Nivel
NIVEL international
Prestaties zorgverzekeraars ontlopen elkaar niet veel
15 november 2006
Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun zorgverzekeraar.
Ruim 88 % geeft zijn verzekeraar een 7 of hoger. Op een paar punten
kan het wel beter.
Zo blijkt voor veel consumenten onduidelijk in welke mate ze moeten
bijbetalen voor zorg. Ook is de klantenservice van een aantal
zorgverzekeraars voor verbetering vatbaar: veel verzekerden zijn
ontevreden over de telefonische bereikbaarheid en hulp. De
verbeterpunten zijn dezelfde als vorig jaar. Verder ontlopen de
zorgverzekeraars elkaar nauwelijks.
Kiezen op de zorgverzekeringsmarkt
Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg)
verzamelde voor het tweede achtereenvolgende jaar informatie bij
verzekerden over de kwaliteit van service van zorgverzekeraars en de
geleverde zorg voor de website www.kiesBeter.nl. De site is door het
ministerie van VWS in het leven geroepen om consumenten te helpen bij
hun keuze voor een zorgverzekeraar. NIVEL-onderzoeker Olga Damman: De
verwachting is dat door de marktwerking consumenten kiezen voor de
zorgverzekeraar die de beste service en zorg biedt, tegen de laagste
prijs. Om de service en de geleverde zorg te kunnen vergelijken,
hebben consumenten dan wel informatie nodig. Ons onderzoek voorziet
daarin.
Ervaringen meten
Van mei tot september 2006 werden de ervaringen van verzekerden
gemeten. Vrijwel alle (32) zorgverzekeraars namen op vrijwillige basis
deel aan het onderzoek. Per verzekeraar werd 675 verzekerden gevraagd
een vragenlijst in te vullen. Uiteindelijk hebben 8266 verzekerden
gereageerd. Op basis hiervan zijn de algemene prestaties van de
zorgverzekeraars vastgesteld en onderlinge kwaliteitsverschillen in
kaart gebracht. In de analyse werd gecorrigeerd voor verschillen
tussen de verschillende groepen verzekerden in leeftijd, opleiding en
gezondheid (multilevel analyse). De vragenlijst is een Nederlandse
bewerking van de CAHPS (Consumer Assessment of Health Plan Survey) 3.0
Adult Commercial Questionnaire.