KLM

KLM ROEPT OP TOT ACTIE OM KLIMAATPROBLEEM AAN TE PAKKEN

NOORDWIJK/AMSTELVEEN, 15 november 2006 - KLM heeft tijdens het symposium 'De Nederlandse Luchtvaartagenda', vandaag in Noordwijk, de aanwezige Nederlandse luchtvaartsector opgeroepen een pro-actieve houding aan te nemen bij de aanpak van het klimaatprobleem. "We kunnen ons geen afwachtende houding permitteren en zullen het probleem onder ogen moeten zien, niet reactief maar pro-actief. Met ons allen kunnen we, al is het met kleine stappen, voortvarend aan de slag gaan. Vanuit KLM willen we graag een werkgroep uit de Nederlandse luchtvaart oprichten om te kijken hoe de beschikbare verbeteringen kunnen worden ingevoerd". Dat zei mr. Jan-Ernst de Groot, executive vice-president van KLM in zijn keynote speech van het symposium.

In zijn speech zei De Groot dat het verduurzamen van de luchtvaart nodig is. "Als we als Schiphol-gemeenschap een afwachtende houding aannemen, lopen we ook forse economische risico's. We plaatsen ons buiten de discussie en dan dreigt te luchtvaart een symbool te worden van de 'inconvenient truth'. Nee, we moeten een serieuze bijdrage leveren aan de oplossing van een mondiaal probleem en ons voorbereiden op aankomende Europese wetgeving. Hierdoor is dan ook de bijdrage van de mainport Schiphol aan de Nederlandse welvaart veiliggesteld".

De Groot: "De afgelopen jaren heeft de luchtvaart al flinke milieuverbeteringen doorgevoerd. Maar het is niet voldoende. Samen kunnen we beter. Hoe? Door de milieuprestaties van onze activiteiten mee te wegen bij al ons handelen. Brandstofverbruik, gewicht, motoren, routes, grondmaterieel, grondbewegingen, infrastructuur - er zijn veel aangrijpingspunten voor verbetering. Daar hebben we ook de overheid bij nodig. Met de totstandkoming van een Europees luchtruim zou 10 tot 12 procent van de CO2-uitstoot kunnen worden bespaard".

De aanpak van KLM bestaat uit drie stappen: reductie (alles uit de kast halen om vervuiling aan de bron te verminderen door technologische of operationele verbeteringen), beheersing (het emissiehandel systeem lijkt het meest effectieve en efficiënte systeem op de uitstoot te beheersen en kan tevens een krachtig marktmechanisme zijn dat innovatie stimuleert) en compensatie (bijvoorbeeld in de vorm van aanplant van bomen of technologische investeringen in andere vormen van compensatie, maar dat is in een groeiscenario een sluitstuk na de twee eerdere stappen).

Volgens de KLM'er is het onbegrijpelijk hoe weinig aandacht de verkiezingsprogramma's aan het klimaatprobleem wijden. "Binnen KLM hebben we ervaring met de invoering van duurzaamheidbeleid. Dat gaat niet vanzelf. Ons product is inherent vervuilend en het heeft ons een aantal jaren gekost om onze milieuprestaties te verbeteren. Dankzij miljardeninvesteringen in moderne vloot en voortdurende verbetering van operationele procedures, vliegt KLM nu ongeveer 25 procent brandstofefficiënter dan het Europees gemiddelde. Bovendien zijn we als enige luchtvaartmaatschappij ter wereld ISO 14001 gecertificeerd voor de gehele operatie en sinds 2000 hebben we daarnaast een Europees EMAS-certificaat op dit terrein". Samen met Air France is KLM de enige luchtvaartgroep ter wereld die genoteerd staat in de duurzaamheidindexen van Dow Jones en FTSE4Good.