PvdA Europees parlement


TV-richtlijn moet reclame inperken

14 november 2006

Per uur mag nu nog twaalf minuten reclame worden vertoond in maximaal drie blokken. Met bijvoorbeeld 24 blokjes van een halve minuut, of nog kortere flitsen, is de kijker niet geholpen. Dit vindt PvdA-europarlementariër Emine Bozkurt. De Raad van cultuurministers besloot de eis van maximaal drie blokken vandaag los te laten. Vanavond stemt de commissie cultuur van het Europees Parlement in Straatsburg over dit onderwerp.

Een ander punt is een verbod op product placement behalve in fictie en sportprogramma´s, zoals de rapporteur van de cultuurcommissie voorstelt. Een achterhoedegevecht, oordeelt Bozkurt. "Wel moet deze vorm van reclame ook aan regels worden gebonden. Zo mag product placement niet in nieuws-, politieke, religieuze programma´s en documentaires. Ook moet vooraf en achteraf worden aangekondigd dat product placement is gebruikt. Maar ik vind het veel te ver gaan dat er om de twintig minuten een herinnering in beeld zou moeten komen. De kijker is geen idioot."

Een derde punt betreft de positie van RTL in Nederland. Omdat deze zender officieel is gevestigd in Luxemburg is de Nederlandse wetgeving, die strenger is dan de Europese, niet op hen van toepassing. Zo kan het zijn dat als Nederland regels wil invoeren over zaken als dure ondertiteling voor doven en slechthorenden RTL als enige Nederlandse omroep deze verplichting niet zou hebben. Bozkurt zou zo´n uitzonderingspositie niet terecht vinden en hoopt dat er in de plenaire behandeling aan dat probleem iets te doen valt. Zo heeft ook de Nederlandse regering vandaag in de Raad voorgesteld om de wetgeving te laten tellen in het land waar de meeste werknemers werken en de dagelijkse beslissingen worden genomen.