Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Realisatie busstation Driebergen-Zeist in het voorjaar van 2007

Een nieuw busstation wordt in het voorjaar van 2007 gerealiseerd ter hoogte van station Driebergen-Zeist. Doelstelling van dit busstation is het verbeteren van de overstapfunctie. Het busstation draagt bij aan de totale kwaliteitsverbetering van het station. Tijdens een informatieavond op woensdag 15 november (t Hoge Licht, Klaproos 2 te Driebergen-Rijsenburg) wordt om 20.00 uur het plan gepresenteerd. Tijdens deze avond wordt een korte toelichting gegeven over het ontwerp. De reacties van de aanwezigen worden beoordeeld en eventueel verwerkt in de tekeningen. De uitvoering van het busstation staat gepland voor het voorjaar van 2007. Bij de uitwerking van de plannen is veel aandacht besteed aan verbetering van de sociale veiligheid.

Het realiseren van het busstation is een belangrijk onderdeel van de totale kwaliteitsimpuls van het station. Er wordt, in overleg met de NS, al gewerkt aan het verbeteren en het uitbreiden van het aantal te stallen fietsen. De totale kwaliteitsimpuls kwam tot stand door intensieve samenwerking van de regionale partners (gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, Bestuur Regio Utrecht, Nederlandse Spoorwegen, ProRail en Connexxion). De realisatie van het busstation wordt gefinancierd door de gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist en het Rijk.

Het nieuwe busstation wordt gerealiseerd op het Stationsplein (aan de Driebergse zijde). Alle bussen gaan hier gebruik van maken. Vanuit de richting Zeist blijft wel de uitstaphalte vóór het spoor gehandhaafd. Ter plekke van het busstation wordt op de Hoofdstraat een verkeerslicht gerealiseerd dat een eenheid vormt met het bestaande verkeerslicht op het kruispunt Breullaan. Door een slimme afstelling van het verkeerslicht wordt, indien de mogelijkheid zich voordoet, prioriteit gegeven aan de Hoofdstraat/Driebergseweg. Onderzoek toont aan dat de realisatie van het busstation geen verslechtering van de doorstroming veroorzaakt.

Het busstation is zodanig ontworpen dat zoveel mogelijk bomen behouden blijven. Ter verbetering van de verkeersveiligheid worden op de Stationsweg fietsstroken aangebracht. Het busstation voldoet zo veel mogelijk aan de nieuwste eisen van toegankelijkheid. Op deze manier kunnen ook mensen met een handicap op een goede manier overstappen van trein naar bus en vice versa.

Door middel van bestratingsmateriaal en straatmeubilair krijgt het busstation een parkachtige uitstraling dat past in de ligging van het busstation aan de Stichtse Lustwaranda.