Inspectie Verkeer en Waterstaat
13 november 2006: Onvoldoende stabiliteit ballastbed oorzaak ontsporingen
Een slinger in het spoor door onvoldoende stabiliteit in het
ballastbed (spoorspatting) was de oorzaak van twee ontsporingen van
reizigerstreinen ter hoogte van Zwammerdam en Landgraaf op
respectievelijk 30 juni en 1 juli 2006. Dat concludeert de Inspectie
Verkeer en Waterstaat in haar vandaag gepubliceerde
onderzoeksrapporten naar aanleiding van deze ontsporingen tijdens een
hittegolf die extra spanning veroorzaakte in de rails. De inspectie
constateert dat onvoldoende afstemming tussen ProRail en de aannemers
tijdens herstel- en vernieuwingswerkzaamheden een achterliggende
oorzaak was. Ook besteedde de spoorbeheerder onvoldoende aandacht aan
de veiligheidsprocedures.
De spoorspatting ter hoogte van Zwammerdam werd ingeleid door een
combinatie van extreem warme weersomstandigheden en de gevolgen van
vernieuwingswerkzaamheden uitgevoerd in maart 2006. De inspectie
concludeert ondermeer dat deze met onvoldoende ballast werden
uitgevoerd. Door een gebrekkige afstemming tussen aannemer en
spoorbeheerder was er verder tijdens en na de werkzaamheden
onvoldoende onderhoud en controle. Een dag later ontspoorde een
reizigerstrein ter hoogte van Landgraaf. Tegen de voorschriften in was
nog in de nacht voorafgaand aan de ontsporing ballast onder de
dwarsliggers vernieuwd en werd deze bovendien onvoldoende
gestabiliseerd. De benodigde extra controles werden niet uitgevoerd en
een vereiste snelheidsbeperking werd niet opgelegd.
De inspectie maakt zich naar aanleiding van de bevindingen zorgen. Zij
verlangt van ProRail een plan van aanpak waaruit blijkt dat zij
heldere procesafspraken maakt met de aannemers, de werkzaamheden beter
voorbereidt en voldoende aandacht besteedt aan de
veiligheidsprocedures. De inspectie zal bij toekomstige
incidentenonderzoeken, audits en inspecties nadrukkelijk de
geconstateerde tekortkomingen betrekken. Ook is zij begonnen met een
nader onderzoek naar de ruim 140 spoorspattingen in juli 2006 die niet
tot ontsporing leidden. Daarbij wordt ook een vergelijking gemaakt met
de omliggende landen. De inspectie zal dit onderzoek opleveren in het
eerste kwartaal van 2007.
Meer informatie:
Willard Elissen 070-456 7484/ 06-538 24 311
Bestanden bij dit artikel
Rpport onderzoek Zwammerdam
Rapport onderzoek Landgraaf
14-11-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement