Kraamzorgveiling
Kamerstuk, 15-11-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/EZ-2726744
15 november 2006
Aanleiding
Op 1 september 2005 is tijdens een algemeen overleg over kraamzorg en
verloskundige zorg met uw Kamer gediscussieerd over onder andere het
instrument zorgveilen. Het instrument zorgveilen wordt vanaf 2005
toegepast door twee zorgverzekeraars om daarmee de kraamzorg in te
kopen. Ik heb aangegeven dat het inkopen van zorg via een veiling past
binnen het nieuwe zorgstelsel, omdat daarmee transparantie,
doelmatigheid en marktprikkels worden gerealiseerd. Vanuit de Kamer
waren vraagtekens bij het instrument en kwam de vraag naar voren in
hoeverre de kwaliteit van zorg in het geding is. Daarop heb ik
toegezegd de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) te verzoeken onderzoek
uit te laten voeren naar het instrument zorgveilen. Naar aanleiding
van deze toezegging ontvangt u hierbij het rapport van de NZa met als
titel `Zorgveilen; een onderzoek naar het veilen van kraamzorg' van
oktober 2006. In deze brief doe ik u mijn inhoudelijke reactie
toekomen.
Onderzoek
De onderzoeksvraag naar het instrument zorgveilen heb ik neergelegd
bij het toenmalige College tarieven gezondheidszorg/Zorgautoriteit in
oprichting (de huidige NZa). Doelstelling was te onderzoeken:
* welke randvoorwaarden en systeemeisen er zouden moeten worden
gesteld aan het instrument zorgveiling ten opzichte van de huidige
situatie van zorgcontractering;
* in hoeverre de kraamzorgveiling aan de huidige en mogelijk
aanvullende randvoorwaarden en systeemeisen voldoet.
In het kort stelt het NZa-rapport dat het instrument veilen kan worden
ingezet om alle vormen van electieve zorg en hulpmiddelen in te kopen.
Wel dient de zorg te voldoen aan de volgende randvoorwaarden: de zorg
is planbaar, afgebakend en transparant, niet veranderlijk en niet
complex. In het kader van de Wet marktordening gezondheidszorg stelt
NZa een aantal eisen en randvoorwaarden aan het veilen van zorg. Deze
staan beschreven in het toetsingskader. De onderdelen van het
toetsingskader zijn transparantie, toegankelijkheid, doelmatigheid,
kwaliteit, ketenzorg, innovatie, privacy en marktmacht.
Inhoudelijke reactie
Het nieuwe zorgstelsel nodigt partijen uit om doelmatig zorg in te
kopen. Door marktprikkels worden partijen gestimuleerd de kwaliteit
van zorg te verbeteren. Daarvoor is het nodig dat zorgverzekeraars met
zorgaanbieders onderhandelen over prijs en kwaliteit. Daarnaast moeten
consumenten zich kritisch opstellen over de kwaliteit en service van
de zorgaanbieders. Dit dwingt zorgaanbieders ertoe om goede zorg voor
een scherpe prijs te leveren. Goede informatie over transparante
producten nodigt zorgaanbieders uit om goed te presteren. Daarmee
worden de onderlinge verschillen duidelijk. Het moet duidelijk zijn
wat zorgaanbieders doen en tegen welke prijs. Het instrument
zorgveilen past daarmee binnen het nieuwe zorgstelsel.
Door de NZa is de kraamzorgveiling getoetst aan de door NZa gestelde
eisen en randvoorwaarden van het instrument veilen. De NZa stelt dat
het veilen van kraamzorg voldoet aan de randvoorwaarden en zij ziet
dan ook geen aanleiding om in te grijpen. Zij brengt onder andere naar
voren dat er geen aanwijzingen zijn dat de kwaliteit in het geding is
bij het veilen van kraamzorg. Zorgverzekeraars die kraamzorg veilen
maken alleen afspraken met instellingen die aan de
basiskwaliteitseisen kraamzorg voldoen en werken met het landelijk
indicatieprotocol kraamzorg. De NZa geeft aan dat de randvoorwaarde
rondom de privacy een punt van aandacht is. Toezicht op naleving
hiervan vindt plaats vanuit het College bescherming persoonsgegevens.
De NZa geeft aan dat de kraamzorgveiling op een drietal punten dient
te worden verbeterd. Door het creëren van meer keuzemogelijkheden en
transparantie voor de consument, het veilen met meerdere voorkeuren en
het veilen met prijsprikkels voor de verzekerde wordt bereikt dat het
veilingmechanisme nog beter kan functioneren. Er moet voor worden
gewaakt dat de zorgveiling geen instrument wordt, waarmee de zorg
wordt verdeeld. Het doel van de zorgveiling is dat er
efficiëntiewinsten kunnen worden behaald en kwaliteitsprikkels kunnen
worden gestimuleerd. Partijen - zorgverzekeraars en zorgaanbieders -
zijn aan zet om te zorgen dat de zorgvrager op basis van kwaliteit en
prijs een keuze kan maken. Transparantie in informatie van het
aangeboden product en de onderlinge kwaliteitsverschillen zijn daarbij
van belang. De kraamzorgaanbieders krijgen hierdoor inzicht in de
concurrentie en kunnen daarmee hun eigen product verbeteren.
De NZa zal de conclusies en aanbevelingen uit het rapport met de
betrokken partijen bespreken.
Tot slot
In het debat van 1 september 2005 heb ik mij positief uitgesproken
over het instrument zorgveilen. Ik zie de bevindingen van de NZa dan
ook als ondersteuning van mijn eerdere gedane uitspraak. Bij nieuwe
initiatieven rondom het instrument zorgveilen zal het
NZa-toetsingskader als uitgangspunt gelden. Partijen -
zorgverzekeraars, zorgaanbieders, veilingmeesters - dienen zich dan
ook aan dit kader te conformeren. Het wordt steeds meer van belang om
de informatieasymmetrie te overbruggen, zodat patiënt, zorgaanbieder
en zorgverzekeraar weten wat de kwaliteit van de te leveren
(kraam)zorg is. Het instrument van zorgveilen draagt hieraan bij. De
NZa gaat de zorgveiling monitoren.
Ik ga ervan uit dat de NZa via deze monitor de ontwikkelingen volgt
naar aanleiding van de in het onderzoek opgedane bevindingen en de in
het rapport beschreven aanbevelingen.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport