Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
129 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(vragen binnengekomen op 17 oktober 2006
en antwoorden verzonden door het college op 14 november 2006)


Afgelopen donderdag hebben wij bericht ontvangen van een proef binnen de gemeente Utrecht met verende drempels. In het persbericht wordt aangegeven dat "De verende drempels zorgen voor minder trillingen en geluidshinder dan de gebruikelijke drempels. Met de maatregel wordt de snelheid van het autoverkeer op deze doorgaande verkeersroute afgeremd.(.) De drempels zijn zo geconstrueerd dat stadsbussen en vrachtauto's geen trillingen en geluidshinder veroorzaken, omdat de drempels onder zwaar gewicht meegeven."
Trillingen, geluid en busonvriendelijkheid, zijn belangrijke nadelen van vaste drempels. GroenLinks is daarom verheugd dat het College de proef gaat houden. Indien deze verende drempel succesvol is kan het wellicht ook een uitkomst bieden voor andere straten waar regelmatig te hard gereden wordt, bussen rijden en oversteekroutes zijn. We zijn wat dat betreft erg benieuwend naar de bevindingen.

In het NRC van december 2005, (zie bijlage 1) wordt verslag gedaan van een verende drempel. Met deze drempel is ervaring opgedaan in Rotterdam, Enschede, Den Haag en Roelofarendsveen.

In juli van dit jaar heeft in Binnenlands Bestuur een artikel gestaan over verende verkeersdrempels die stroom opwekken. (Zie bijlage 2)

Deze twee artikelen zijn voor GroenLinks de aanleiding om het college vragen te stellen over deze drempels.


Vragen:

1. Kan het college aangeven welke ervaringen zijn opgedaan in Rotterdam, Enschede, Den Haag en Roelofarendsveen? Indien deze ervaringen positief zijn, waarom houdt het college dan nogmaals een proef?


Ja, eind 2005 heeft ons college navraag gedaan bij de gemeenten, die op dat moment de verende drempel reeds in gebruik hadden, te weten Enschede, Nieuwegein en Rotterdam. Van deze gemeenten kwam de verkeerssituatie in Rotterdam nog het meest overeen met die op de Croeselaan, waarbij het in de Rotterdamse situatie een 30 km/h straat betrof. Op de Croeselaan geldt een max. snelheid van 50 km/h. De ervaringen in de Rotterdamse situatie waren voldoende positief ten aanzien van het snelheidsremmende effect om te besluiten de drempel toe te passen in de situatie op de Croeselaan.

Naast het aspect verkeersremming speelt bij verkeersdrempels de mate waarin geluids- en trillingshinder optreedt, alsmede de onderhoudsgevoeligheid en de duurzaamheid een grote rol. Om deze aspecten te beoordelen houdt Utrecht deze proef.

2. Is het college op de hoogte van de stroomopwekkende verkeersdrempels? Zo ja, waarom heeft het college niet gekozen voor een proef met dit soort verende drempels? Zo nee, is het college bereid om een proef te nemen met dit type drempels?


Nee, de stroomopwekkende drempel was tot op heden niet bekend bij het college. Het college is niet bereid een proef met dit type drempel te nemen.

Dit type drempel is aanzienlijk complexer dan de op de Croeselaan toegepaste drempels.

De onderhoudsgevoeligheid neemt daarmee in evenredigheid toe, zodat het de vraag is of de wegbeheerder de daaraan verbonden kosten uit het reguliere onderhoudsbudget zal kunnen dekken.


Daarnaast is het de vraag of de op te wekken elektriciteit daadwerkelijk efficiënt benut kan worden. Ook worden vraagtekens gezet bij de verkeersveiligheid van de drempel vanwege de aanwezigheid van bewegende delen in het wegdek, waaraan risico's kleven voor met name motorrijders en (brom)fietsers. Tenslotte zijn de aanschafkosten van de stroomopwekkende drempel ca. drie maal zo hoog als die van de thans gekozen drempel en moet daarnaast rekening gehouden worden met de kosten van aansluiting op het elektriciteitsnet. Om al deze redenen is het college vooralsnog niet bereid om een proef te nemen met de stroomopwekkende drempel, maar wij zullen de ontwikkelingen op dit gebied wel met belangstelling volgen.

