Ingezonden persbericht


Twintig nominaties voor De Nederlandse Bouwprijs 2007

Vooraf
Het gaat goed met De Nederlandse Bouwprijs. Er zijn meer dan 100 parels uit de Nederlandse bouwsector ingezonden. De bekendheid van De Nederlandse Bouwprijs is zichtbaar aan het toenemen. In iedere categorie wordt dit jaar een Nederlandse Bouwprijs uitgereikt. Dit heeft mede te maken met de hoge kwaliteit van de inzendingen.

De extra aandacht die De Nederlandse Bouwprijs de genomineerden en de winnaars oplevert, is goed voor de beeldvorming van de gehele Nederlandse bouwsector. De kwaliteit van de Nederlandse bouwsector wordt hiermee extra onderstreept en dat is wat de 'motor van de nationale economie' toekomt.

Ook dit jaar zijn de winnaars van de diverse sectorprijzen in de branche automatisch geplaatst in één van de categorieën, met kans op een nominatie voor De Nederlandse Bouwprijs. De sectorprijzen zijn: De Nationale Staalprijs, Betonprijs, Houtprijs, De Aluminium Award, Arboprijs FNV Bouw, PRC Bouwcentrum prijs, Nationale Renovatieprijs, FBS Award, Gevelbouwprijs en de Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken.

Categorieën
De Nederlandse Bouwprijs kent zes categorieën, te weten Materieel, Bouwmaterialen en -systemen, Dienstverlening & communicatie, Gebouwen, Bouwwerken en Integraal ontwerpen & bouwen.

In de volgende pagina's worden de nominaties beschreven en van jurycommentaar voorzien.

De Nederlandse Bouwprijs is een onafhankelijke prijs, die wordt uitgereikt door Stichting De Nederlandse Bouwprijs. De stichting is opgericht op 24 oktober 1990 met het doel de kwaliteit van de bouw in Nederland te bevorderen. De Nederlandse Bouwprijs is een prestigieuze prijs die het onderscheidend vermogen en het veelzijdig talent in de Nederlandse bouwsector extra wil stimuleren. De Nederlandse Bouwprijs 2007 wordt uitgereikt tijdens het Gala van De Nederlandse Bouw, een groots opgezet evenement. Het gala valt samen met de start van de Internationale Bouwbeurs op 5 februari 2007.

Nominaties De Nederlandse Bouwprijs 2007

Materieel
Categorie voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van gereedschappen, bouwkranen en transportsystemen.

In de categorie Materieel zijn nominaties toegekend aan:

Zelfbalancerend hijswerktuig
Kandidaat: Logistic Tools Trading BV

Omschrijving inzending:
Een zelfbalancerend hijswerktuig waarmee lasten binnen een gevel kunnen worden gehesen. Met een ontwikkeld systeem kunnen lasten nu eenvoudig op locaties geplaatst worden, die eerder met kranen niet bereikbaar waren. Het gepatenteerde basculesysteem houdt de last op aanzienlijke afstand van het hijspunt in evenwicht. Hierdoor kan bijvoorbeeld met een torenkraan bouwmateriaal door een muuropening of onder verdiepingsvloeren worden aangevoerd bij een te renoveren pand. Ook kan men bij nieuwbouw pallets met stenen direct op de bouwsteiger plaatsen.

Jurycommentaar:
Het veilig en snel plaatsen van bouwmateriaal is op zich geen nieuw onderwerp volgens de jury. De duurzaamheid van het apparaat is echter een bijzonder voordeel, alsook de gewaarborgde veiligheid voor de mensen die ermee moeten werken. Bij renovatiebouw kan het product een grote toegevoegde waarde leveren. Extra wordt benadrukt dat de methode en het product een solide en betrouwbare indruk geven.

