Gemeente Hoorn


Hoorn wil deel extra landelijke monumentensubsidie voor museumstoomtram

Persbericht d.d.: 15 november 2006

De gemeenteraad van Hoorn wil dat een deel van de 180 miljoen euro extra die minister Zalm voor Monumentenzorg wil uittrekken, wordt besteed aan de restauratie van roerende monumenten en in het bijzonder voor de restauratie van historische railvoertuigen van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Dat heeft de gemeenteraad van Hoorn gisteravond raadsbreed in een motie uitgesproken. Met een jaarlijkse bijdrage van het rijk van 875.000 euro zouden de restauratie en het behoud van de historische collectie van de museumstoom in een klap zijn veiliggesteld.

De collectie van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik bestaat voor een belangrijk deel uit stoomlocomotieven, rijtuigen en wagons van voormalige stoomtrambedrijven en is daarmee van nationaal belang. De spoorweg Hoorn - Medemblik (20 kilometer) is de meest compleet bewaard gebleven lokaalspoorweg in Nederland. Tot de collectie behoren onder andere de beroemde stoomlocomotief Bello uit 1914, waarmee tienduizenden Nederlanders decennialang van Alkmaar naar het strand in Bergen zijn gereisd. Een ander pronkstuk is de Ooijevaar uit 1904 van de oudste stoomtramlijn in het land, die tussen Den Haag en Scheveningen. Het uit 1916 daterende rijtuig 21 van de Gooise Stoomtram werd in 1972 gebruikt bij de officiële opening van de museumstoomtram in Hoorn door wijlen Z.K.H. Prins Bernard. Tot de Hoornse stukken die in het Register Historische Railvoertuigen staan geregistreerd, behoort ook de postwagen D6 van de voormalige Nederlandse Tramweg Maatschappij. In deze wagon werd destijds door de postconducteurs tijdens de rit post gesorteerd. Dit wordt tegenwoordig tijdens de ritten op de lijn Hoorn
- Medemblik door vrijwilligers van de stoomtram in replica-uniformen nagespeeld.

Nationaal Register Erfgoed
Vrijwel de gehele collectie stoomtrammaterieel van het museum in Hoorn is opgenomen in het Nationaal Register Erfgoed. Na het Spoorwegmuseum in Utrecht, bevindt de grootste collectie A-stukken zich in de collectie van de museumstoomtram. Naast een beperkt aantal betaalde medewerkers beschikt de Museumstoomtram over circa 275 vrijwilligers. Zij voeren een belangrijk deel van de dagelijkse exploitatie en de restauratiewerkzaamheden uit. Afgelopen zomer verwelkomde het museum de 2,5 miljoenste bezoeker sinds de opening van het museum in 1968.

Voor de periode 2005-2008 is voor de restauratie van alle roerende monumenten (spoor- en tramwegmaterieel, bussen en vliegtuigen) in Nederland in totaal zo'n 32 miljoen euro nodig. In die 32 miljoen euro was voor de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik een bedrag van 875.000 euro opgenomen. Met de 180 miljoen extra voor Monumentenzorg die minister Zalm in het vooruitzicht stelt, kan ook het benodigde bedrag voor roerende monumenten worden gehonoreerd, vindt de gemeenteraad van Hoorn.

---