Werklust in Nederland in gevaar
Douwe egberts
Utrecht, 15 november 2006 - Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat naarmate men meer
tevreden is met de koffie op het werk de werklust toeneemt. Deze opmerkelijke bevinding
vormde de aanleiding voor nader onderzoek en een nieuwe methode waarmee de werklust in
ieder bedrijf kan worden vastgesteld.
Nederlanders ontevreden
Koffie op het werk is voor bijna heel Nederland vanzelfsprekend; 82% vindt een kop koffie
belangrijk om de dag goed te kunnen beginnen.
Toch blijkt maar liefst 63% niet tevreden over de koffievoorziening; de koffie zou best
wat lekkerder kunnen. Ook is de koffie op het werk regelmatig onderwerp van gesprek: 61%
van Nederland hoort collega's en vrienden wel eens klagen over de koffie op hun werk.
Koffie bevordert de werklust
De koffievoorziening op het werk blijkt voor veel mensen (62%) invloed te hebben op de
'zin' om hun werk te doen, aldus het onderzoek in opdracht van Nederlands grootste
koffiebrander. Naast de invloed op de werklust, stelt bijna 80% dat koffie belangrijk is
voor de sfeer op het werk. 89% verwacht dan ook gewoon een lekker bakkie koffie te
krijgen van hun baas, 75% van de mannelijke beroepsbevolking spreekt zelfs van een
belangrijke arbeidsvoorwaarde.
Cappuccino wordt vanzelfsprekend
Het aanbod van cappuccino blijkt een belangrijke rol te spelen in de tevredenheid over de
koffievoorziening en de werklust. Maar liefst 60% van de Nederlandse werknemers geeft aan
liever cappuccino te willen drinken op het werk. De behoefte aan cappuccino blijkt nog
sterker bij vrouwen te heersen; 73% van hen vindt deze koffievariant een
vanzelfsprekendheid op de werkvloer.
Werklust in gevaar?
Met de werklustscan op www.gevaarvoordewerklust.nl is het vanaf vandaag mogelijk om
eenvoudig vast te stellen hoe het gesteld is met de koffievoorziening en de werklust in
het specifieke bedrijf. Mocht het zo zijn dat de werklust verbeterd kan worden, dan kan
men dat aan de bedrijfsleiding laten weten. De medewerkers ontvangen in dit geval een
ludiek waarschuwingspakket waarmee ze hun werkgevers kunnen waarschuwen. Op deze manier
kan het gesprek op gang worden gebracht over het belang van goede koffie op de werklust
binnen het bedrijf. Want het verhogen van de werklust en het plezier in het werk, is een
argument waar werkgevers altijd voor open staan.
NOOT AAN REDACTIE:
De gegevens in dit persbericht komen voort uit een kwantitatief onderzoek van
onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Douwe Egberts Coffee Care, op basis van een
voor Nederland representatieve steekproef van n=529.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Wendeline Sassen, voorlichter GevaarVoorDeWerklust.nl
Tel: +31 624764255
E-mail: wendeline@lemz.net
Kijk ook op www.gevaarvoordewerklust.nl - hier staat het onderzoek gepubliceerd en vindt u
meer informatie over de Werklustscan.