Sloopproces
Kandidaat: Beelen Sloopwerken BV

Omschrijving inzending:
Slopen is, met het recyclen van afval en bouwstoffen, een belangrijke schakel in het bouwproces. Het leveren van kwalitatief sloopwerk, het uit afvalstoffen bouwstoffen produceren en het beschermen van mens en milieu zijn voor het behoud van onze leefomgeving van groot belang. Beelen Sloopwerken richt zich volledig op deze missie en werkt als marktleider aan een beter milieu. Daarnaast wil men het imago van de sloopbranche in de bouwmarkt versterken.

Jurycommentaar:
De innovatie van het sloopproces binnen de bouwkolom verdient onze aandacht. Het is essentieel dat sloopbedrijven zich ervan bewust zijn dat het scheiden van materialen en het realiseerbaar maken van hergebruik van diverse bouwmaterialen van groot belang zijn. Actief meedenken over het slim scheiden van afval verdient op zijn minst een nominatie, aldus de jury. Een advies hierbij vanuit de jury is om deze aanpak ook als zodanig in kaart te brengen en de nodige media-aandacht hierop te vestigen.

Speedywire; hulpstuk om trekveren in te voeren
Kandidaat: Klop Innovations

Omschrijving inzending:
Speedywire is ontwikkeld om trekveren, met behulp van een accumachine, in een installatiebuis in te brengen. Het invoeren van een trekveer in een installatiebuis is niet de favoriete bezigheid van een monteur. Het is een tijdrovende, onveilige en nauwkeurige werkzaamheid. Met gebruik van een Speedywire en een accumachine zijn trekveren gemakkelijker te installeren.

Jurycommentaar:
De Speedywire wordt betiteld als een buitengewoon slim apparaat. Het is zeer handig in het gebruik, het ontlast de monteur, het is veiliger en zal hem tijd besparen. Het apparaat is bestemd voor een kleine niche in de markt, wat niet wegneemt dat het een innovatief product is.

Lasautomaat
Kandidaat: Esha Waterproofing BV

Omschrijving inzending:
De machine is een volledig automatische lasautomaat voor het lassen van overlappen van dakbedekking. De lasautomaat werkt op basis van gas, lucht en elektriciteit. Ze beweegt zelfstandig vooruit door middel van een elektronische aandrijving. De rijsnelheid en capaciteit zijn elektronisch regelbaar tot een maximum van zeven meter per minuut. De hete verbrandingsgassen die worden gebruikt om te lassen ontstaan in een ingesloten ruimte. Elektronisch gestuurd komt een mengsel van gas en lucht tot ontbranding, waarna de verbrandingsgassen naar buiten komen via een blaasmond. Er is geen sprake van open vuur, terwijl er een zeer hoge capaciteit behaald wordt. De verbrandingsgassen zijn zuurstofarm zodat brand uitgesloten is.

Jurycommentaar:
De jury is positief over dit ontwerp. Vooral de veiligheidsaspecten van dit apparaat worden geroemd. Er is geen sprake van open vuur en door de zuurstofarme verbrandingsgassen is er geen kans dat er brand ontstaat. Hierdoor kan brandveilig gewerkt worden op daken. Daarnaast is het een slim apparaat dat voorziet in een constante kwaliteit en het is een milieuvriendelijke automaat.

Bouwmaterialen en -systemen
Categorie voor bijzondere bijdragen op het gebied van bouwelementen, materialen, hulpmiddelen, daksystemen, gevelsystemen, verlichtingssystemen, afbouw en onderhoud, hang- en sluitwerk, isolatie, keukens en sanitair en ruwbouw.

In de categorie Bouwmaterialen en -systemen zijn nominaties toegekend aan:

Rubbol XD; buitengewoon duurzame aflak voor buiten Kandidaat: Sikkens Bouwverven

Omschrijving inzending:
Een extreem duurzame hoogglanslak voor buiten is ontwikkeld door Sikkens. Rubbol XD is een innovatief product met een buitenduurzaamheid op basis van een gepatenteerde bindmiddeltechnologie. Dit product loopt hiermee vooruit op de Europese wetgeving die vanaf 2010 limieten stelt aan het gebruik van oplosmiddelen.

Rubbol XD beantwoordt aan een aantal eisen die vanuit de markt aan het product wordt gesteld waaronder de kwalitatieve hoogwaardigheid, de milieuvriendelijkheid en duurzaamheid.

