Uitval vmbo kan met de helft terug
Hogeschool inholland
http://www.inholland.nl
Amsterdam - De uitval in het vmbo - momenteel verlaten 15.000 jongeren dit schooltype
zonder diploma - kan zeker met de helft worden teruggebracht. Daarvoor is het nodig
leraren met specialisaties op te leiden. Naast de eigenlijke vakbekwaamheid, waarmee zij
de tweedegraads bevoegdheid verwerven, moeten deze leraren al tijdens hun opleiding
ervaring opdoen op vmbo-scholen en krijgen zij gerichte pedagogische en didactische
colleges.
In Amsterdam is Hogeschool INHOLLAND gestart met 15 van zulke lerarenopleidingen. De
School of Education van INHOLLAND viert op woensdag 15 november de start met een
symposium onder de titel Samen leren, samen leven in de school. In het eerste jaar hebben
meteen 300 studenten zich ingeschreven.
Hoofd en handen
Cor de Raadt, directeur van de School of Education, is ervan overtuigd dat 'zijn'
tweedegraads leraren in een grote behoefte voorzien. 'Het probleem van de schooluitval
speelt vooral in het VMBO in de grote steden. Het past bij het profiel van INHOLLAND, met
vestigingen in alle steden van de Randstad, en met maatschappelijke betrokkenheid als een
van de kernwaarden, om een concrete oplossing te bieden. Jongeren die naar het VMBO gaan
verdienen een aanpak die op hen is toegespitst. Het zijn scholieren die, zoals wij dat
vroeger noemden, niet alleen met hun hoofd maar ook met hun handen hun brood gaan
verdienen. Die leren anders. Daar moet je als leraar goed op kunnen inspelen. Dan kun je
de uitval met de helft terugbrengen.'
De gespecialiseerde lerarenopleidingen zijn een concrete uitwerking van het
bestuurscharter dat de hogescholen op 7 november aan minister Verhoeven hebben
aangeboden. Kern van dat plan is dat studenten aan lerarenopleidingen zich al tijdens hun
studie moeten specialiseren in onderwijs op de basisschool, op het vmbo of op havo/vwo.
Beroepsonderwijs aantrekkelijk maken
Studenten van de School of Education kunnen terecht op alle scholen waar een tweedegraads
bevoegdheid is vereist. Wel rekent De Raadt erop dat vooral studenten die in het vmbo
willen werken voor zijn school zullen kiezen. 'Het VMBO wordt te snel geproblematiseerd.
Daarmee wordt dat onderwijstype minder aantrekkelijk. Voor ouders, voor kinderen, maar
ook voor leraren. Er zijn echter voldoende studenten die zich willen inzetten voor het
beroepsonderwijs, die er juist een uitdaging in zien om deze scholieren te motiveren. Op
die studenten mikken wij.'
De School wil toegroeien naar een jaarlijkse instroom van 600 studenten. Volgens Jos
Elbers is dat hard nodig. 'Er dreigt een groot lerarentekort. Het beroepsonderwijs heeft
daar extra veel last van. Ik vind dan ook dat elke hogeschool in de grote steden over
goede lerarenopleidingen moet beschikken.'
Imam
De School of Education ontwikkelt in huis een expertisecentrum voor vraagstukken rondom
leraarschap, diversiteit en levensbeschouwing. Andere scholen, bedrijven en instellingen
kunnen hiervan gebruik maken.
Naast lerarenopleidingen biedt de School of Education Amsterdam van Hogeschool INHOLLAND
ook theologische opleidingen. Om die reden is de eerste Hbo-opleiding voor Imam en
Islamitisch geestelijk werker ook bij deze School ondergebracht.
///// einde persbericht ////
Noot voor de pers
Het symposium 'Samen leven, Samen leren in de school' wordt gehouden op woensdag 15
november in het Cultuurcentrum Vu Griffioen, Uilenstede 106 in Amstelveen.
Programma
Het ochtendprogramma, van 9.00 tot 12.15 uur, is gewijd aan de lerarenopleidingen. Hierbij
is minister Van der Hoeven aanwezig.
Het middagdeel, van 13.15 tot 16.15 uur, is gewijd aan de opleiding voor Imam/Islamitisch
geestelijk werker. Hierbij is minister Verdonk aanwezig. Zie voor het volledige programma
de bijlage hieronder.
Persbijeenkomst
Tijdens de lunch vindt van 12.15 - 12.45 uur een persbijeenkomst plaats. Jos Elbers
(voorzitter College van Bestuur van Hogeschool INHOLLAND), Cor de Raadt (directeur School
of Education Amsterdam van INHOLLAND) en Mohammed Sini (Contactorgaan Moslims en Overheid)
zijn dan beschikbaar om vragen van de pers te beantwoorden.
Meer informatie: Hans Stupers, woordvoerder College van Bestuur INHOLLAND, 06-51070818
(hans.stupers@inholland.nl).
9.00 - 9.30 Inloop en ontvangst
9.30 - 10.00 Opening
Introductie van het thema 'Samen leren, samen leven in de School'
Introductie door de heer Jos Elbers, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool
INHOLLAND
Introductie door de heer Cor de Raadt, directeur van de School of Education Amsterdam
10.00 - 10.15 Toespraak door minister Maria van der Hoeven (OC&W)
10.15 - 10.20 Officiële opening door minister Maria van der Hoeven van de School of
Education Amsterdam van Hogeschool INHOLLAND
10.20 - 11.00 'Samen leren en opleiden voor beter beroepsonderwijs. De meerwaarde van een
nieuwe opleiding voor leraren.'
Forumdiscussie o.l.v. de dagvoorzitter.
Deelnemers aan de forumdiscussie zijn
de heer Bart van den Berg (directeur Huygens College),
de heer Willem Eikelenboom (projectdirecteur lerarenopleidingen Hogeschool INHOLLAND),
mevrouw Mariëtte Hamer (lid Tweede Kamer voor de PvdA)
de heer René Hanson (directeur Nova College Amsterdam).
11.00 - 11.15 Conclusie en intermezzo
11.15 - 12.15 Themabijeenkomsten
12.15 - 13.15 Lunch
13.15 - 13.30 Opening van het middaggedeelte
Als verwijzing naar de start van de Opleiding Imam-islamitisch geestelijk werker zal er
een lezing uit de koran plaatsvinden.
13.30 - 14.45 Themabijeenkomsten
14.45 - 15.00 Conclusies en intermezzo
15.00 - 15.45 'Samen leven met diversiteit. Nut en noodzaak van een imamopleiding in
Nederland.'
Forumdiscussie o.l.v. de dagvoorzitter.
Deelnemers aan de forumdiscussie zijn
de heer Abdulwahid van Bommel (imam en schrijver over de islam in het westen),
de heer Haci Karacer (voormalig voorzitter van Milli Gorus),
de heer Mohammed Sini (Contactorgaan Moslims en Overheid)
mevrouw Joke Snippe (lid College van Bestuur van Hogeschool INHOLLAND).
15.45 - 16.00 Toespraak door minister Rita Verdonk (Vreemdelingen-zaken en Integratie)
over de totstandkoming van de Opleiding Imam - islamitisch geestelijk werker
16.00 - 16.15 Conclusies van de dag
16.15 - 18.00 Receptie op de Laan van Kronenburg, alsmede gelegenheid tot bezichtiging van
het gebouw