Bijlage 1

Nieuwe verkeersdrempel veert mee

Ondernemer Alfred Spijkerman uit Ridderkerk ontwierp de drempel die bij zwaar verkeer doorbuigt. Zo blijft de omliggende bebouwing schadelijke trillingen bespaard.
Met zijn innovatiebureau TTS brengt Spijkerman de nieuwe drempel op de markt. Deze bestaat uit een betonnen bak met rubber matten met daarop een dubbel geknikte stalen plaat, die functioneert als veer. Op de plaat is grit geplakt om gladheid te voorkomen.
Schade

'Historische gebouwen en huizen met een gebrekkige fundering ondervinden veel schade door trillingen bij traditionele verkeersdrempels', zegt de uitvinder van TTS in NRC Handelsblad. 'Bij mijn drempels zijn de trillingen minimaal. Bijkomende voordelen zijn dat ze minder lawaai maken en ze zwaar verkeer niet hinderen. Ambulances en brandweerwagens kunnen er overheen rijden zonder snelheid te verliezen.'

Een verende drempel kost volgens de ontwerper ongeveer twee keer zo veel als een ouderwetse drempel. Zijn vinding wordt gefabriceerd in Roemenië en is vrijwel onderhoudsvrij.
Belangstelling

Rotterdam heeft een drempel gekocht en test deze in de Jericholaan. Enschede heeft er twee op proef, Den Haag krijgt een dezer dagen een exemplaar en Roelofarendsveen heeft tien drempels aangevraagd.

Spijkerman verwacht dat de drempel ook in het buitenland aan zal slaan en zet daarom agentschappen op in België en Groot-Brittannië.

Publicatiedatum: 8 september 2005

Bron: NRC Handelsblad

Auteur: Otto Blaauwgeers


Bijlage 2

Verkeersdrempel wekt gratis stroom op (15/06/2006)
De snelheidsremmende verkeersdrempel van Peter Hughes wekt stroom op, is auto- en bestuurdervriendelijk en veroorzaakt geen schadelijke trillingen.
De elektro-kinetische verkeersdrempel is een uitvinding van de Brit Peter Hughes. Hij ontwierp een installatie van drie onderling scharnierende metalen platen, die een vliegwiel-met-generator eronder aandrijven. De vijf tot tien kilowatt stroom die wordt geproduceerd wanneer een auto passeert, kan direct worden gebruikt voor straatverlichting, wegmeubilair of verkeerslichten. Een overschot aan stroom kan worden opslagen in een accu of aan het lichtnet worden geleverd.
Hughes, die twaalf jaar aan zijn - inmiddels gepatenteerd - ontwerp heeft gewerkt, zegt de drempel voor alle typen voertuigen - variërend van fietsen tot veertig-tons trucks - te hebben getest. Een duurzaam antislipoppervlak maakt dat de metalen platen ook bij vochtig weer veilig zijn voor fietsen, brommers en motorfietsen.
'De drempel is milieuvriendelijk en geeft geen enkele overlast', benadrukt de uitvinder. 'Doordat de installatie meegeeft als er een auto overheen gaat, voelt hij lang niet zo hard aan als een traditionele verkeersdrempel. Dat zorgt er tegelijkertijd voor dat omliggende bebouwing geen schade oploopt door trillingen.'
Hughes zegt op dit moment zo'n tweehonderd exemplaren in productie te hebben. Ze worden in de tweede helft van dit jaar afgeleverd aan een reeks klanten in binnen- en buitenland, waaronder een reeks Britse gemeenten.
De elektro-kinetische verkeersdrempel kan op elke rijstrookbreedte worden geleverd. De prijs begint bij 18.000 euro.
Jaargang: 2006


---- --