Bewoners ervaren geen kwaliteitsverbetering zorg
Stichting client & kwaliteit
Utrecht 14 november 2006 - Bewoners van verzorgingshuizen en verpleeghuizen hebben de
afgelopen vijf jaar geen wezenlijke verbetering in de kwaliteit van zorgverlening
ervaren. Dit blijkt uit het rapport Alles naar Wens? 2005 van stichting Cliënt &
Kwaliteit.
Stichting Cliënt & Kwaliteit heeft de afgelopen zes jaar in vrijwel alle
verzorgingshuizen en verpleeghuizen onderzoek gedaan naar de kwaliteit van zorg zoals
bewoners die ervaren. Jaarlijks onderzocht de stichting ongeveer 300 instellingen en
interviewde in deze periode ruim 50.000 bewoners. Het rapport is vandaag overhandigd aan
de heer Hans Wiegel, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland.
Geen kentering
De resultaten over 2005 wijzen niet op kwaliteitsverbetering ten opzichte van de
voorgaande jaren. Dee Burck, directeur stichting Cliënt & Kwaliteit: 'Ook dit
jaar valt op dat de verschillen tussen verpleeg- en verzorgingshuizen groot zijn. Er zijn
instellingen waar bewoners over de hele linie heel tevreden zijn over de kwaliteit van de
aangeboden zorg. Maar er zijn ook instellingen waar de bewoners zich veel minder tevreden
tonen. Het beleid in de zorg is de afgelopen jaren afgestemd op de centrale positie van de
klant. Dat zou zich dus moeten vertalen in toegenomen klanttevredenheid. Maar helaas laten
de onderzoeksresultaten een ander beeld zien'. De stichting Cliënt & Kwaliteit
voert het onderzoek nu zes jaar uit. Elk jaar hoopt de stichting op een kentering die
wijst op een toename van de tevredenheid van de bewoners. Helaas is hier nog geen sprake
van. Er zijn eerder signalen die wijzen op een afname van de gemiddelde
klanttevredenheid.
Herhalingsonderzoek
In het rapport worden niet alleen de onderzoeksresultaten van 2005 weergegeven. Er is ook
een splitsing gemaakt tussen instellingen die de kwaliteit van zorg voor de eerste keer
lieten onderzoeken en instellingen waar herhalingsonderzoeken zijn uitgevoerd. Over 2005
werden de resultaten van de eerste onderzoeken en de herhalingsonderzoeken vergeleken. De
verwachting was dat de herhalers het beter zouden doen, maar die hypothese werd niet
bevestigd. Ook een vergelijking per instelling van de huidige scores met de resultaten
van het eerste onderzoek, toont geen significante verbetering.
Inspraak en informatievoorziening
Dee Burck: 'Onderzoekstechnisch is de conclusie - het gebrek aan kwaliteitsverbetering -
misschien kort door de bocht. Maar de meest voor de hand liggende analyses om verbetering
van de tevredenheid te constateren zijn uitgevoerd. Het baart ons zorgen dat er ondanks
alle inspanning in de afgelopen jaren geen stijgende lijn zichtbaar is in de kwaliteit
van zorgverlening zoals bewoners die ervaren.' Belangrijke kwaliteitsaspecten voor
bewoners zoals inspraak en informatievoorziening hebben onvoldoende inhoud gekregen.
Luisteren naar bewoners en recht doen aan hun perspectief op kwaliteit blijft een
kwetsbaar aspect van het kwaliteitsbeleid in de verpleeghuizen en verzorgingshuizen.