Verbond van Verzekeraars

Apart meldpunt voor beleggingsverzekeringen onnodig

Het Verbond van Verzekeraars ziet niets in het voorstel van PvdA-Kamerlid Heemskerk voor een apart meldpunt voor mensen die zich gedupeerd voelen doordat zij in het verleden een beleggingsverzekering hebben afgesloten.

Binnen de bank-, effecten- en verzekeringsbranche bestaan reeds diverse onafhankelijke goed functionerende klachteninstituten die speciaal voor geschillenbeslechting in het leven zijn geroepen. Per 1 januari 2007 gaan deze instituten op in het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).

Bij het KiFiD kunnen consumenten, net als nu bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen (SKV), terecht bij de ombudsman, die bij conflicten kan bemiddelen. Daarnaast komt er een Geschillencommissie die bindend advies kan uitbrengen.

Consumenten die klachten over verzekeringen hebben, moeten deze eerst melden bij hun tussenpersoon en/of verzekeraar. Nadat de (interne) procedure is doorlopen, kunnen zij zich bij het KiFiD melden. Ook tussen nu en de officiële start van het KiFiD in 2007 kunnen consumenten hier terecht, zie voor contactgegevens www.kifid.nl.

Het Verbond is daarom van mening dat een apart loket niet in een behoefte voorziet en dat het KiFiD de aangewezen organisatie is om inzicht te krijgen in het aantal en de aard van de klachten over beleggingsverzekeringen.

Ook de consumenten die zich nu via andere kanalen zoals Tros-Radar melden, kunnen daarom beter hun klacht indienen bij hun verzekeraar.

Den Haag, 15 november 2006

---