Gemeente Hoorn
Hoorn wil deel extra landelijke monumentensubsidie voor museumstoomtram
Persbericht d.d.: 15 november 2006
De gemeenteraad van Hoorn wil dat een deel van de 180 miljoen euro
extra die minister Zalm voor Monumentenzorg wil uittrekken, wordt
besteed aan de restauratie van roerende monumenten en in het bijzonder
voor de restauratie van historische railvoertuigen van de
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Dat heeft de gemeenteraad van Hoorn
gisteravond raadsbreed in een motie uitgesproken. Met een jaarlijkse
bijdrage van het rijk van 875.000 euro zouden de restauratie en het
behoud van de historische collectie van de museumstoom in een klap
zijn veiliggesteld.
De collectie van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik bestaat voor een
belangrijk deel uit stoomlocomotieven, rijtuigen en wagons van
voormalige stoomtrambedrijven en is daarmee van nationaal belang. De
spoorweg Hoorn - Medemblik (20 kilometer) is de meest compleet bewaard
gebleven lokaalspoorweg in Nederland.
Tot de collectie behoren onder andere de beroemde stoomlocomotief
Bello uit 1914, waarmee tienduizenden Nederlanders decennialang van
Alkmaar naar het strand in Bergen zijn gereisd.
Een ander pronkstuk is de Ooijevaar uit 1904 van de oudste
stoomtramlijn in het land, die tussen Den Haag en Scheveningen. Het
uit 1916 daterende rijtuig 21 van de Gooise Stoomtram werd in 1972
gebruikt bij de officiële opening van de museumstoomtram in Hoorn door
wijlen Z.K.H. Prins Bernard. Tot de Hoornse stukken die in het
Register Historische Railvoertuigen staan geregistreerd, behoort ook
de postwagen D6 van de voormalige Nederlandse Tramweg Maatschappij. In
deze wagon werd destijds door de postconducteurs tijdens de rit post
gesorteerd. Dit wordt tegenwoordig tijdens de ritten op de lijn Hoorn
- Medemblik door vrijwilligers van de stoomtram in replica-uniformen
nagespeeld.
Nationaal Register Erfgoed
Vrijwel de gehele collectie stoomtrammaterieel van het museum in Hoorn
is opgenomen in het Nationaal Register Erfgoed. Na het Spoorwegmuseum
in Utrecht, bevindt de grootste collectie A-stukken zich in de
collectie van de museumstoomtram. Naast een beperkt aantal betaalde
medewerkers beschikt de Museumstoomtram over circa 275 vrijwilligers.
Zij voeren een belangrijk deel van de dagelijkse exploitatie en de
restauratiewerkzaamheden uit. Afgelopen zomer verwelkomde het museum
de 2,5 miljoenste bezoeker sinds de opening van het museum in 1968.
Voor de periode 2005-2008 is voor de restauratie van alle roerende
monumenten (spoor- en tramwegmaterieel, bussen en vliegtuigen) in
Nederland in totaal zo'n 32 miljoen euro nodig. In die 32 miljoen euro
was voor de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik een bedrag van
875.000 euro opgenomen. Met de 180 miljoen extra voor Monumentenzorg
die minister Zalm in het vooruitzicht stelt, kan ook het benodigde
bedrag voor roerende monumenten worden gehonoreerd, vindt de
gemeenteraad van Hoorn.
---