Apart meldpunt voor beleggingsverzekeringen onnodig
Het Verbond van Verzekeraars ziet niets in het voorstel van
PvdA-Kamerlid Heemskerk voor een apart meldpunt voor mensen die zich
gedupeerd voelen doordat zij in het verleden een beleggingsverzekering
hebben afgesloten.
Binnen de bank-, effecten- en verzekeringsbranche bestaan reeds
diverse onafhankelijke goed functionerende klachteninstituten die
speciaal voor geschillenbeslechting in het leven zijn geroepen. Per 1
januari 2007 gaan deze instituten op in het Klachteninstituut
Financiële Dienstverlening (KiFiD).
Bij het KiFiD kunnen consumenten, net als nu bij de Stichting
Klachteninstituut Verzekeringen (SKV), terecht bij de ombudsman, die
bij conflicten kan bemiddelen. Daarnaast komt er een
Geschillencommissie die bindend advies kan uitbrengen.
Consumenten die klachten over verzekeringen hebben, moeten deze eerst
melden bij hun tussenpersoon en/of verzekeraar. Nadat de (interne)
procedure is doorlopen, kunnen zij zich bij het KiFiD melden. Ook
tussen nu en de officiële start van het KiFiD in 2007 kunnen
consumenten hier terecht, zie voor contactgegevens www.kifid.nl.
Het Verbond is daarom van mening dat een apart loket niet in een
behoefte voorziet en dat het KiFiD de aangewezen organisatie is om
inzicht te krijgen in het aantal en de aard van de klachten over
beleggingsverzekeringen.
Ook de consumenten die zich nu via andere kanalen zoals Tros-Radar
melden, kunnen daarom beter hun klacht indienen bij hun verzekeraar.
Den Haag, 15 november 2006
---
Verbond van Verzekeraars