Gemeente Breda

Drie ontwerpplannen Stationskwartier gereed

Het college van burgemeester en wethouders heeft drie plannen in relatie tot de verdere ontwikkeling van het Nieuwe Sleutel Project Spoorzone Breda (NSP-Breda) vrijgegeven.

Het gaat om het ontwerp-Bestemmingsplan Stationskwartier, het ontwerp-Beeldkwaliteitsplan Stationskwartier en het concept ontwerp-Buitenruimteplan Stationskwartier.

Vanaf 15 november 2006 liggen de drie plannen ter inzage op het Stadskantoor.

Op basis van deze producten kan respectievelijk de zienswijze- en, consultatie- en overlegperiode worden gestart, die de basis is voor besluitvorming over de drie beschreven producten in het eerste kwartaal 2007.

Masterplan Centraal Breda

Het op 5 juni 2003 door de gemeenteraad vastgestelde Masterplan Centraal Breda bevatte een aantal deelrapporten. Het Rijk heeft een reactie gegeven op dit masterplan. Daarbij is onder meer aandacht gevraagd voor de verdere uitwerking op het gebied van verkeer en stedenbouw.

Met het door het college op 31 mei 2006 tekenen van de Bestuurlijke Overeenkomst Uitvoering NSP-Breda, is door partijen ingestemd met het uitwerken van de vernieuwde kaders voor de toetsing van het Masterplan Centraal Breda in respectievelijk het ontwerp-Bestemmingsplan Stationskwartier, het ontwerp-Beeldkwaliteitsplan Stationskwartier en het ontwerp-Buitenruimteplan Stationskwartier.

Drie plannen

Het ontwerp Bestemmingsplan bevat een aantal wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke voorontwerp.

In de Stationsstraat zijn hoogtes en hoogtelijnen aangepast en verschoven om beter aan te sluiten op de bestaande omgeving van de Spoorbuurt. Aan de Kievitstraat en omgeving is de plangrens bijgesteld en zijn bouwhoogtes aangepast, zodat ze beter aansluiten op de bestaande bebouwing.

Aan het Speelhuisplein is de maximale bouwhoogte in overeenstemming gebracht met het nieuwe stationscomplex.

Verder zijn in de toelichting van het Bestemmingsplan diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder de resultaten van de door de gemeenteraad geaccoordeerde MER.

Het ontwerp Beeldkwaliteitsplan beschrijft de stedenbouwkundige en architektonische uitgangspunten van het gebied. In het plan staan zaken omschreven als maximale bouwhoogtes, zichtlijnen, de manier waarop het gebied ontsloten wordt en de verdeling van de verschillende bouwhoogtes.

De kwaliteit van de niet-bebouwde (openbare) ruimte is omschreven in het concept ontwerp Buitenruimteplan. Dit plan geeft onder andere een indruk van de inrichting van de Stationslaan, de (her-)inrichting van bestaande en nieuwe straten pleinen en het hoven in het gebied.

Samenhang

Deze drie plannen worden in onderlinge samenhang aangeboden om gelijktijdig vervolgstappen in de bijbehorende procedures te kunnen nemen. Dat besluit nam de gemeenteraad op 29 juni 2006 gebaseerd op de Nota van Commentaar met resultaten van de consultatie over respectievelijk het MER Spoorzone, de Bereikbaarheidsvisie Spoorzone, het voorontwerp-Bestemmingsplan Stationskwartier en het voorlopig ontwerp (VO) voor het OV-Terminalcomplex.

Basis

Met het tekenen van de Bestuurlijke Overeenkomst Uitvoering NSP-Breda op 31 mei 2006 is de basis gelegd voor de formele afhandeling van het planvormingsproces voor het Nieuwe Sleutel Project (NSP) Spoorzone Breda. Het NSP-Breda is daarmee het eerste deelgebied binnen het programma Via Breda dat in uitvoering wordt opgenomen.

Breda, 15 november 2006