European Union



IP/06/1558

Brussel, 14 november 2006

Concentraties: Commissie keurt fusie Gaz de France en Suez goed - onder voorwaarden

De Europese Commissie heeft de fusie van Gaz de France (GdF) en de Suez-groep goedgekeurd op grond van de EU-concentratieverordening. Na een diepgaand onderzoek was de Commissie aanvankelijk tot de bevinding gekomen dat de operatie concurrentieverstorende effecten zou hebben op de groothandels- en kleinverbruikersmarkten voor gas en stroom in België en op de gasmarkten in Frankrijk (zie IP/06/802 en IP/06/1109) De Commissie maakte zich vooral zorgen om het wegvallen van de toenemende concurrentiedruk die GdF en Suez tot dusver in zowel België als Frankrijk op elkaar uitoefenden (en in de voorzienbare toekomst zouden uitoefenen). Gelet op de marktsituatie, met onder meer erg hoge toetredingsdrempels, zou hun respectieve dominante positie door de fusie aanzienlijk worden versterkt. Om die bezwaren weg te nemen, hebben de partijen uitgebreide corrigerende maatregelen (remedies) aangeboden, waaronder de afstoting van Distrigas en SPE, en Suez die zijn controle over de Belgische netbeheerder Fluxys opgeeft. Op basis van deze structurele corrigerende maatregelen is de Commissie tot de conclusie gekomen dat de fusie de mededinging binnen de Europese Economische Ruimte (EER), of een wezenlijk deel daarvan, niet significant zou verstoren.

In een reactie verklaarde Neelie Kroes, Commissaris voor Concurrentiebeleid: "De Commissie heeft in deze zaak op verregaande toezeggingen aangedrongen als garantie voor daadwerkelijke concurrentie op de Belgische en Franse energiemarkten. Ons optreden in deze zaak maakt deel uit van ons beleid dat wil garanderen dat er daadwerkelijke concurrentie is op de recent geliberaliseerde energiemarkten - in het belang van zowel consumenten als bedrijfsleven." Haar collega voor Energiebeleid, Andris Piebalgs, merkte op: "Deze fusie bewijst dat de Europese energiemarkt meer en meer een realiteit begint te worden. Om deze markt open en doeltreffend te laten functioneren, moeten we wel nog concrete maatregelen nemen, zowel vanuit het concurrentiebeleid als wat betreft regulering. De Commissie maakt begin volgend jaar een pakket concrete maatregelen bekend om de bestaande tekortkomingen aan te pakken - in het belang van zowel bedrijfsleven als consumenten."

Gaz de France is op alle niveaus van de gassector actief, in de stroomproductie, de kleinverbruikersmarkt voor stroom en in energiediensten. Zij is in heel Europa actief, doch met Frankrijk en België als zwaartepunt. In België heeft Gaz de France - samen met Centrica - gezamenlijke zeggenschap over SPE, de op één na grootste speler op de Belgische stroom- en gasmarkten.

De Suez-groep is actief in de gas- en stroomsector, in energiediensten en in water- en milieudiensten; hij is vooral in België en Frankrijk actief. De belangrijkste energiedochters van Suez zijn: Electrabel (stroom en gas), Distrigas (gas), Fluxys (gasinfrastructuur) en, in de sector energiediensten, Suez Energy Services (het vroegere Elyo), Fabricom, GTI, Axima en Tractebel Engineering.

De Commissie onderzocht de impact van de geplande transactie op de gas- en stroommarkten in België en Frankrijk. Daarbij bleek dat, zonder de voorgestelde toezeggingen, de transactie de daadwerkelijke concurrentie aanzienlijk zou belemmeren. Daarentegen waren er geen negatieve effecten in de andere betrokken landen - het Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Nederland en Hongarije.

