Rijk en regio tekenen voor bereikbaar Utrecht
Nieuwsbericht | 14-11-2006
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft maandagavond 13
november een bestuursovereenkomst met de regio Utrecht getekend om een
extra impuls te geven aan de verbetering van de bereikbaarheid van het
centrum van Nederland.
Het gaat om maatregelen aan de ring rond Utrecht en de driehoek rond
Amersfoort, Hilversum en Utrecht (A1, A28 en A27). Ook voor lokale en
provinciale wegen en het openbaar vervoer worden aanvullende
maatregelen voorbereid. Het totale pakket aan maatregelen kost naar
schatting 1,8 tot 3,1 miljard euro.
In de periode tussen nu en 2010/2015 wordt al gewerkt aan verdubbeling
van het spoor en rijksweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht, de aanleg
van spitsstroken op de A27 en A28 en de eerste fase van Randstadspoor.
Voor de lange termijn gaat het ministerie Verkeer en Waterstaat van
start met planstudies voor de verbetering van de doorstroming van het
verkeer op de snelwegen vanaf 2014. Gedacht wordt aan
capaciteitsuitbreidingen van de Ring Utrecht en de snelwegen tussen
Utrecht, Hilversum en Amersfoort (A1, A27 en A28) en de knooppunten
Oudenrijn, Lunetten, Rijnsweerd, Eemnes en Hoevelaken. De kosten van
deze maatregelen liggen tussen de 1,5 en 2,6 miljard euro.
De regionale partijen gaan maximaal 300 miljoen extra investeren in
provinciale en lokale wegen zodat deze beter aansluiten op de
snelwegen. Bovendien gaan de regionale partijen maximaal 200 miljoen
euro extra investeren in stads- en streekvervoer, fietsnetwerken en
mobiliteitsmanagement. Om de toename van het verkeer in de regio
Utrecht ook in de toekomst in goede banen te leiden, nemen Rijk en
regionale partijen het initiatief tot het oprichten van een Regionale
Verkeerscentrale. Hier is door het Rijk vier miljoen euro voor
gereserveerd.
De exacte bereikbaarheidsmaatregelen moeten nog worden uitgewerkt. Dit
gebeurt door Rijk en regionale partijen samen in zogenoemde
`pakketstudies'.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat