Ingezonden persbericht


Media alert

14 november 2006

Retailers zetten zich schrap voor kerstaankopen via meerdere kanalen

Manhattan Associates identificeert vijf belangrijke valkuilen

In de tien weken voor kerst dit jaar zullen consumenten 40 procent meer geld uitgeven aan kerstaankopen via het internet dan in dezelfde periode vorig jaar, volgens cijfers van de Internet Measurement Research Group. Daarnaast blijven Sint en de Kerstman cadeautjes kopen in het plaatselijke winkelcentrum en via callcenters en postordercatalogi. Retailers staan voor de uitdaging om de gulle gevers overal dezelfde service te geven, waar ze ook kiezen om een product te kopen. Vaak zijn de back-end systemen echter niet helemaal ingesteld op de hedendaagse consument die via meerdere kanalen zijn aankopen doet, wat voor uitdagingen kan zorgen.

Manhattan Associates, marktleider van supply chain-oplossingen, heeft vijf belangrijke uitdagingen geïdentificeerd waarop retailers moeten letten tijdens de drukke decemberperiode.


1) Zichtbaarheid - Het kan moeilijk zijn voorraden te beheren en consolideren via het web, catalogi, callcenters, winkels en tv-verkoop. Daar komt bij dat het vaak lastig te voorspellen is wat de cadeautrends van het jaar zullen worden, laat staan daarop reageren. De steeds terugkerende seizoensaankopen herkennen en onderscheid maken tussen items met een hoge en lage omloopsnelheid, zijn eerste stappen in de goede richting.
2) Productiviteit - Voorraadbeheer via complexe spreadsheets is arbeidsintensief en kost productiviteit. Magazijnen zijn niet altijd ingericht op de snelle pickingmodellen van e-commerce en catalogi, waardoor processen inefficiënt en duur kunnen zijn. Een andere productiviteitsvalkuil is het laten afhandelen van bestellingen voor andere kanalen door winkelpersoneel.
3) Klantenservice - De drukke decembermaand kan leiden tot een opstapeling van bestellingen, vertragingen en annuleringen. Het scheiden van picking- en packing-processen kan toegevoegde waarde bieden in de vorm van een mooi ingepakt of gepersonaliseerd cadeautje, ook bij aankopen via het web. Een andere uitdaging op het gebied van klantenservice is het geven van informatie over de status van bestellingen. Langzame en ingewikkelde processen voor het terugsturen van producten kunnen daarnaast de relatie met de klant schaden.
4) Winsterosie - Overbevoorrading is een veelgebruikte methode om om te gaan met vraagpieken. Die pieken worden echter gevolgd door een periode van aanbiedingen om van een teveel aan voorraad af te komen, met hoge opslagkosten voor oude voorraad. Besteed ook aandacht aan het identificeren van de snelste en meest kosteneffectieve bezorgmethode, niet alleen voor bestellingen, maar ook voor retourartikelen. Efficiënte processen voor het terugsturen van producten zijn ook belangrijk en zorgen ervoor dat producten bijvoorbeeld niet worden teruggenomen buiten de garantieperiode.
5) Management - Magazijnen kunnen soms overvol zijn en daardoor slecht functioneren, bedrijfskapitaal gaat naar voorraad en retourprocedures zijn niet altijd snel genoeg.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Manhattan Associates, Inc.
Manhattan Associates is een toonaangevende leverancier van supply chain-oplossingen. De oplossingen voor Supply Chain Planning, Supply Chain Execution, business intelligence en business process platform ondersteuning stellen meer dan 1200 klanten wereldwijd in staat rendabiliteit, performance en concurrentievoordeel te verhogen. Meer informatie op www.manh.com.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Maud Geerbex van LEWIS - Global Public Relations: Tel: +31 (0) 40 235 4600 Fax: +31 (0) 40 235 4601 E-mail: maudg@lewispr.com www.lewispr.com

Voor meer informatie over Manhattan Associates kunt u contact opnemen met Jan Heijblom, Sales Manager Central Europe van Manhattan Associates: Tel: +31 (0) 30 214 3056 Fax: +31 (0) 30 214 3099 E-mail: jheijblom@manh.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com