De aanduiding XD staat voor eXtreem Duurzaam. Hoewel de gebruikseigenschappen gelijk zijn aan gelijkwaardige producten, zijn de esthetische eigenschappen en de duurzaamheid beduidend beter. Het product is 30% duurzamer dan huidige producten en heeft tot 40% meer glansbehoud. Door de duurzaamheid hoeven objecten minder vaak te worden overgeschilderd. Dit is kostentechnisch gezien een groot voordeel voor zowel de schilder als de opdrachtgever.

Jurycommentaar:
Dankzij het innovatieve karakter van dit product verdient deze inzending een nominatie. Vooruitlopend op de Europese wetgeving van 2010, waarin aandacht voor kwaliteit voor mens en milieu wordt benadrukt, voorziet dit product in een behoefte. De nieuwe verf kan worden toegepast in de huidige werkomgeving, er hoeft geen nieuwe werkwijze toegepast te worden.

Glazen Glasgevel
Kandidaat: Koninklijke Saint-Gobain Glass Nederland NV

Omschrijving inzending:
Om de gevel van het nieuwe gebouw van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid aan te laten sluiten op de inhoud en functie, wilde de architect abstracties maken van televisie- en filmbeelden. Deze werden vervolgens in reliëf uitgebeeld in de glazen gevel. De geveluitstraling moest kleurig, dynamisch en briljant zijn.

Er zijn televisiebeelden in 3D-relief en in kleur in 10 mm glasplaten gesmolten, waarna de ruiten gehard en geheat-soaked werden. De 768 beelden vonden hun weg naar 2244 glasplaten die allemaal in een precieze volgorde zijn bevestigd in een kantelbaar lijstprofiel (om reiniging te vereenvoudigen), zodat de glasplaten samen een wisselend kleurbeeld vormen voor het verkeer dat over de A1 voorbij komt.

Jurycommentaar:
Voor de glasbranche is dit een zeer innovatief proces geweest. Het productiesysteem is ontwikkeld om in serie in te zetten en in de toekomst te gebruiken. Het is technisch een zeer hoogwaardig systeem dat een hoge meerwaarde heeft getoond voor het gewenste uiteindelijke effect. Het risico wat genomen is door de diverse partijen om tot dit eindresultaat te komen verdient een brede erkenning, aldus de jury.

Pluspaal; prefab voorgespannen heipaal
Kandidaat: Beton Son BV

Omschrijving inzending:
Uitgangspunt in de bouw is het streven om in constructieve elementen alleen materiaal toe te passen waar het een constructieve of andere functie heeft. Een voorbeeld hiervan is de kanaalplaatvloer. Analoog hieraan is een prefab betonnen heipaal ontwikkeld met een materiaal- en gewichtbesparend vulelement in de kern. De kop en de voet van de heipaal zijn massief en voorzien van wapening voor het opnemen van krachten tijdens het heien. Het uitsparen van beton in het middengedeelte wordt gerealiseerd door een vulelement in de mal aan te brengen van gerecycled EPS met een cirkelvormige doorsnede. Vergeleken met de traditionele massieve heipaal heeft de Pluspaal voordelen die verband houden met een geringer gebruik van beton en het lichtere gewicht.

Jurycommentaar:
Dit product is zeer milieuvriendelijk. De Pluspaal heeft een opvallende vormgeving en heeft een grote uitstraling naar de bouwsector. Het product kan bij veelvuldig gebruik kostenbesparing opleveren, door reductie van de transport-en hijskosten. De voordelen voor het milieu door hergebruik van grondstoffen zijn prijzenswaardig.

Dienstverlening & communicatie
Categorie voor ICT, automatisering, informatie- en kennisoverdracht, media, scholing en opleiding, overlegstructuren en platforms.

In de categorie Dienstverlening & communicatie zijn nominaties toegekend aan:

De HoutScout
Kandidaat: FSC Nederland

Omschrijving inzending:
FSC Nederland heeft in samenwerking met TNO Bouwen Ondergrond en De Twee Snoeken Automatisering de HoutScout ontwikkeld. De HoutScout biedt architecten (of andere gebruikers) ondersteuning bij de houtsoortkeuze en stelt hierbij de specifieke omstandigheden van een bouwproject centraal. Op basis van een door TNO ontwikkelde toetsing van de input wordt de gebruiker een aanbeveling gedaan van geschikte (FSC-gecertificeerde) houtsoorten voor het betreffende project. Ook wordt een kant-en-klare bestektekst gegeven. De HoutScout kan worden toegepast in de ontwerpfase van een bouwproject.

Jurycommentaar:
Elk initiatief dat het mogelijk maakt om milieuvriendelijke materialen te gebruiken in de bouwsector moet worden omarmd, aldus de jury. De bestaande technieken worden in de HoutScout efficiënt geïntegreerd. De HoutScout let niet alleen op de houtsoort, maar ook op de plaats van herkomst. De ontwerper kiest niet langer uit de bekende houtsoorten, maar ook minder bekende, bij voorkeur FSC-gecertificeerde, houtsoorten krijgen met de HoutScout een kans. Het product geeft daarnaast een waarschuwing bij een foute detaillering. De HoutScout is imagoversterkend voor de gehele branche.

VGMBox, digitale cursus basisveiligheid VCA
Kandidaat : Construction Media BV

Omschrijving inzending:
De VGMBox is een digitale cursus Basisveiligheid VCA. Het unieke van dit product is dat het in zijn geheel opgebouwd is uit korte filmfragmenten. Met name door dit audiovisuele aspect creëert de VGMBox voor bouwplaatsmedewerkers een nieuwe manier van leren. De VGMBox is duidelijk, flexibel in te zetten en bovendien kostenefficiënt. Bedrijven die beschikken over het VCA-certificaat, behoren zich te houden aan de regels en voorschriften die gelden binnen het VCA met betrekking tot Veiligheid, Gezondheid en Milieu. Hieronder valt ook de verplichting de eigen medewerkers het VCA-diploma te laten behalen. Dit geldt ook voor leerlingen in het technisch onderwijs. Inmiddels hebben meer dan 1 miljoen werknemers in de bouw en industrie dit diploma behaald.

Jurycommentaar:
Er is een goede mix gemaakt van bekende en nieuwe media, afgestemd op de doelgroep waarvoor het product bestemd is. De kwaliteit is hoogstaand en er is slim gebruik gemaakt van online aanleveren van opdrachten. Het product zal zeker het imago van VCA ten goede komen alsook van de gehele bouwbranche.

Gebouwen
In Nederland gerealiseerde nieuwbouw, transformatie, renovatie of restauratie in woning- en utiliteitsbouw.

In de categorie Gebouwen zijn nominaties toegekend aan:

Sportplaza Mercator Amsterdam
Kandidaat: Venhoeven CS/Copijn

Omschrijving inzending:
Met zijn groene gevels en dak vormt Sportplaza Mercator het begin- en eindpunt van het Rembrandtpark. Van afstand gezien oogt het als een overwoekerd vestingwerk dat de entree naar de 19de eeuwse stad flankeert en beschermt. Door de glazen gevel glinstert een eigentijds thermencomplex met zwembaden, fitness, feest- en horecagelegenheden.

Het gebouw is ontworpen als een samenleving in miniatuur en benadrukt dat veel verschillende groepen om diverse redenen dit complex gebruiken. Er zijn wedstrijdzwemmers om baantjes te trekken, maar ook kinderpartijtjes en reumapatiënten. Het gebouw voorziet in doorkijkjes die gebruikers een blik gunnen op de verschillende bezoekers, activiteiten en culturen in het gebouw.

Jurycommentaar:
Bij het ontwerp en de uitvoering van dit project is op een goede manier rekening gehouden met de maatschappelijke discussie die na het besluit tot realisatie van dit gebouw in de buurt is ontstaan. Daarnaast heeft de opdrachtgever een risico genomen door dit ontwerp uit te laten voeren. Het gebouw vormt een goed voorbeeld van inpassing in een bestaande omgeving. Daarnaast heeft de jury bijzondere waardering voor de zogenoemde 'Wonderwall' van Copijn.

