IP/06/1558
Brussel, 14 november 2006
Concentraties: Commissie keurt fusie Gaz de France en Suez goed - onder
voorwaarden
De Europese Commissie heeft de fusie van Gaz de France (GdF) en de
Suez-groep goedgekeurd op grond van de EU-concentratieverordening. Na een
diepgaand onderzoek was de Commissie aanvankelijk tot de bevinding gekomen
dat de operatie concurrentieverstorende effecten zou hebben op de
groothandels- en kleinverbruikersmarkten voor gas en stroom in België en op
de gasmarkten in Frankrijk (zie IP/06/802 en IP/06/1109) De Commissie maakte
zich vooral zorgen om het wegvallen van de toenemende concurrentiedruk die
GdF en Suez tot dusver in zowel België als Frankrijk op elkaar uitoefenden
(en in de voorzienbare toekomst zouden uitoefenen). Gelet op de
marktsituatie, met onder meer erg hoge toetredingsdrempels, zou hun
respectieve dominante positie door de fusie aanzienlijk worden versterkt. Om
die bezwaren weg te nemen, hebben de partijen uitgebreide corrigerende
maatregelen (remedies) aangeboden, waaronder de afstoting van Distrigas en
SPE, en Suez die zijn controle over de Belgische netbeheerder Fluxys
opgeeft. Op basis van deze structurele corrigerende maatregelen is de
Commissie tot de conclusie gekomen dat de fusie de mededinging binnen de
Europese Economische Ruimte (EER), of een wezenlijk deel daarvan, niet
significant zou verstoren.
In een reactie verklaarde Neelie Kroes, Commissaris voor
Concurrentiebeleid: "De Commissie heeft in deze zaak op verregaande
toezeggingen aangedrongen als garantie voor daadwerkelijke
concurrentie op de Belgische en Franse energiemarkten. Ons optreden in
deze zaak maakt deel uit van ons beleid dat wil garanderen dat er
daadwerkelijke concurrentie is op de recent geliberaliseerde
energiemarkten - in het belang van zowel consumenten als
bedrijfsleven." Haar collega voor Energiebeleid, Andris Piebalgs,
merkte op: "Deze fusie bewijst dat de Europese energiemarkt meer en
meer een realiteit begint te worden. Om deze markt open en
doeltreffend te laten functioneren, moeten we wel nog concrete
maatregelen nemen, zowel vanuit het concurrentiebeleid als wat betreft
regulering. De Commissie maakt begin volgend jaar een pakket concrete
maatregelen bekend om de bestaande tekortkomingen aan te pakken - in
het belang van zowel bedrijfsleven als consumenten."
Gaz de France is op alle niveaus van de gassector actief, in de
stroomproductie, de kleinverbruikersmarkt voor stroom en in
energiediensten. Zij is in heel Europa actief, doch met Frankrijk en
België als zwaartepunt. In België heeft Gaz de France - samen met
Centrica - gezamenlijke zeggenschap over SPE, de op één na grootste
speler op de Belgische stroom- en gasmarkten.
De Suez-groep is actief in de gas- en stroomsector, in energiediensten
en in water- en milieudiensten; hij is vooral in België en Frankrijk
actief. De belangrijkste energiedochters van Suez zijn: Electrabel
(stroom en gas), Distrigas (gas), Fluxys (gasinfrastructuur) en, in de
sector energiediensten, Suez Energy Services (het vroegere Elyo),
Fabricom, GTI, Axima en Tractebel Engineering.
De Commissie onderzocht de impact van de geplande transactie op de
gas- en stroommarkten in België en Frankrijk. Daarbij bleek dat,
zonder de voorgestelde toezeggingen, de transactie de daadwerkelijke
concurrentie aanzienlijk zou belemmeren. Daarentegen waren er geen
negatieve effecten in de andere betrokken landen - het Verenigd
Koninkrijk, Luxemburg, Nederland en Hongarije.