België

Bij haar onderzoek stelde de Commissie vast dat de fusie, in de oorspronkelijk aangemelde vorm, zou leiden tot erg hoge gezamenlijke marktaandelen in België. Ook zou GdF verdwijnen als de sterkste concurrent van de gevestigde ondernemingen Distrigas (gas) en Electrabel (stroom en, in mindere mate, gas). Door het wegvallen van de concurrentiedruk van GdF zouden er ook mededingingsbezwaren rijzen voor levering van gas aan concurrenten van Electrabel met gasgestookte centrales. Bovendien zou geen andere onderneming in dezelfde mate concurrentiedruk kunnen uitoefenen als GdF, met zijn specifieke activa en sterke punten.

Daarnaast stelde de Commissie vast dat hoge toetredingsdrempels de dominante positie van de partijen op de gasmarkten nog zouden versterken. Zo zouden de fuserende ondernemingen onder meer toegang hebben tot het merendeel van het in België geïmporteerde gas en zouden zij bijna alle langlopende importcontracten hebben. Ook zouden de partijen, dankzij hun zeggenschap over de netwerkbeheerder Fluxys, geprivilegieerde toegang hebben tot leverings- en opslaginfrastructuur.

Frankrijk

Bij haar onderzoek kwam de Commissie tot de slotsom dat de fusie de dominante positie van GdF in Frankrijk zou versterken, omdat de concurrentiedruk van Distrigas, een van haar sterkste concurrenten, zou wegvallen. Ook in Frankrijk zouden de toetredingsdrempels, wat toegang tot gas en infrastructuur betreft, de horizontale effecten van de fusie nog versterken.

Tot slot zouden er ook mededingingsbezwaren zijn gerezen op de Franse markt voor stadsverwarming. Door de fusie zou de grootste speler (Suez) samengaan met de op één na grootste speler (GdF), waardoor op deze markt de concentratie nog zou toenemen.

Corrigerende maatregelen

Om deze mededingingsbezwaren weg te nemen, hebben Gaz de France en Suez een pakket omvattende en verregaande corrigerende maatregelen (remedies) aangeboden (voor meer details, zie MEMO/06/424). Het meest opvallend is dat Suez de onderneming Distrigas (met inbegrip van haar activiteiten in Frankrijk) afstoot en zeggenschap over Fluxys opgeeft. GdF zal dan weer haar belang in SPE van de hand doen en, om de bezwaren op de markt voor stadsverwarming weg te nemen, haar dochter Cofathec Coriance afstoten. Voorts zal er in België en Frankrijk een aantal investeringsprojecten worden uitgevoerd die de infrastructuurcapaciteit moeten versterken. Daardoor kunnen nieuwe concurrenten makkelijker toegang tot de markt krijgen, wat ook de concurrentie ten goede komt. Een ander belangrijk punt is dat het functioneren van de Hub Zeebrugge wordt versterkt door één entry-point (ingangspunt) tot stand te brengen dat alle netwerken die in Zeebrugge aankomen, verbindt en door de hub te laten exploiteren door een onafhankelijk bedrijf, Fluxys, dat niet meer onder de zeggenschap van Suez zal staan.

De Commissie heeft de toezeggingen zorgvuldig onderzocht, nadat deze waren aangepast in het licht van de reacties van marktspelers op het aanvankelijke pakket toezeggingen. Zij was van oordeel dat het uiteindelijke pakket voldoende is om alle mededingingsbezwaren klaar en duidelijk weg te nemen.

Deze toezeggingen zijn in lijn met de eerste bevindingen van het lopende sectorale onderzoek voor de energiesector: daar wordt benadrukt dat structurele oplossingen nodig zijn, zoals het ontbundelen van de eigendomsverhoudingen en het doorknippen van de banden tussen energielevering en -infrastructuur, om zo gunstige voorwaarden voor concurrentie te creëren - met het oog op een duurzame ontwikkeling van energiemarkten.

Voor meer details over de corrigerende maatregelen, zie MEMO/06/424. Nadere informatie over de beschikking zal te vinden zijn op:

http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m83.html#m_41 80