Opleidingsinstituut voor Zorg & Welzijn, Vrije universiteit Amsterdam Kandidaat: Jeanne Dekkers Architectuur

Omschrijving inzending:
Een opvallend gebouw aan de Boelelaan huisvest het Opleidingsinstituut Zorg & Welzijn, een experimentele samenwerking van verschillende zorgopleidingen van MBO tot universitair niveau. Een humaan onderwijsgebouw dat duidelijk past bij zorgverlening en daarom ontworpen is met vloeiende lijnen. Door de gebruikte schaal is het gebouw een kloeke verschijning geworden in de overwegend door rechte hoeken gedomineerde omgeving. Met zijn robuustheid geeft het gewicht aan nieuwe uitgangspunten in het onderwijs en vormt het een ijkpunt voor de toekomst van de campus. Het meest opvallende element van het gebouw is de collegezaal die als een rond volume in de centrale hal hangt.

Jurycommentaar:
Dit gebouw met allure voldoet aan haar primaire doel; het met elkaar in contact brengen van de diverse gebruikers. De ruimtelijke vormgeving van het interieur, met diagonale zichtlijnen door het gebouw, is van een bijzondere kwaliteit. Het opleidingsinstituut is van belang voor de ontwikkeling en profilering van de Nederlandse bouw, in het bijzonder het metselwerkgilde vanwege de bijzondere uitwerking van het baksteen metselwerk in de gevels.

Universiteitsbibliotheek Utrecht
Kandidaat: Wiel Arets Architect & Associates

Omschrijving inzending:
Het programma voor dit gebouw bestaat uit een bibliotheek met 1000 studieplaatsen, een auditorium, winkelruimten, een leescafé en een parkeergarage. Het gebouw bestaat uit twee rechthoekige volumes; een hoog volume voor de bibliotheekfuncties en een laag volume met de parkeergarage. De bibliotheek is via een loopbrug verbonden met een bestaand gebouw. Kenmerkend voor het exterieur zijn de zwarte betonpanelen en de glazen puien. Beide zijn voorzien van een bladpatroon naar een foto van Kim Zwarts. In het interieur hangen boven de publieksruimten de twee depots, door Architect Wiel Arets "wolken in de lucht" genoemd. Deze worden gedragen door 40 centimeter dikke en 36 meter lange wanden. Architect Wiel Arets kreeg in 2005 de Rietveldprijs voor dit ontwerp. Daarnaast is het project onderscheiden met de Betonprijs 2005 in de categorie "Utiliteitsbouw".

Jurycommentaar:
De jury is enthousiast over de bijzondere combinatie van zwart schoon beton en gezeefdrukt glas, zowel in het exterieur als het interieur van dit gebouw. De verschillende toegepaste elementen in het interieur zijn verrassend, zoals de betonnen depots die als "wolken" in de ruimte zweven, en de hangende leeszalen. Kosten nog moeite zijn gespaard om de voor boeken zo belangrijke klimaatbeheersing te realiseren. Tijdens het ontwerp- en uitvoeringsproces is tussen alle partijen goed en constructief overleg gevoerd, wat geleid heeft tot dit prachtige eindresultaat.

Atelierswoning Kapkar te Vught
Kandidaat: Kunst & Architectuurproducties Frank Havermans

Omschrijving inzending:
De atelierwoning is een vrijhangende houtconstructie die zich zowel onafhankelijk als afhankelijk in de ruimte manifesteert. Afhankelijk, in de zin dat het bouwwerk rust op de bestaande balklaag en muren en onafhankelijk omdat het zich als los hedendaags element op symbiotische wijze integreert. Winnaar van De Houtarchitectuurprijs 2006.

Jurycommentaar:
Het ontwerp en de uitvoering van dit project is zeer origineel, aldus de jury. Met oog voor detail, kleurgebruik en met de ingebouwde symboliek is dit werkelijk een parel geworden. Bijzonder is dat de ontwerper ook eigenhandig de uitvoering heeft verzorgd, uniek voor de bouwsector. Qua omvang is het project beperkt, doch het verdient onze oprechte sympathie.

Muziekgebouw aan 't IJ/BIMHuis,Amsterdam
Kandidaat: Muziekgebouw aan 't IJ/ BIM Huis

Omschrijving inzending:
Het Muziekgebouw aan 't IJ/BIMhuis te Amsterdam is prachtig gelegen op de kop van de Oostelijke Handelskade, achter het Centraal Station Amsterdam, aan drie zijden omringd door het water van het IJ. Het gebouw herbergt verschillende instellingen voor het beoefenen en ten gehore brengen van muziek. Het complexe programma is ondergebracht in drie bouwvolumes, met elkaar verbonden door een grote uitkragende dakplaat.

Er zijn twee zalen: een grote concertzaal met 735 stoelen voor de voormalige 'IJsbreker' en een kleinere zaal voor het BIMhuis, voor jazz en geïmproviseerde muziek. Beide zalen zijn als blokvormige volumes herkenbaar, en worden verbonden door een grote publieke hal met foyerdecks. Aan de oostzijde bevinden zich de kantoorruimten. In een eerder ontwerp waren de kantoorruimten gepland in de dakplaat. De opdrachtgever kreeg in 2006 de Italiaanse Dedalo Minosse Prijs voor dit project.

Jurycommentaar:
De ligging van dit gebouw is ronduit fascinerend. Op het gebied van zaalakoestiek is hier een grote prestatie geleverd. Het lage achtergrondniveau in de concertzaal evenaart de kwaliteit van een geluidsstudio. De akoestiek kan aangepast worden aan de muziekuitvoering, door beweegbare plafondpanelen. Met led-verlichting, achter de wanden van de concertzaal kan de sfeer van de ruimte worden aangepast aan het gebruik. Het project is een fantastische schepping van de Deense architecten 3x Nielsen, gerealiseerd met Nederlands vakmanschap. Het heeft als katalysator gewerkt voor de ontwikkeling van de Oostelijke Handelskade. De jury waardeert de wijze waarop de betrokken partijen erin geslaagd zijn om voor internationaal gezien beperkte budgetten toch een gebouw met een dergelijke uitstraling te realiseren.

Bouwwerken
In Nederland gerealiseerde bruggen, viaducten en overige kunstwerken.

In de categorie Bouwwerken zijn nominaties toegekend aan:

Betuweroute van Zee tot Zevenaar
Kandidaat: Projectorganisatie Betuweroute (ProRail)

Omschrijving inzending:
De Betuweroute is één van de grootste infrastructurele projecten ooit in Nederland, qua omvang alleen te vergelijken met de Deltawerken. Opdrachtgevers, ontwerpers, landschapsarchitecten en bouwers hebben op diverse gebieden samengewerkt en op zorgvuldige wijze de spoorlijn ingepast in het landschap. Goederentreinen gaan vanaf 2007 op deze Betuweroute rijden. Het zal Nederland sterk maken op het gebied van transport en distributie voor Europa. Prorail is verantwoordelijk voor de voorbereidingen, de ontwerpprocessen en de bouw van de Betuweroute en treedt op als aanbestedende partij. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat fungeert namens het Rijk als opdrachtgever. Als vertegenwoordiger van het ministerie treedt op het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat. Het project won de Betonprijs 2005 in de categorie Speciale projectprijs.

Jurycommentaar:
Het innovatieve karakter van het project 'De Betuweroute' is zeer hoog, met name als het gaat om de samenwerking tussen publieke en private groepen, het boren van tunnels in zachte bodem en het beveiligingssysteem. Er is gezocht naar milieuvriendelijke oplossingen voor de vraagstukken. De uitvoering van dit project draagt bij aan de positieve beeldvorming van de Nederlandse bouwsector, zowel in Nederland als daarbuiten. De aandacht voor vormgeving, veiligheid en milieu en landschap hebben bij dit project steeds een belangrijke rol gespeeld.

