PvdA Europees parlement
TV-richtlijn moet reclame inperken
14 november 2006
Per uur mag nu nog twaalf minuten reclame worden vertoond in maximaal
drie blokken. Met bijvoorbeeld 24 blokjes van een halve minuut, of nog
kortere flitsen, is de kijker niet geholpen. Dit vindt
PvdA-europarlementariër Emine Bozkurt. De Raad van cultuurministers
besloot de eis van maximaal drie blokken vandaag los te laten.
Vanavond stemt de commissie cultuur van het Europees Parlement in
Straatsburg over dit onderwerp.
Een ander punt is een verbod op product placement behalve in fictie en
sportprogramma´s, zoals de rapporteur van de cultuurcommissie
voorstelt. Een achterhoedegevecht, oordeelt Bozkurt. "Wel moet deze
vorm van reclame ook aan regels worden gebonden. Zo mag product
placement niet in nieuws-, politieke, religieuze programma´s en
documentaires. Ook moet vooraf en achteraf worden aangekondigd dat
product placement is gebruikt. Maar ik vind het veel te ver gaan dat
er om de twintig minuten een herinnering in beeld zou moeten komen. De
kijker is geen idioot."
Een derde punt betreft de positie van RTL in Nederland. Omdat deze
zender officieel is gevestigd in Luxemburg is de Nederlandse
wetgeving, die strenger is dan de Europese, niet op hen van
toepassing. Zo kan het zijn dat als Nederland regels wil invoeren over
zaken als dure ondertiteling voor doven en slechthorenden RTL als
enige Nederlandse omroep deze verplichting niet zou hebben. Bozkurt
zou zo´n uitzonderingspositie niet terecht vinden en hoopt dat er in
de plenaire behandeling aan dat probleem iets te doen valt. Zo heeft
ook de Nederlandse regering vandaag in de Raad voorgesteld om de
wetgeving te laten tellen in het land waar de meeste werknemers werken
en de dagelijkse beslissingen worden genomen.