België
Bij haar onderzoek stelde de Commissie vast dat de fusie, in de
oorspronkelijk aangemelde vorm, zou leiden tot erg hoge gezamenlijke
marktaandelen in België. Ook zou GdF verdwijnen als de sterkste
concurrent van de gevestigde ondernemingen Distrigas (gas) en
Electrabel (stroom en, in mindere mate, gas). Door het wegvallen van
de concurrentiedruk van GdF zouden er ook mededingingsbezwaren rijzen
voor levering van gas aan concurrenten van Electrabel met gasgestookte
centrales. Bovendien zou geen andere onderneming in dezelfde mate
concurrentiedruk kunnen uitoefenen als GdF, met zijn specifieke activa
en sterke punten.
Daarnaast stelde de Commissie vast dat hoge toetredingsdrempels de
dominante positie van de partijen op de gasmarkten nog zouden
versterken. Zo zouden de fuserende ondernemingen onder meer toegang
hebben tot het merendeel van het in België geïmporteerde gas en zouden
zij bijna alle langlopende importcontracten hebben. Ook zouden de
partijen, dankzij hun zeggenschap over de netwerkbeheerder Fluxys,
geprivilegieerde toegang hebben tot leverings- en
opslaginfrastructuur.
Frankrijk
Bij haar onderzoek kwam de Commissie tot de slotsom dat de fusie de
dominante positie van GdF in Frankrijk zou versterken, omdat de
concurrentiedruk van Distrigas, een van haar sterkste concurrenten,
zou wegvallen. Ook in Frankrijk zouden de toetredingsdrempels, wat
toegang tot gas en infrastructuur betreft, de horizontale effecten van
de fusie nog versterken.
Tot slot zouden er ook mededingingsbezwaren zijn gerezen op de Franse
markt voor stadsverwarming. Door de fusie zou de grootste speler
(Suez) samengaan met de op één na grootste speler (GdF), waardoor op
deze markt de concentratie nog zou toenemen.
Corrigerende maatregelen
Om deze mededingingsbezwaren weg te nemen, hebben Gaz de France en
Suez een pakket omvattende en verregaande corrigerende maatregelen
(remedies) aangeboden (voor meer details, zie MEMO/06/424). Het meest
opvallend is dat Suez de onderneming Distrigas (met inbegrip van haar
activiteiten in Frankrijk) afstoot en zeggenschap over Fluxys opgeeft.
GdF zal dan weer haar belang in SPE van de hand doen en, om de
bezwaren op de markt voor stadsverwarming weg te nemen, haar dochter
Cofathec Coriance afstoten. Voorts zal er in België en Frankrijk een
aantal investeringsprojecten worden uitgevoerd die de
infrastructuurcapaciteit moeten versterken. Daardoor kunnen nieuwe
concurrenten makkelijker toegang tot de markt krijgen, wat ook de
concurrentie ten goede komt. Een ander belangrijk punt is dat het
functioneren van de Hub Zeebrugge wordt versterkt door één entry-point
(ingangspunt) tot stand te brengen dat alle netwerken die in Zeebrugge
aankomen, verbindt en door de hub te laten exploiteren door een
onafhankelijk bedrijf, Fluxys, dat niet meer onder de zeggenschap van
Suez zal staan.
De Commissie heeft de toezeggingen zorgvuldig onderzocht, nadat deze
waren aangepast in het licht van de reacties van marktspelers op het
aanvankelijke pakket toezeggingen. Zij was van oordeel dat het
uiteindelijke pakket voldoende is om alle mededingingsbezwaren klaar
en duidelijk weg te nemen.
Deze toezeggingen zijn in lijn met de eerste bevindingen van het
lopende sectorale onderzoek voor de energiesector: daar wordt
benadrukt dat structurele oplossingen nodig zijn, zoals het
ontbundelen van de eigendomsverhoudingen en het doorknippen van de
banden tussen energielevering en -infrastructuur, om zo gunstige
voorwaarden voor concurrentie te creëren - met het oog op een duurzame
ontwikkeling van energiemarkten.
Voor meer details over de corrigerende maatregelen, zie MEMO/06/424.
Nadere informatie over de beschikking zal te vinden zijn op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m83.html#m_41
80
European Union