De snelweg A5 'De verlengde Westrandweg'
Kandidaat: Rijkswaterstaat Bouwdienst Utrecht

Omschrijving inzending:
De A5 is een recent aangelegde autoweg welk de verbinding vormt tussen de A9 vanaf het knooppunt Raasdorp en de A4 ter hoogte van het knooppunt De Hoek. De weg is op een harmonieuze manier ingepast in de omgeving waarbij de vormgeving aansluit bij die van de luchthaven Schiphol. Door de kennis, de ervaring en de nauwe samenwerking van de opdrachtgever, het ingenieursbureau en betrokken aannemers is de doorlooptijd van het project aanzienlijk verkort. De knowhow van de betrokkenen is optimaal benut. Dit project won de Betonprijs 2005 in de categorie Bruggen en viaducten.

Jurycommentaar:
Bij de uitbesteding en het ontwerp van deze snelweg werd een architect ingeschakeld. Dit is op zich al een vermelding waard. Op architectonisch vlak is deze weg een knap ontwerp geworden. Het ontwerp past goed in het landschap en sluit aan bij de vormgeving van Schiphol. De jury betreurde de minimale en summiere inzending, waardoor geen compleet beeld werd verkregen van het project.

Het Souterrain te 's-Gravenhage
Kandidaat: Van Hattum en Blankevoort

Omschrijving inzending:
Het Souterrain, het 1250 meter lange tunneltracé in de Haagse binnenstad, bestaat uit drie ondergrondse lagen. Ter plaatse van de stations worden direct onder het straatniveau de verschillende entrees met elkaar verbonden. Ook zijn er hier verbindingen met de naastgelegen warenhuizen en is er een informatiepunt voor Randstadrail bij station Spui. Via glazen puien heeft men zicht op de eronder en ernaast gelegen parkeergarage met 375 plaatsen. Tussen de twee haltes van de tram heeft deze parkeergarage een 600 meter lange tweede laag direct onder straatniveau. Op het laagste niveau is de tramtunnel gerealiseerd. De wanden hebben een rotsachtig uiterlijk, dat een gevolg is van de bouwmethode van de tunnel. Tijdens het bouwproces is door de architect besloten deze diepwanden onafgewerkt te laten. De perrons zijn afgewerkt met containerhout. De overige bestrating in de tunnel is van natuursteen. De verlichting en kabels zijn weggewerkt in zogenoemde leeflijnen boven de perrons. In de halte Spui is een postergalerij. Het meest nadrukkelijk aanwezig op straatniveau is de entree aan de Grote Markt. Deze bestaat uit een ronde glazen pui. Het project is onderscheiden met de Betonprijs 2005 (categorie Constructies in de waterbouw).

Jurycommentaar:
Bij het ontwerp en de realisatie van dit project is goed gekeken en geluisterd naar de eindgebruiker. De diverse ruimten zijn zo ingericht dat het verblijf aangenaam en sociaal veilig is. Dit is mede bereikt door de toepassing van bijzondere materialen, een hoog verlichtingsniveau en oog voor detail. Het Souterrain is van grote betekenis voor de Nederlandse bouwsector, met name op het gebied van ondergronds bouwen. De jury vindt het overigens opmerkelijk dat er voor is gekozen om de trams op het laagste niveau te laten rijden, met daarboven de parkeerlagen, in plaats van andersom.

Integraal ontwerpen & bouwen
Teams of organisaties die integraal ontwerpen en bouwen aantoonbaar hebben doorgevoerd in het bouwproces, waarbij een goede samenwerking tussen betrokken partijen geleid heeft tot onder andere lagere exploitatiekosten, kortere bouwtijd, betere kwaliteit, verbeterde bouwmethodes en reductie van faalkosten.

