Peijs en burgemeesters maken afspraken over veiligheid Betuweroute
Nieuwsbericht | 15-11-2006
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en burgemeester Van Belzen
van Barendrecht hebben 14 november afspraken gemaakt over de nog
spelende knelpunten ten aanzien van de veiligheid bij de Betuweroute
en de HSL. Burgemeester Van Belzen legt, als vertegenwoordiger van
alle betrokken gemeenten, de gemaakte afspraken nog voor aan zijn
collega's. De afspraken worden uitgewerkt in een overeenkomst,
waarover op 15 december een bestuurlijke consultatie plaatsvindt in
aanwezigheid van alle betrokken burgemeesters.
Ze zijn het in principe eens om op 2 januari de exploitatie van de
Betuweroute te starten en tijdelijk te rijden zonder spanning van 25
kV op de bovenleiding. De hulpverleningsdiensten krijgen daarmee
voldoende gelegenheid om zich voor te bereiden op de inzet bij
eventuele calamiteiten. Het rijden zonder spanning levert geen
belemmeringen op voor het gebruik voor de Betuweroute, omdat in de
beginperiode alleen nog diesellocomotieven beschikbaar zijn.
Verder zijn de minister en de burgemeester beiden van mening dat de
Betuweroute een veilige spoorlijn is. Zo zal onder normale condities
langs de Betuweroute de afgesproken hoeveelheid bluswater beschikbaar
zijn. Mocht door omstandigheden onvoldoende bluswater voorhanden zijn
dan zal een tijdelijke beperking worden ingesteld voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen. Gedurende 2007 worden aanvullende maatregelen
gerealiseerd, waardoor in alle omstandigheden voldoende bluswater
voorhanden is en kan het gebruik van de Betuweroute toenemen. Dit past
in de voorziene geleidelijke opstart van de exploitatie in 2007.
De resultaten van het lopende onderzoek naar de mogelijkheden voor
brandbestrijding bij geluidsschermen langs het spoor worden in
december gepresenteerd. Minister en burgemeester zijn vanwege de
gezamenlijke verantwoordelijkheid van rijk en lokale overheid van
mening dat de bevindingen van dit onderzoek de ingebruikname van de
Betuweroute niet mogen belemmeren en dat eventuele maatregelen
bestuurlijk afgewogen moeten worden.
Ook zijn afspraken gemaakt over de HSL. Het onderzoek naar de 15
minuten brandwerendheidseis van de Thalys treinen op de HSL is vrijwel
afgerond. Minister en burgemeester gaan ervan uit dat op basis van het
rapport tot een goede bestuurlijke oplossing kan worden gekomen,
waarbij de veiligheid van de reizigers wordt gewaarborgd. De
uitkomsten worden nog besproken met betrokken gemeenten.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat