Gemeente Halderberge
Verlengde schooldag Halderberge gaat 4e jaar in (14 november 2006)
Eind oktober is in het kader van de Brede school Halderberge een start
gemaakt met het 4e jaar waarin het domein Verlengde Schooldag op een
aantal basisscholen in de gemeente wordt aangeboden.
De leerlingen krijgen verdeeld over de middenbouw en bovenbouw de
mogelijkheid om na een scholdag deel te nemen aan een activiteit die
aangeboden wordt door docenten van CVKL Amadeus, stichting De
Markenland of de Bibliotheek VannU.
Het geheel wordt vanuit onze gemeente gecoördineerd en gefinancierd en
heeft als doel om kinderen kennis te laten maken met een iets ruimere
ontwikkeling dan welke in het alledaagse schoolgebeuren wordt
aangeboden.
In deze 1e periode van 8 weken hebben de afnemers een 8-tal scholen
verspreid over de kernen Oudenbosch, Bosschenhoofd, Oud Gastel en
Stampersgat gekozen voor producten van CVK Amadeus:
- Het Groot Stronkenboek, waarin kinderen hun eigen verhaal in hun
eigen boek met een hoogte van 120 cm schrijven en illustreren;
- Het maken van een hoorspel; met de groep wordt een verhaal gemaakt
en in de laatste les is dit verhaal omgezet in een hoorspel, waarbij
de kinderen ook zelf hun geluiden hebben bedacht en zullen uitvoeren.
- Een Krant maken: zelf werken aan de inhoud en de lay out, zelf
foto,s en artikelen maken en invoegen en uiteindelijk ook zelf een
krant afdrukken.
- Tekenen met materialen uit het verleden: met kroontjespen, rietpen,
penseel en noem maar op, in combinatie met inkt en ecoline een reis
maken door de wereld van "het schrijven".
- Djambe: de West-Afrikaanse handtrom laat van zich horen als de
kinderhanden neer komen op de bovenzijde. Tevens leren ze iets van de
cultuur en het gebruik van deze trom in het Afrikaans land.
- Sieraden: van iets heel simpel naar iets dat heel mooi, maar vooral
heel uniek is: immers een kind maakt een sieraad naar een eigen
ontwerp en geeft er vorm en kleur aan zoal hij of zij dat wil.
- Een Muzikaal Sprookje wordt beleefd en onder begeleiding van
gitaarmuziek en eigen danspassen komen de kinderen in een zelf
bedachte sprookjeswereld terecht. Gelukkig komen ze elke les ook weer
terug naar hun eigen school en gaan van daaruit weer naar huis.
- Ex Libres: van gewoon papier en gewoon water een papje maken, dat
weer uitsmeren en laten drogen en er dan een "eigen boekje" en/of
schilderijlijstje van maken. Opnieuw iets dat echt van de kinderen
zelf is, met een techniek die niet elke dag gebruikt wordt en een
eindresultaat waar iedereen trots op kan zijn.
- De Doos van Pandorra en deze keer gaat het niet om het inhoudelijke
verhaal, maar maken de deelnemers een doos met viltstroken en een
ijzeren frame, maar waarin weer wel iets heel persoonlijks bewaard kan
worden.
- De Kijkdoos over "De Heksen van Wittefogt": eerst het verhaal
beluisteren, dan de achtergrond maken en uiteindelijk de kijkdoos in
zijn totaliteit bekijken. Spannend, anders moet je maar eens vragen of
je de tekeningen van de heksen mag zien.
Docenten en kinderen zijn de afgelopen periode al erg enthousiast aan
de slag geweest en in de komende weken zullen zij de projecten
afronden en in de laatste les aan hun ouders / verzorgers laten zien.
Dan is het weer wachten op de volgende periode, die in het begin van
het kalenderjaar 2007 zal starten en waarbij de scholen ook de
onderbouw deel kunnen laten nemen.
Een nieuwe insteek in dit schooljaar hebben we gevonden in een aantal
sportieve activiteiten die op een aantal locaties in onze gemeente
worden aangeboden en waarbij ook de leerlingen van de basisschool
kunnen intekenen op diverse sporten.
De sporten die worden aangeboden zijn gekoppeld aan de lessen die op
de basisscholen worden gegeven in het kader van Gezond op school, een
project van de gemeente Halderberge in samenwerking met de Nederlands
Katholiek Sportfederatie, waarbij sporten en bewegen in het middelpunt
staan.
Bij het onderdeel Sportief Nablijven krijgen de kinderen de kans om in
te tekenen op lessen die worden gegeven door studenten van het CIOS en
waarbij het uiteindelijk de bedoeling is dat sportverenigingen uit
Halderberge hun medewerking gaan geven en zo hun eigen sport en
vereniging kunnen promoten.
In de eerste 3 blokken van 3 en 4 weken is er een keuze mogelijk uit
de volgende sporten: Tafeltennis, Volleybal, Tennis, Atletiek, Hockey,
Handbal, Badminton en Korfbal.
Niet alle sporten komen in dezelfde periode aan bod, ook niet alle
basisscholen uit Halderberge doen mee, maar wat niet is kan nog komen.
De uitvoering van de lessen vindt plaats in verschillende gymzalen bij
basisscholen en in sporthal t Veerhuis en de Parrestee en de eerste
indrukken zijn positief te noemen: enthousiaste, fanatieke leerlingen
die mogelijk met een tak van sport in aanraking komen die niet direct
"te halen is" in de eigen kern, maar hierdoor weer wel wat meer
bekendheid krijgt.
overzicht actriviteiten
Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 15/11/2006