In de categorie Integraal ontwerpen & bouwen zijn nominaties toegekend aan:

Renovatie ministerie van Financiën te 's- Gravenhage Kanidaat: Safire BV

Omschrijving inzending:
Renovatie van het ministerie van Financiën middels een PPS-constructie (publiek-private samenwerking). Dit project is het eerste PPS-project voor rijkskantoorgebouwen in Nederland. Het omvat de renovatie en herinrichting van het bestaande gebouw van 66.000 m2 met 1750 werkplekken.

De Rijksgebouwendienst en het ministerie van Financiën hebben bij deze aanbesteding voor het eerst gebruikgemaakt van een zogenaamde Design, Build, Finance, Maintain en Operate (DBFMO) benadering. Hierbij zijn het ontwerp, de renovatie, de financiering en aansluitend het onderhoud van het gebouw en de facilitaire dienst voor een periode van 25 jaar integraal uitbesteed aan een privaat consortium. Het gebouw zal naar verwachting in 2008 in gebruik worden genomen.

Jurycommentaar:
Een renovatie waarbij bij aanvang in acht wordt genomen dat 25 jaar lang de continuïteit wordt gegarandeerd is nog niet eerder voorgekomen in de Nederlandse bouwgeschiedenis. Deze case kan dienen als voorbeeld als het gaat om goede samenwerkingsvormen van alle betrokken partijen. Als één van de vele voordelen heeft dit een kostenbesparing van 15% opgeleverd. Het is een zeer vernieuwende contractvorm binnen de bouwwereld, waarbij de integratie van de diverse partijen uit de bouwkolom centraal staat.

Nieuwe contractvorm in de bouwwereld
Kandidaat: Projectorganisatie Betuweroute

Omschrijving inzending:
De Betuweroute zal worden opgeleverd aan het begin van 2007. Met dit traject zijn 40 grote contracten met een gemiddelde waarde van ongeveer 10 miljoen euro gemoeid. Voor de realisatie van de onderbouw van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem is als contractvorm de alliantie toegepast. De aannemerscombinatie heeft gezamenlijk tijdens de aanleg optredende risico's gepareerd en gezocht naar optimalisaties. De alliantie is formeel eind 2006 ontbonden. Nu na de parlementaire enquête Bouwnijverheid de verhoudingen in de bouwwereld langzamerhand weer zijn genormaliseerd, krijgt dit experimentele contract navolging. De provincie Noord-Holland gaat het toepassen bij de aanleg van de weg N201 en Rijkswaterstaat doet hetzelfde bij de verbouwing van Rijksweg A2 nabij Utrecht.

Jurycommentaar:
Het traject dat tijdens deze bouw is bewandeld is een zeer bijzonder leerproces geweest voor de Nederlandse bouw. De diverse overlegvormen en de samenwerkingsvorm van de Alliantie zijn innovatief en worden door de betrokken partijen als geslaagd gekwalificeerd. Diverse overheden nemen deze vorm van samenwerken over. De projectorganisatie is een uitstekend voorbeeld van een publiek-private samenwerking.

Jury De Nederlandse Bouwprijs 2007

Voorzitter
jhr. dr. P.A.C. Beelaerts van Blokland
Voormalig minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

Leden
prof. ir. J. Brouwer
Adviseur Rijksbouwmeester

prof. ir. F. van Herwijnen
Hoogleraar TU-Eindhoven

J.J.F. van de Kant
Voorzitter Hoofdbedrijfschap Afbouw en Onderhoud

L.M. Lubbers
Voorzitter ECED

ir. C.E.C. de Reus
Directeur Johan Matser

mevrouw drs. M.E. de Vletter
Hoofd Presentatie NAi

drs. R.J. Wijnands
Directeur NVTB

P.F.J. de Winter
Hoofdredacteur Aannemer & Bouwwereld

Secretaris
J.J. van der Star
H.D. de Breij

Secretariaat
Het secretariaat van Stichting De Nederlandse Bouwprijs is gevestigd bij:

EPP public relations
Postbus 14153
3508 SG Utrecht
tel. (030) 251 77 34
fax (030) 251 68 00
www.epp.nl
e-mail: bouwprijs@epp.nl

-.-.-.-.-.-

Noot voor de redactie,