preventie nu eindelijk eens serieus te nemen, aldus Soeteman.

Klavertje Vuur
Inmiddels zijn de vijftien designopleidingen in Nederland met posters en flyers geïnformeerd. Een deskundige jury zal de inzendingen beoordelen op creativiteit, gebruiksgemak, functionaliteit, kwaliteit, esthetiek en produceerbaarheid. Daarnaast heeft ook het Nederlandse publiek een stem door via de website te stemmen. De winnaar, die in mei 2007 bekend wordt gemaakt, krijgt het zogenaamde Klavertje Vuur, en een geldprijs. Maar de hoofdprijs is misschien wel dat we ernaar streven het ontwerp ook daadwerkelijk in productie te laten nemen, besluit Soeteman.
Meer informatie: www.mooiuitdebrand.nl.

Verzekerd!, november 2006