Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nieuwe rol CMO vraagt om Customer Intelligence
Chief Marketing Officer ontdekt SAS' analytische CRM-software
Huizen, 14 november 2006 - De rol van de Chief Marketing Officer (CMO) verandert. De CMO is rekenschap verschuldigd aan de CEO en wil zijn dagelijkse activiteiten in lijn te brengen met de strategische lange termijn-doelstellingen. Hierdoor neemt de vraag naar Customer Intelligence (C.I.)-oplossingen toe, zo constateert SAS, vooraanstaand leverancier van business intelligence-oplossingen.
Groeiende markt analytische CRM-software
Ook onderzoeksbureau IDC signaleert dat de vraag naar C.I. groeit doordat de vraag naar analytische customer relationship management (CRM)-software toeneemt. Uit een onlangs verschenen rapport* blijkt dat de wereldwijde markt voor analytische customer relationship management (CRM)-software in 2005 een omzet vertegenwoordigt van 1,14 miljard dollar, een stijging van 11,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. SAS zag haar omzet op het gebied van C.I. met 22 procent stijgen.
SAS is de grootste leverancier van voorspellende analytische software in de wereldwijde markt voor analytische CRM-toepassingen.
Uit een ander onderzoek van IDC naar analytische CRM-toepassingen in West-Europa** blijkt SAS in dit gebied koploper te zijn in de analytische CRM-softwaremarkt, die in 2005 een omzetstijging van 22,5 procent toont. De omzet van SAS bedroeg 59,5 miljoen euro, een omzetstijging van 21,4 procent. Het rapport toont aan dat SAS de marktleider is in Nederland, België, Luxemburg (Benelux), Frankrijk, Duitsland, Italië en heeft met 40,3 procent het hoogste marktaandeel in Scandinavië, Finland en IJsland.
"De volgende stap bij het gebruik van CRM-toepassingen, is klanten te begrijpen om de klantbehoefte in kaart te brengen en zo hun gedrag te voorspellen", aldus Mary Wardley, VP, CRM Applications, IDC.
IDC roemt SAS in haar rapport om het brede bereik van SAS' geavanceerde analytische CRM-software en branchespecifieke toepassingen. IDC merkt op dat 'veel andere leveranciers optimalisatie slechts als marketingterm gebruiken, maar SAS werkelijk optimalisatietechnologie levert en zowel sterk is in de analyse als de operationele zijde van CRM.'
Ondersteuning CMO
Clare Duggan, Business Solution Manager SAS Nederland, zegt: "CRM-toepassingen verschuiven door de vraag naar Customer Intelligence-oplossingen van operationele systemen naar strategische, analytische systemen."
SAS heeft ter ondersteuning van de CMO onlangs een oplossing geïntroduceerd, te weten
SAS® Marketing Performance Management. Met deze software wordt inzichtelijk gemaakt wat de bijdrage van marketingactiviteiten aan de inkomsten van een bedrijf is.
SAS beschouwt Customer Intelligence als een totaalproces en vindt dat het softwareplatform zo moet zijn ontwikkeld dat medewerkers met heel verschillende functies en achtergronden zelf de klantinformatie kunnen genereren die waardevol is voor hun dagelijkse werk. SAS' Customer Intelligence-oplossingen ondersteunen campagne management, cross-sell/up-sell, klantbehoud, klantensegmentatie, e-mailmarketing, interactie-management, campagne-optimalisatie, marketing performance management en webanalyse. SAS levert branchespecifieke oplossingen voor de retail, financiële instellingen, verzekeringsmaatschappijen, wetenschap, gezondheidszorg, fabricage, ´Communications, Content and Entertainment´ (CCE), telecommunicatie en overheidsinstellingen.
---
* onderzoeksrapport "Worldwide CRM Analytic Applications 2005 Vendor Shares: Consolidation Continues in an Expanding Market" (IDC #203047, August 2006)
** onderzoeksrapport: "Western European CRM Analytic Applications, 2005 Vendor Shares" (IDC #LT09N, September 2006)
Dertig jaar SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence-software en dienstverlening. Meer dan 40.000 bedrijven, waaronder 96 van de top 100 van de Fortune Global 500-organisaties, gebruiken SAS-software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.
SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. Er werken wereldwijd 10.000 mensen verspreid over 424 kantoren. SAS staat voor drie decennia groei op rij: resulterend in een recordomzet van 1,68 miljard dollar in 2005. SAS' visie, 'meer dan het denkbare uit data halen' en haar missie, met SAS-software meer waarde toevoegen aan ondernemingen, blijven ook in de komende periode ongewijzigd. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.
Meer informatie voor de pers:
SAS Institute B.V.
Hetty Boerakker
t: (035) 699 68 49
e: hetty.boerakker@snl.sas.com
PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
t: (020) 486 21 39
e: sas@publiekswerk.nl