Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
137 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 1 november 2006
en antwoorden verzonden door het college op 14 november 2006)
Deze week werd bekend dat de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van Amsterdam voor zo'n 15 procent niet overeenkomt met de werkelijkheid. De basisadministratie kan onder meer vervuild raken doordat bewoners verkeerde adresgegevens verstrekken of veranderingen niet doorgeven, om zodoende ten onrechte uitkeringen te kunnen ontvangen.
In de kantlijn van dit bericht werd voorts gemeld dat dit probleem in andere steden ook speelt. De Leidse hoogleraar Zuurmond stelt dat het probleem van de vervuilde persoonsadministraties ook in andere gemeenten speelt. "Ik schat dat bij de drie andere grote steden zeven tot tien procent niet klopt", aldus Zuurmond in het tv-programma Netwerk. Dat zou in Utrecht - met zo'n 280.000 inwoners - neerkomen op ten minste 20.000 verkeerd geregistreerde personen.
Belangrijke redenen om onjuist vermeld te staan in de GBA zijn de onrechtmatige mogelijkheden tot het verkrijgen van parkeervergunningen, uitkeringen, studietoelagen of een hogere plaats op de wachtlijst voor sociale huurwoningen. Allemaal kwesties die in Utrecht ook spelen en die de gemeente mogelijk miljoenen euro's kost. Euro's die wat Leefbaar Utrecht betreft veel beter besteedt kunnen worden.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Hoe monitort en controleert de gemeente Utrecht de gegevens in haar Gemeentelijke Basis Administratie?
De kwaliteit van de GBA wordt regelmatig gecontroleerd door een verplichte audit door het rijk. Utrecht heeft deze audit tot nu toe met uitstekend resultaat volbracht. Voor wat betreft het adresgegeven is de GBA afhankelijk van de aangifte van burgers. Sectorale wetgeving maakt het echter voor burgers soms aantrekkelijk het adresgegeven te laten afwijken van de echte werkelijkheid.
In tegenstelling tot Amsterdam, kennelijk, heeft Utrecht al vele jaren maatregelen getroffen middels controle, die de adresgegevens up-to-date te houden. Deze maatregelen zijn genomen, deels bij de aangifte van verhuizing, deels bij de controle op de actualiteit ervan. Zo komt het in Utrecht niet voor dat er tientallen bewoners op 1 adres staan ingeschreven (tenzij het bijvoorbeeld een bejaardenhuis of een zorginstelling betreft). Bovendien is er veelvuldig controle door middel van uitwisseling met andere administraties c.q. activiteiten (verkiezingen, sociale zaken, belastingen etc.). Bovendien heeft Utrecht nooit , zoals vele andere gemeenten, de buitendienst als controle-instrument afgeschaft.
2. Is de bovengenoemde schatting van 7 tot 10 procent aan afwijkingen correct?
Opgemerkt moet worden, dat het onderzoek in Amsterdam spreekt over 15% afwijking in de adresgegevens. In Utrecht is geen onderzoek gedaan naar de werkelijke percentages afwijkingen in de adresgegevens. Daartoe was ook nooit aanleiding gezien de geringe uitval bij het gebruik van adresgegevens door de dienst zelf of door andere instanties. De getroffen maatregelen worden als adequaat ervaren. Ervaring in het gebruik van adresgegevens uit de GBA leert, dat de afwijking onder de 3 % blijft.
Zo ja, is het college voornemens maatregelen te treffen om dit percentage afwijkingen fors te laten dalen?
Zoals aangeven heeft Utrecht al sedert vele jaren maatregelen getroffen om de actualiteit van het adresgegeven in de GBA te borgen. Het treffen van extra maatregelen op dit moment is dus overbodig.
Utrecht kent een gespecialiseerd team handhaving sozawe, dat bijstandsfraude succesvol aanpakt: in 2005 werden maar liefst 790 gevallen geconstateerd en aangepakt.
3. Is een aanpak a la team handhaving sozawe een goede manier om de afwijkingen in het GBA aan te pakken?
Er lopen een aantal trajecten in deze sfeer. Steeds is de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen hierbij betrokken en is er in voorkomende gevallen uitwisseling van gegevens.
4. De administratie van het Parkeerbedrijf was medio 2005 niet gekoppeld aan het GBA. Is deze koppeling inmiddels tot stand gebracht? Zo nee, waarom niet?
Ja. Reeds geruime tijd beschikt het Parkeerbedrijf over een inzagefunktie in de GBA. De koppeling van de bestanden wordt momenteel verder geoptimaliseerd.
5. Hoeveel verschillende administraties van persoonsgegevens kent de gemeente Utrecht naast het GBA?
Elke gemeente, dus ook de gemeente Utrecht, kent vele admnistraties waarin persoonsgegevens zijn opgenomen. De GBA heeft echter de rol van basisadministratie, van waaruit alle andere administraties worden gevoed. In 2007 wordt er wetgeving van kracht die alle gemeentelijke diensten verplicht exclusief gebruik te maken van de GBA als basisadministratie. Afwijking van de GBA blokkeert dan de dienstverlening door andere gemeentelijke diensten. De gemeente Utrecht is druk doende het stelsel van basisadministraties te implementeren.
---- --