Gemeente Alkmaar



- Gezamenlijk persbericht -
Gemeente Alkmaar, NS, NS Vastgoed, ProRail

Plannen vernieuwing stationgebied toegelicht

Maandag 13 november vond in de Watertoren een infobijeenkomst plaats over de plannen voor vernieuwing van het stationsgebied. Raadsleden werden tijdens deze bijeenkomst bijgepraat over de plannen, deelprojecten en de stand van zaken door NS, NS Vastgoed, ProRail en de gemeente zelf. Omdat het planvormingtraject al in 1998 gestart is en de Raad veel nieuwe leden telt sinds de verkiezingen, was hieraan behoefte.

Onderzoek naar woningbouw
NS Vastgoed lichtte tijdens de informatiebijeenkomst het onderzoek toe dat zij in Alkmaar heeft uit gevoerd. NS Vastgoed ontwikkelt en exploiteert gebieden in en rond stations met als doel het creëren van een levendige, veilige en aantrekkelijke omgeving waar het goed wonen, werken, winkelen en recreëren is. Het onderzoek bestaat uit een woningmarktanalyse en een haalbaarheidsonderzoek. Met de woningbouwanalyse krijgt NS Vastgoed niet alleen zicht op het soort woningen waaraan nu en in de toekomst behoefte is in Alkmaar en de regio. Maar het is ook een inventarisatie van wat er nu en in de toekomst in Alkmaar en omgeving gebouwd wordt. De hoge bouwkosten in relatie tot de zeer beperkte vraag naar appartementen sluiten niet op elkaar aan. Desondanks is NS Vastgoed bereid om de mogelijkheden nader te onderzoeken. Voor de sociale veiligheid en de levendigheid van het gebied is er een voorkeur voor woningen aan het nieuwe stationsplein aan de noordzijde. Voor het haalbaarheidsonderzoek heeft NS Vastgoed een viertal architecten gevraagd een visie te geven op de mogelijkheden voor en de (technische, kwalitatieve en financiële) haalbaarheid van de combinatie kantoren en wonen aan de Noordzijde van het Stationsgebied, waarbij rekening gehouden moet worden met technische aspecten als bezonning, geluidsoverlast trillingen door passerende treinen en het verleggen van de Kruseman van Eltenweg. De uitkomsten van het onderzoek bieden houvast voor de gemeentelijke besluitvorming over dit onderwerp.

Kantoorontwikkeling
Ook werd de raad bijgepraat over de gesprekken die gevoerd worden met een verzekeraar die interesse heeft om aan de noordoost zijde van het station een nieuw kantoor neer te zetten. Het gaat daarbij om verkennende gesprekken over de mogelijkheid van een kantoorontwikkeling van ca. 20.000 m²(circa 500-800 werkplekken).

Nieuwe perrontunnel
Tijdens de bijeenkomst presenteerde ProRail ontwerptekeningen van de nieuwe perrontunnel. De huidige perrontunnel voldoet niet meer aan de eisen van tegenwoordig en zal samen met de beide entrees worden vernieuwd door ProRail. De nieuwe perrontunnel komt naast de bestaande te liggen en wordt breder, hoger, en met een kwalitatief hoogwaardige uitstraling. De toegankelijkheid voor minder validen wordt verbeterd, omdat in de nieuwe perrontunnel er roltrappen en liften komen. Een vernieuwde noordelijke stationsentree zal een logisch onderdeel vormen van de nieuwe stationsomgeving.

De voorbereidingen voor de nieuwe tunnel zijn in volle gang, het ontwerp is bijna gereed. In overleg met de NS en de gemeente streeft ProRail ernaar het ontwerp en de financiën rond te hebben in het eerste kwartaal van 2007. Naar verwachting starten de werkzaamheden dan in het derde kwartaal 2007. Tijdens de bouw blijven de entrees en de oude tunnel open. In het voorjaar van 2010 moet de perrontunnel gereed zijn.

NS lichtte toe dat de komst van de tunnel aangegrepen wordt om een aantal winkels en reizigersvoorzieningen beter te positioneren maar ook om kantoorruimte te vernieuwen en te verplaatsten. Belangrijk daarbij is dat het monumentale stationsgebouw in takt blijft en zelfs wordt versterkt. Er komt ook een nieuwe bewaakte fietsenstalling. NS heeft in alle fasen van het ontwerp veel aandacht voor transparantie en sociale veiligheid.

Herinrichting busstation
Tijdens de informatiebijeenkomst werden ook globale schetsen getoond van mogelijke nieuwe indelingen van het busstation, met 2 hoofdindelingen: visgraat- of eilandopstellingen van de bussen. Er moeten nog diverse aspecten uitgezocht worden en met diverse organisaties overlegd worden (zoals Connexxion, de provincie, Rover) om een voorkeur voor een variant uit te bepalen. Belangrijke aandachtspunten bij een nieuwe indeling zijn onder meer toegankelijkheid, (sociale) veiligheid, de looproutes van en naar de treinen en de wachtgelegenheid. Pas als een keuze voor een indeling is gemaakt wordt een ontwerp gemaakt.

Achtergrond plannen Stationsgebied
Sinds lange tijd bestaan er ideeën om het stationsgebied mooier en completer te maken. Door de gemeente, ProRail en NS wordt hier al een aantal jaren hard aan gewerkt. Het stationsgebied wordt in de toekomst dus het visitekaartje van Alkmaar, waar het prettig wonen, werken en reizen is. Doel: een bereikbare veilige en mooie toegang tot de stad.

Klankbordgroep
Omwonenden en belangengroepen hebben ook een stem in de plannen voor het stationgebied. Zij worden regelmatig geïnformeerd en brengen advies uit aan het gemeentebestuur. Overige betrokkenen en belangstellenden worden over de plannen en werkzaamheden geïnformeerd zodra die concreter en verder uitgewerkt zijn.

Meer informatie: Mariska van der Leij, 072 8992


-----------------------


---- --